Mar 23 | 5 Minuters läsning

Skapa en minnesvärd upplevelse för dina medlemmar

Content marketing är en utmärkt metod för att nå ut till kunder och bygga relationer med dem. Men det kan vara en tuff nöt att knäcka.

Det är svårt att komma på spännande idéer, få till perfekta introduktioner och flexibelt innehåll som engagerar medlemmar, men belöningen gör det värt det. Ett riktigt bra content marketing-exempel kombinerar alla aspekter och levererar något som medlemmarna vill läsa.

Med en kraftfull strategi kan du ge dina medlemmar en bra upplevelse. Det gör att medlemmarna blir mer villiga att interagera med dig, samt känner sig mer trygga med ditt varumärke och sannolikt rekommenderar dig för andra.

Ta del av våra mest användbara content marketing-exempel 

När vi har deadlines att möta, innehåll att skapa och emails att skicka, är det lätt hänt att kvantitet går före kvalitet. Detta är dock grundläggande strategier som bör användas för att utöka din medlemsbas. 

 

Vill du lära dig hur man växer en medlemsbas genom att generera kvalitativa leads? Häng med här så visar vi dig vägen.

För att skapa minnesvärda upplevelser krävs en tydlig strategi med ett väluttänkt genomförande som förvandlar bistra miner till leenden. Detta kräver en effektiv process som samlar och kopplar ihop informationen genom hela din organisation. 

Effektivisera hela din process

I dagens framgångsrika företag är marknads- och säljteam starkt sammankopplade, och jobbar även med tighta deadlines där tiden för analys är knapp. Därför är det viktigt att du inte har datasilos som hindrar informationsflödet från att nå rätt personer vid rätt tidpunkt

Du behöver omvärdera de här processerna, synka din data och se till att alla är uppdaterade med senaste nytt för att kunna göra rätt prioriteringar och ta rätt beslut.

Alla parter inom kundresan behöver data för att kunna ta nästa steg i sitt arbete

 

Detta gör att alla teams som är involverade i kundresan kan ta enade beslut, dela arbetsbördan och i slutändan leverera bättre innehåll och en bättre kundupplevelse. Copywriters vill inte skapa framstressat innehåll, och medlemmar vill definitivt inte läsa samma gamla nyhetsbrev eller artiklar om och om igen.

Investera i verktyg som samlar datan, synkar den över dina plattformar och skapar ett arbetsflöde som verkligen fungerar.

Content marketing-exempel

Content marketing är mer än bloggar och nyhetsbrev, du behöver även använda mindre formella kommunikationsmedel som sociala medier. Varenda interaktion du har med dina kunder bör rikta in sig på att ge dem bästa möjliga upplevelse.

Det är viktigt att ge dina medlemmar värde för pengarna, och ett av sätten du kan generera det här värdet på är att visa dem att du gör allt som krävs för att hjälpa till. På sociala medier betyder det att svara på alla kommentarer, följa några av de trognaste medlemmarna och interagera med en öppen, varm och vänlig ton. Lyckas du med detta bygger du förtroende och skapar lojalitet.

Sociala medier är perfekt för mervärde

Här har du några idéer för att förbättra dina medlemmars upplevelser: 

  • Använd live-videos

Dina medlemmar stannar hos dig för att du ger dem något värdefullt. Varför inte då förbättra deras upplevelse genom att dela din kunskap och dina bästa knep?

 Om du driver ett gym kan du exempelvis varje vecka köra ett träningspass live via Instagram, eller om du säljer blommor kan du sända live på Facebook med en trädgårdsmästare. Med små medel kan du visa att du bryr dig om dina kunder och skapa lojalitet och samhörighet med ditt varumärke.

  • Anordna underhållande tävlingar

Alla älskar priser, så anordna tävlingar på sociala medier! Det ökar aktiviteten och ger dina medlemmar en anledning att komma ihåg dig, samtidigt som du får ett tillfälle att ge tillbaka till din community.

  • Dela informativa artiklar

Internet innehåller oceaner av information, och var inte rädd för att använda den. Det är ett utmärkt sätt för att ge ditt varumärke en autentisk och förtroendeingivande röst och ge dina medlemmar användbar kunskap.

Du kan göra det genom dela artiklar med ämnen som tilltalar dina medlemmar, och även publicera andra varumärkens innehåll för att bygga fruktbara samarbeten. Se även till att använda dig av externa länkar då det är bra för SEO!

Var förtroendeingivande

För att säkerställa att dina medlemmar får bästa möjliga upplevelse bör du skapa förtroendegivande innehåll. Oavsett företag bör man se till ge extra värde till medlemmarna genom att dela lärorikt och relevant innehåll.

Om vi utvecklar de tidigare exemplen för sociala medier så kan du be din bästa personliga tränare att skriva ett stycke om träning och hälsa, eller fråga din trädgårdsmästare efter de bästa tipsen när man planterar vårlökar. Ett annat alternativ är att bjuda in kända ansikten inom din bransch som gästskribenter. 

Dina medlemmar litar på din expertis och att du hjälper dem med deras förbättringsområden, därför bör du se till att göra det på fler än ett kommunikationssätt. Men viktigast av allt - se till att dina medlemmar känner att de får värde för pengarna!

E-postmarknadsföring och marketing automation

Alla email du skickar ger dig chansen att bygga relationer med dina medlemmar och dela värde med dem. Det gör e-postmarknadsföring till ett viktigt verktyg för alla varumärken och marknadsförare.

Och när du kombinerar det med marketing automation kan du skapa personaliserade meddelanden för varje medlem och spara pengar genom att nå ut till rätt personer vid rätt tidpunkt.

Skapa minnesvärda upplevelser

Vi har varit inne på hur man kan generera minnesvärda upplevelser med hjälp av ett antal olika verktyg och knep - och det handlar inte bara om text! Vi har utforskat några användbara content marketing-exempel för sociala medier, förtroendeingivande gästinlägg och hur gamla hederliga tävlingar kan ge underhållande upplevelser för hela din medlemsbas.

Men ett bra innehåll är ingen framgångsgaranti, du behöver även göra det på rätt sätt. Med marketing automation och integrationer blir du av med tidsslukande manuella processer och kan istället arbeta effektivare med mindre ansträngning.

Detta ger även ditt kreativa team mer utrymme att höja nivån på innehållet ytterligare, och säljteamet får möjlighet att göra kunderna nöjdare, vilket växer din medlemsbas.

 

Det kan vara svårt att veta var man ska börja, därför bör du höra av dig till experterna hos APSIS för att snabbt komma igång med marketing automation, smarta integrationer och få ännu fler content marketing-exempel.