Posted 14th October 2021 by APSIS

Stärk dina kampanjer med visual marketing

Vi lever i den digitala eran, det går inte att förneka. I denna tidsålder är visual marketing ett otroligt viktigt verktyg för att nå igenom bruset och placera ditt varumärke högst upp på dina kunders listor.

Det kan låta som en skrämmande uppgift, men det är det inte. När alla kämpar för att vara relevanta och strävar efter att skapa bra och helst viralt content, så kan den mest väluttänkta idén försvinna i bruset.

Ett av de mer vanliga sätten som företag kommunicerar med sina kunder på är via ett trevligt mail. När detta görs bra så ger det dig möjlighet att sälja upplevelser även till de allra mest sparsamma kunderna.Om ditt email är slentrianmässigt kan du å andra sidan misslyckas med att sälja till de som redan har plånboken på glänt.

Visual marketing handlar som namnet antyder om bilder, illustrationer eller video. Denna typ av content kan göra stor skillnad, men det är något som sällan lyfts fram. Bilder har egenskapen att få människor på ett visst humör - men då måste det vara rätt bild. Det betyder att du behöver fundera ordentligt över vad som kan skapa ett intresse för ditt varumärke och vad ditt företag tillhandahåller innan du tar steget och adderar det till din marknadsföring.

Du kan använda visuellt material för att förbättra resultaten och locka fler följare bara genom att använda rätt bildmaterial med rätt content.

Det här blogginlägget kommer att försöka ge svar på dina frågor och hjälpa dig att förstå varför visual marketing är så viktigt, samt hur du kan använda det för att förbättra dina kampanjer. Men innan vi sätter igång - låt oss gå igenom några vanliga frågor.

Vad är visual content marketing?

Det är marknadsföring av en produkt eller tjänst med hjälp av visuellt material, bilder, video eller illustrationer. För experience-branschen kan det handla om en varumärkt TikTok-video som visar den senaste adrenalinaktiviteten för kunderna, eller så kan du skapa en sommarkampanj med storslagna bilder för att attrahera turister till ditt område.

Det finns massor av sätt att genomföra visual marketing på, men huvudsaken är att man investerar i ett kvalitativt content och har ett smart leveranssätt för dessa meddelanden, vare sig det är ett kreativt email eller via sociala medier.

Varför är visual marketing viktigt?

Strålande, ännu en bra fråga! Att producera mängder av tilltalande content är så klart bra, men det måste så klart ge resultat också. Som tur är finns det massor av bevis som säger att ett bra content genererar resultat. 

Enligt studierna som presenterades under webinaret The Power of Visual Marketing, som APSIS anordnade i samarbete med Jumpstory läser besökare endast 62 ord per webbsida, vilket tar 15 sekunder. Efter tre dagar kommer dessa besökare endast ihåg 10% av vad de läst. Om man däremot kombinerar texten med foton eller andra visuella element så uppmuntrar man besökarna att fortsätta läsa. 80% av besökarna är faktiskt mer villiga att läsa ett content som innehåller visuellt material.

Dessutom spenderar de 15 sekunder extra för att ta in det visuella (vilket innebär mer tid inne på din hemsida), och det gör att besökarna kan komma ihåg 65% av informationen efter tre dagar. Plus - 65% av alla artiklar med bilder får 94% fler visningar.

Är visual marketing effektivt?

Som du ser kan visual marketing vara ett riktigt effektivt sätt att driva trafik och få besökarna att stanna. När du använder dig av detta kommer du sannolikt att lyckas förbättra med din konvertering, stärka ditt varumärke och definitivt öka vinsterna i takt med att bokningarna ökar.

 

Praktiskt taget klarar sig inget företag utan visual marketing.

Hur matchar man rätt bildmaterial?

Ett kreativt email är ett utmärkt exempel på visuell kommunikation, och med ett bra emailverktyg kan du spetsa till din e-postmarknadsföring tack vare integrerade bildgallerier, ikoner, illustrationer och video.

Jakten på passande bilder kan leda dig till Googles sökruta, men det är något som kan skapa problem. Ladda inte ner bilder direkt från Google eller andra hemsidor som exempelvis UnSplash då det också kan ge dig trubbel eftersom du kanske inte har rätt att använda bilderna i kommersiellt syfte. 

De flesta moderna plattformar erbjuder integrerade bildbibliotek som gratis tillhandahåller högkvalitativa stockbilder, illustrationer och ikoner - som exempelvis APSIS One! Användare får gratis och obegränsad tillgång till över 10 miljoner visuella verktyg. Det finns ingen risk att hamna på fel sida upphovsrättslagen när du har så många alternativ tillgängliga!

Kreativa emails piggar upp dina kampanjer

En av alla fördelar du får med visual marketing är dess positiva effekt på dina emails. Vi har kort berört det i stycket ovan, men en sak vi inte belyste var hur det kan stärka din varumärkesprofil.

Det beror på att korrekt marknadsföring med tilltalande estetik hjälper ditt företag att skilja sig från konkurrenterna - och detta gäller oavsett om din bransch heter experience, ecommerce, B2B eller något annat!

Och det allra bästa: ditt bildmaterial behöver inte vara komplicerat. Du behöver bara vara konsekvent, så länge det representerar ditt varumärke är du på rätt spår.

Så använder man visuellt material på ett konsekvent sätt

Varumärkesprofilering är viktigt eftersom det definierar vilka ni är i relation till marknaden. En klar och tydlig profil i dina emailkampanjer kan hjälpa dig att omvandla dem till succé då det kommunicerar med dina kunder på ett sätt som de känner igen.

Genom att uttrycka dig enligt din varumärkesprofil visar ni även upp era värderingar - email är ett perfekt kommunikationsmedel för detta, för när du väl fångat läsarnas uppmärksamhet har emails potentialen att få dem att stanna längre än vad läsarna skulle göra på sociala inlägg eller på en banner..

Konsekvens är nyckeln för detta. Behåll en hög igenkänningsfaktor, och håll samma ton i alla kanaler och följ ett visuellt designmönster.

  1. Visa din logotyp eller varumärke högst upp i ditt email. Det är det första dina mottagare ser och det behöver framhävas.
  2. Använd er särskilda färgpalett för att möjliggöra en konsekvent varumärkesprofil och en förenklad designprocess. Läsarna kommer inte stanna om din design är otydlig - så håll ett stilrent och enkelt utseende.
  3. Textstorleken gör skillnad. Om du skickar ett längre email bör du använda storlek 14. För kortare meddelanden är 16 bättre.
  4. Bilder är viktigt i emails! Men välj något som matchar den färgpaletten du använder. Det är dessutom viktigt att använda bilder som ser bra ut på alla enheter - testa för att säkerställa det. Sedan ska de även vara relevanta med det content du delar. Om du marknadsför ett museum så borde du naturligtvis inte visa ett foto av skeppet Vasa om dina kunder inte kan se det under ett besök hos dig. Detta gäller alla aspekter av visual marketing.
  5. Använd webbaserade typsnitt som Arial, Comic Sans, Courier New, Georgia, Lucida, Tahoma, Times New Roman, Trebuchet Ms och Verdana. Det säkerställer att alla dina kunder kan läsa ditt email eftersom en del system inte stöttar mindre vanliga typsnitt.

Mallar sparar tid och levererar resultat

Känns det som allt det vi gått igenom skulle kräva massor av värdefull tid? Oroa dig inte! Skaffa dig ett kraftfullt verktyg med emailmallar, kombinera det med marketing automation för att se till att rätt content skickas till rätt kund, då är du på god väg!

 

Det innebär att det enda du behöver göra är att skapa ditt email en gång, sedan går du tillbaka till mallen en andra gång, ändrar några objekt och skicka det på nytt. 

Eftersom nästan hälften av alla emails läses på mobilen så behöver du hitta en plattform som även designar mobilanpassade emails - Litmus Email Client Test är ett bra alternativ för det.

Ett ovärderligt verktyg

När det görs bra kan visual marketing leda till ett ökat förtroende för ditt varumärke. Det kan hjälpa dig framåt och generera bättre resultat för din verksamhet.

Företagen som är ledande inom visual marketing arbetar med grafiska designers, marknadsteam och kunder för att lära sig vad som fungerar och implementerar det sedan effektivt.

Det är heller inte något fel i att inspireras av tidigare framgångsrecept. Det finns hundratals exempel på tilltalande visual marketing runt om oss - titta bara på Airbnb.

 

Och det allra viktigaste, ha en väluttänkt plan. Därför är denna content marketing kalender en utmärkt resurs för dig inom experience - så klicka in på länken och ladda ner ditt exemplar idag!