Posted 17th September 2021 by APSIS

Så utökar du din lista och förbättrar leveransbarheten!

Digital marknadsföring kan vara ett komplicerat ämne, men det finns flera tydliga metoder för att få din lista att växa och driva in fler registreringar.

E-postmarknadsföring har behållit sin relevans igenom den digitala eran, vilket betyder att du behöver lägga resurser på att locka fler läsare, nå ut bättre och eliminera problemområden som exempelvis svårigheter att driva in nya samtidigt som man håller befintliga engagerade och nöjda.

En enkel strategi som ger din maillista bättre förutsättningar att växa är att optimera insamlingsställena. Här är ett par enkla tips för din insamling av användardata:

  • Uppmuntra registrering i kassan. Det här är en plats du definitivt borde använda dig av för att få in nya medlemsregistreringar. Varje gång du värvar en ny person till din organisation är det en bra idé att be dem anmäla sig till din maillista. 
  • Gör det enkelt att hitta ett registreringsformulär. Lägg till en smart sign-up bar på din hemsida, antingen i sidfoten, sidofältet eller i form av en pop-up som dyker upp när besökaren är på väg att lämna hemsidan.

Du behöver dessutom en effektiv marketing automation-plattform för att hantera listor, annars kommer du sitta med en hel bunt data att hantera manuellt och det ger definitivt huvudvärk.

Få fler emailregistreringar

Det är viktigt att du kontinuerligt expanderar din lista. 25% av prenumeranterna tenderar att falla bort från en maillista per år, så du behöver ha en plan för att förnya och kompensera för de förlorade prenumeranterna.

Content är ett utmärkt verktyg för att öka intresset till en maillista. Om du lyckas använda blogginlägg och på ett kreativt sätt kan demonstrera ditt värde kommer du kunna locka nya användare att registrera sig till din lista.

Blogginlägg med engagerande call-to-actions är huvudspåret för detta. Om det inte är något som ingår i din strategi, så behöver du addera det. Bloggar kan hjälpa din hemsida att rangordnas högre i sökmotorer, vilket betyder att det förbättrar din organiska räckvidd. I varje blogginlägg kan du lägga till ett låst innehåll som kräver att man delar sin emailadress för att få åtkomst till det. Och förresten, registrera dig gärna till vårt innehållsrika nyhetsbrev när du ändå är igång.

Du kan även anordna tävlingar eller event som exempelvis webinars, där det krävs att deltagarna registrerar sig till din maillista för att ansluta eller för att få en provperiod. Det är något som bygger din lista, men sen är det upp till dig att skapa engagerande content som får prenumeranterna att stanna.

Använd potentialen som finns i sociala medier

Sociala medier är ett kraftfullt verktyg, och det kan användas för att få din lista att växa. Hos techgiganter som Facebook kan du anordna tävlingar eller dela engagerande innehåll i utbyte mot en emailadress.

Det här är stora affärsmöjligheter som ständigt växer. De traditionella giganterna Facebook och Twitter har fått konkurrens, men det driver samtidigt tjänsterna framåt. Och där det finns en publik bör ni som medlemsverksamhet finnas - så se till att ni använder sociala medier för att uppmuntra registreringar. Här är några värdefulla tips:

  • Facebook-annonser kan användas för att driva trafik till en anpassad landningssida som hjälper dig att expandera din läskrets. Du kan dessutom lägga till en registreringsknapp till din Facebook-sida.
  • LinkedIn kan användas på ett liknande sätt. Du kan publicera en opt-in-sida för email på hemsidan, och du kan även förbättra synligheten för din pin med en annons som skapar ökat engagemang och räckvidd. Ett till alternativ är att marknadsföra content på Pinterest.
  • För Instagram och YouTube kan du ta fram interaktivt content genom leadgenererande videor med spännande CTA:s.

Förbättra leveransbarheten

Ibland räcker det inte att enbart försöka locka in nya för att öka antalet prenumeranter, utan att se till att de befintliga är nöjda. Siffrorna spelar ingen roll om man inte når ut till mottagarna.

Här axlar leveransbarheten en stor mantel, och det finns saker du kan göra för att säkerställa att dina emails öppnas och inte sorteras som skräppost.

  • Dina URL:s måste ha tydliga parametrar.URL-förkortare går helt bort.
  • Ämnesraderna bör undvika sensationellt språk, så skippa clickbaits. För att nå ut bättre med dina emails behöver du ett stort engagemang. Överdrivna rubriker kan ge dig kortvariga toppar i öppningsfrekvensen, men mottagarna ser snabbt igenom fasaden och klickar bort dig.
  • Avregistreringslänkar är viktiga. Du behöver ge en enkel utväg till de som vill avregistrera sig, så det behöver inte stå finstilt.
  • Var kreativ och använd dig av olika typer av content - text, bilder och video. Det hjälper dig att hålla befintliga prenumeranter engagerade och det visar värdet av ditt innehåll för nytillkomna.
  • Besegra spamfiltret genom att inkludera en signatur som bevisar att du är en pålitlig informationskälla. Det är viktigt eftersom Outlook och Gmail kontrollerar dessa attribut i inkommande meddelanden.

Fastna inte i spamfällan

Det är verkligen illa om dina emails markeras som spam. Det är något som skadar leveransbarheten och Google kommer inte vara nådig mot din verksamhet.

De här spamfällorna behöver du undvika:

  • Var uppmärksam och undvik fejkade emailadresser som skrivs in i dina databaser. Dessa kallas för rena spamfällor och de är emailadresser som aldrig har associerats med en riktig person.
  • Håll dina profiler uppdaterade så du inte skickar emails till återanvända emailadresser. Det är adresser som tidigare tillhört en person, men som har varit inaktiv under en längre tid. Om ditt företag fortsätter att skicka meddelanden till dessa kontotyper kommer resultaten avslöja att du inte städat din lista på ett tag.
  • Slutligen är det viktigt att du inte skickar emails till ogiltiga emailadresser. De är ogiltiga på grund av skrivfel eller för att de är fejk, så rensa bort dem 

Samla in samtycke genom dubbel opt-in

Ett annat sätt för att nå ut på bästa möjliga sätt är att gå igenom dina metoder för samtycke (vilket även hjälper dig att undvika spamfällor). Samtycke är bränslet i den data-drivna marknadsföringen, och dess grundpelare i din emailkampanj är integritetspolicyn, cookies och dubbel opt-in.

En smidig lösning för att hantera samtycken är med hjälp av grupper och profiler. En del medlemmar kan välja bort att ta emot SMS-meddelanden, men vill gärna få emails, och vice versa. Därför behöver du ett sätt att hantera de här olika preferenserna på.

Samtyckeslistor ger den här funktionaliteten. Genom att använda dig av dem kan du följa vilken typ av samtycke som varje prenumerant har givit, få en överblick av hur många profiler du har på varje lista och enkelt kunna kommunicera med dem.

Insamlingen av samtycken kan dock vara en annan nöt att knäcka. Varje organisation borde göra det med dubbel opt-in. Det fungerar eftersom man ber en profil att bekräfta sin prenumeration efter att de fyllt i sina uppgifter i ett registreringsformulär.

En lista med profiler som har bekräftade dubbel opt-ins ger dig en rad fördelar. Först och främst är dessa sannolikt intresserade av ditt varumärke, sedan leder det dessutom till att du undviker spamfällor.

Få fler prenumeranter och öka öppningsfrekvensen

Då har vi dragit slutsatsen att e-postmarknadsförare inte enbart borde fokusera på att få antalet prenumeranter att växa. Det krävs lika mycket tid och kraft på att hålla sin befintliga lista engagerad och villig att öppna dina emails, och det här området får inte förbises.

Bländande content är ett säkert kort för att imponera på läsare, men det är bara början. Se även till att upprätthålla städade listor, använd dubbel opt-in, undvik spamfällor och nå ut till fler via sociala medier!

 

Om du inkluderar allt detta i din strategi kommer du få fler prenumeranter, bättre engagemang och mer nyfikna medlemmar. För mer information och läsning - klicka in på vår jämförelserapport för e-postmarknadsföring 2021!