Utöka din medlemsbas genom att generera kvalitativa leads
Lead generation är bland det allra viktigaste för företag, och det är något som förekommit ända sedan neandertalarna började byteshandla med varandra. Även om neandertalarnas handelsverksamhet var primitivare så behövde de ändå generera leads och konvertera kunder.
År 2021 har du dock en större kundbas och fler personer som du kan omvandla från fönstertittare till trogna fans, men upplägget är fortfarande liknande. Du behöver en plan för lead generation som ökar din medlemsbas och drar in pengarna.
En av de värsta känslorna är att spendera massor av tid på att skapa fantastiskt innehåll som säkerligen kan tilltala kunder och utöka din medlemsbas, men som ändå ignoreras för att de inte har nytta av det.
Om ditt grymma innehåll inte riktas till rätt kunder eller hanteras med rätt lead generation-plattform så kommer det att försvinna bland allt spam.
Ett av de första målen med lead generation brukar ofta vara att få potentiella kunder att anmäla sig till ditt nyhetsbrev. Det öppnar upp dörren till fortsatt kommunikation och ger dig möjligheten att styra dem till din medlemssida där du kan övertyga dem att registrera sig.
Om du vill ha några tips för hur du formar de bästa ämnesraderna, ta då en titt på vår praktiska guide.
Kunder lämnar inte ut sin emailadress var som helst. Ingen av oss gillar att bombarderas av emails, inte ens de som arbetar med digital marknadsföring!
Attrahera leads med magneter
Men det finns en grej som alla älskar - VÄRDE! Så för att växa din medlemsbas genom att generera kvalitativa leads behöver du använda dig av magneter. Men inte de fysiska magneter som just nu kanske poppar upp i ditt huvud - det vi syftar på är lead magnets.
En lead magnet är ett erbjudande som du kan ge till kunder i utbyte mot deras emailadress och andra typer av användbar information. Det kan vara avgörande för att du ska lyckas bygga en kvalitativ e-postlista.
Riktigt bra lead magnets ger:
- Omedelbar tillfredsställelse
- Värde
- Möjligheten att framhäva dina säljargument
Var en problemlösare
Se till att dina potentiella leads redan från början får veta hur du snabbt löser deras problem. Och motivera dem längs hela kundresan från start till mål.
Om du exempelvis är ett gym så är början på året ett bra tillfälle att rikta in sig mot nya användare och erbjuda dem rabatter eller tips på hur man äter hälsosamt och kommer i form. För att dra in prenumeranter kan du satsa på att sprida ny kunskap eller presentera olika livsstilar.
Visa dem ditt värde
Då är vi framme vid värde. För att dra in potentiella kunder behöver din lead magnet ha ett värde som antingen upplevs som högt eller faktiskt är högt. Det är en krass värld vi lever i och om kunder inte ser ett klipp framför sig går de omedelbart vidare.
När kunder ser din lead magnet behöver de övertygas om att ditt varumärke eller tjänst kan ge dem något som ingen annan kan - så skylta med ditt unika säljargument!
Lead generation är enklare med en kvalitativ landningssida
Lista ut vad dina potentiella kunder är ute efter, och designa en landningssida som ger svar på deras frågor. Du kommer märka att lead generation är mycket enklare om din landningssida går hand i hand med dina andra marknadsföringsaktiviteter.
Många leads genereras genom att en besökare klickar på en call-to-action (CTA) som de hittat i någon av dina marknadsföringskanaler. Det här klicket tar dem till en landningssida, som vanligtvis ger dem ett specialerbjudande i utbyte mot att de först fyller i ett formulär.
Detta kräver så klart att din landningssida håller måttet, annars faller hela processen samman.
HubSpots State of Marketing Report 2020 upptäckte att 54% fler leads genererades genom inbound marketing. Det betyder att du behöver tillhandahålla rätt innehåll för att lyckas attrahera kunderna.
Låt automatiserade flöden göra grovjobbet
Verktyg för lead generation kan även vara supereffektivt inom det här området. Visste du att 65% av företagen säger att deras största utmaning är att generera besökare och leads? Verktyg för lead generation kan hjälpa dig att driva in data och potentiella kunder. De kan även hjälpa dig att identifiera besökarinformation som exempelvis emailadresser.
Om du kan lösa det här pusslet kommer du nästan omedelbart få en enorm fördel. Marketing automation-verktyg kan göra grovjobbet genom att hitta och sortera potentiella leads åt dig.
Men ha alltid detta faktum i åtande: du behöver ta hand om dina leads. Om du inte ger dem värme kommer de att sticka. Det här är ett annat område där automatiserade flöden kan hjälpa dig. De rätta verktygen kan hjälpa dig att kartlägga kundresor och aktiviteter för leads, som exempelvis uppföljningsmail eller inbjudningar till webinars för att öka dina chanser att nå dina mål.
Dessa potentiella kunder kommer känna sig uppskattade, motiverade och kommer mer sannolikt konvertera jämfört med om de lämnas på egen hand utan uppvaktning (och istället hamnar hos en konkurrent).
Generera leads genom marknadsföring på sociala medier
Idag har alla framgångsrika företag en stark närvaro på sociala medier, och med hjälp av marketing automation kan kvalitativa leads genereras via dina sociala medier.
Genom att kombinera formulär för lead generation med lite smart datamagi blir det enklare för marknadsförare att generera och konvertera fler leads.
- Skapa ditt mobilvänliga formulär (de kan ofta fyllas i automatiskt)
- Välj rätt marketing automation-verktyg
- Skapa en sömlös kundresa för leads som genereras på sociala medier
Använd email och bloggar för att utöka din medlemsbas
Vi har sagt det tusentals gånger, men email är vår vän. Det är något som kan vara riktigt användbart för att få en medlemsbas att växa, då alla på din lista sannolikt känner till ditt varumärke och är mer benägna att ta emot dina emails med ett öppnare sinne.
De har redan anmält sig till ditt nyhetsbrev och kommer vara enklare att nå ut till. Men ha i åtanke att inkorgar är proppfulla med reklam, därför måste du inkludera engagerande CTA:s i dina ämnesrader.
Bloggar kan också vara användbara. Inlägg kan skrivas med ett enda syfte - att marknadsföra ett erbjudande med hjälp av en relevant call-to-action. Detta resulterar troligtvis i fler klick och fler konverterade leads.
Content Is King
Som vi nämnt i introduktionen är innehållet A och O för att generera leads via prenumerationer.
Det gör att man når ut till en bred publik
- Det kan motivera kunder
- Det kan informera dem om ditt utbud
- Det kan användas för att öka varumärkesmedvetenhet
- Du kan lära dig vad dina kunder gillar och inte gillar
Din strategi bör inkludera flera olika typer av innehåll. Du bör rikta in dig på organisk trafik med SEO-optimerade bloggar, nå fram till ungdomar via sociala medier som Facebook, Instagram eller TikTok, och skapa korta videos för att komplettera dina blogginlägg eller kundcase.
Lead generation kan verka vara en överväldigande uppgift, men APSIS kan hjälpa dig. Boka en demo med oss idag för att se hur vi kan hjälpa dig att utöka din medlemsbas genom att generera kvalitativa leads.