Sep 17 | 6 Minuters läsning

Prospecting emails: Så lyckas du med din kampanj

Det kan kännas skrämmande att skicka iväg hundratals prospecting emails, särskilt om lyckan eller framgången av ditt projekt hänger på hur de tas emot. Det krävs skinn på näsan för att kunna skaka av sig de tusentals obesvarade samtalen eller mailen, till och med om man har fullt förtroende för produkten man säljer.

Den här metoden kan dessutom vara otroligt tidskrävande, i synnerhet om du saknar en bra emailtjänst utan istället manuellt skickar varje meddelande. Men oroa dig inte vi kommer bjuda på några emailtips som kommer få det att kännas mycket enklare. 

Grunderna för prospecting emails

Termen prospecting emails kan kort beskrivas som telefonförsäljning fast i mailformat, där säljaren skickar meddelanden till mottagare de tidigare inte haft någon interaktion med. Det är sällan den bästa strategin då framgångsrika kampanjer i de flesta fall grundar sig på mottagare som redan är bekanta med dig eller din verksamhet.

Ofta görs en initial kontakt av en säljare via sociala medier eller via hänvisningar innan man mailar. Men om du verkligen ska ta den initiala kontakten genom mail så är det viktigt att du ser till att personalisera det första meddelandet med att nämna något om dina leads arbete eller något om deras företag för att visa att du har koll på vilka de är.

Grundförutsättningen nummer ett är att skapa engagerande och relevanta emails som hjälper dig att sälja, för oavsett om man har en tidigare relation med mottagaren så trampar man vatten utan bra content.

Därför är prospecting emails så populärt

Denna säljstrategi är populär av flera anledningar. Till att börja med ger det dig möjlighet att forma en effektiv leadgenererande process, och det är även en förutsägbar kanal för att öka vinster, särskilt om man jämför med andra metoder som exempelvis bloggande, SEO och inbound marketing.

Med prospecting emails kan du nå dina leads med bättre pricksäkerhet, vilket leder till bättre nyckeltal och optimering av data och tillvägagångssätt. Istället för att skjuta från höften så kan du verkligen skräddarsy dina utskick efter dina mottagare.

Emailtjänster är så pass teknologiskt avancerade att de gör det möjligt att personalisera på individnivå, och det gör även dina mottagare mer villiga att öppna ditt innehåll och ge dig bättre ROI tack vare dessa massutskick.

Tre steg till succé

Hur formar man ett bra prospecting email kanske du undrar? Vi går igenom de tre huvudsakliga delarna.

Först och främst behöver du en anledning till att ta kontakt. Om du inte har en eller inte kan komma på någon, då borde du inte ta kontakt. Fundera över om din anledning till att skicka mailet är tillräckligt lockande, om personen passar in på din ideala kundprofil eller inte, och om de liknar tidigare kunder du haft. 

Kom ihåg att du säljer, så du behöver alltid beakta om du kan erbjuda kunden värde. Om svaret är nej - skippa den personen. Om svaret är ja - strålande, visa vad du kan göra för dem.

Baserat på profildata du samlat på dig från tidigare kunder kan en marketing automation-plattform visa dig vilka profiler du borde rikta in dig på. Om ett lead matchar med en tidigare kund ger det dig bevis på att det är en person som är värd att ta kontakt med.

För det andra - du behöver lösa ett problem. Det är utmärkt att ha en massa data, men om du inte kan se en anledning till varför en potentiell kund skulle behöva din produkt eller tjänst för att lösa en utmaning eller förbättra sin verksamhet då finns det ingen anledning att köpa från dig. Du kan använda profildata för att hitta potentiella matchningar men du behöver även göra din egen efterforskning och för att få den mänskliga aspekten. Utan den får du inte hela bilden.

För det tredje, tilltala dina läsare. Om dina säljargument inte innehåller ett sätt att driva dina leads till omedelbar handling blir det svårt att lyckas. Det är bra med mail som bara kollar läget med kunderna för att hålla kundrelationen vid liv, men det är ännu bättre med meddelanden som erbjuder ett konkret sätt att utveckla relationen. Så visa värdet av det du erbjuder, lös deras problem och vägled kunden vidare med ett starkt call-to-action.

Hitta en emailtjänst som gör jobbet

Det är viktigt att ha rätt content, men det är precis lika viktigt att ha rätt verktyg som gör grovjobbet. Emailkommunikationen är en förutsättning för den här strategin och därför behöver du rätt plattform för dina behov.

Lyckligtvis har du ett antal emailtjänster som passar perfekt för det här syftet att välja bland:

  • APSIS One möjliggör massutskick av emails till utvalda profiler eller kundgrupper, och kan skicka till alla dina leads samtidigt. Med verktyget kan du bland annat personalisera utan att behöva skapa flera mail för olika kundgrupper, designa dina meddelanden och spara dina mallar - otroligt tidsbesparande funktioner!
  • Active Campaign är ett annat emailverktyg för massutskick. 
  • SendInBlue gör det möjligt för användare att designa sina egna emailmallar via drag-and-drop.
  • Och sist men inte minst finns även MailChimp som grundades 2001 - samma år som APSIS!

En annan fördel med APSIS One är att lösningen effektiviserar arbetet genom att automatisera vardagliga uppgifter, och dessutom anpassar emails beroende på mottagarnas aktiviteter eller inaktivitet. Det är något som frigör otroligt mycket tid åt dig och ditt marknadsteam så att ni kan ägna er åt andra nyckeluppgifter.

Använd dina insikter

När du väl använt din nya emailtjänst för att skicka ut alla mail kanske du tror att uppdraget är slutfört - icke. Nu är det dags att analysera datan och ta reda på mer, justera nästa omgång meddelanden och förbättra resultaten.

Marketing automation-lösningar ger marknadsförare en praktisk översikt av beteenden och interaktioner över alla dina kanaler och kontaktpunkter, inklusive dina emailkampanjer.

Med denna data kan du lära dig hur och var dina kunder och leads interagerar med emails och din hemsida. Det gör att du kan fatta informerade beslut om ditt content vad gäller visningsenheter, ämnen och svarsdata.

APSIS One emailverktyg underlättar detta genom AI-baserade funktioner som smarta segment, flexibla mallar och ett intuitivt gränssnitt.. Med de här lösningarna och processerna kan du personalisera varje steg i kundresan - uppdraget slutfört!

Lös dina svåraste utmaningar

Genom att använda dig av de här metoderna kan du lösa dina personliga utmaningar och ineffektiviteter, samtidigt som du visar dina kunder hur din produkt kan göra detsamma för dina potentiella kunder.

Ett snabbt och enkelt sätt som förbättrar dina chanser till succé är att följa tipsen ovan - berätta för kunderna vad du kan göra för att underlätta vardagen, använd ett automatiseringsverktyg så att du kan skicka mängder av emails på ett effektivare och mer personaliserat sätt.

Moderna företag producerar mängder av data, men den gör ingen nytta undangömd i silos. Använd den, men se till att göra det på ett smart sätt, den biten löser marketing automation åt dig.

 

Men lyssna inte bara på oss! Det finns massor att lära sig om e-postmarknadsföring, och hos APSIS hittar du faktiskt en sylvass handbok i ämnet. Så klicka här för att ladda ner den och börja din resa till en framgångsrik e-postmarknadsföring.