Jun 09 | 6 Minuters läsning

Personalisering: Därför är det så viktigt

Du kan läsa om hur värdefull personaliserad marknadsföring är i all oändlighet, men om du inte kan se och känna värdet är risken överhängande att du skjuter det på framtiden. Det här blogginlägget visar dig värdet.

Om du driver en emailkampanj är det lätt hänt att köra fast i dåliga vanor, samtidigt som ditt fokus svävar iväg till “viktigare” arbetsuppgifter.

Men sanningen är den att personalisering är vitalt, och om du inte ägnar tillräckligt mycket uppmärksamhet åt det så går du miste om stora vinster.

Personalisering kan låta lite för svårt, lite för komplicerat och lite för tidskrävande - men med ett smart marketing automation-verktyg är det simpelt.

Personaliserad e-postmarknadsföring behöver inte vara utmattande

Marketing automation-plattformar är fullmatade med verktyg och funktioner som hjälper dig och ditt företag att öka och förbättra din personalisering, vilket kommer visa sig vara ett enkelt men effektivt sätt att övervinna en rad olika utmaningar och öka värdet av din kommunikation. .

Genom att få dina kunder att känna sig uppskattade och värdefulla så kommer de återgälda dig när du behöver det som mest.

Personaliserad marknadsföring fungerar

Vi har främst pratat om e-postmarknadsföring tillsammans med personalisering, och det beror på att det borde vara ditt huvudfokus, men du kan även personalisera en hemsida.

Ett exempel är Optimizely. Verktyget skapade fyra olika hemsidor för fyra olika segment baserade på fyra faktorer: kvällsbesökare, besökare från Target, besökare från Microsoft och besökare från resebranschen.

Varje segment erbjöds en unik upplevelse, samtidigt som Optimizely följde hela processen och upptäckte lovande resultat:

  • 1,5% ökad aktivitet.
  • 113% ökad konvertering på Solutions-sidan.
  • 117% ökad konvertering på CTA:t “Test it Out” som startar registreringen av ett konto.

Det är ett bra exempel på hur personaliserad marknadsföring kan vara till din fördel, om du är beredd att investera lite tid i det. Om du exempelvis vet att personer från en viss  kanal vill ha särskilda upplevelser, kan du skräddarsy din hemsida  för att möta denna efterfrågan. Och om du har datan så finns det all anledning att tro att det fungerar även för dig. 

Denna ökade konvertering kan även vara avgörande för företaget i framtiden. Har du råd att säga nej till en sådan möjlighet?

Var sugen på data

Arbeta med personalisering och upptäck dess fördelar

Det finns enorma fördelar med att personalisera ditt e-postinnehåll och tillhandahålla relevanta produkterbjudanden.

  • 91% av konsumenterna handlar mer sannolikt från varumärken som tillhandahåller relevanta erbjudanden och rekommendationer (Accenture).
  • 80% av kunderna spenderar mer sannolikt hos ett företag som tillhandahåller en personaliserad upplevelse (Epsilon).
  • 90% av konsumenterna delar gärna sin beteendedata om det ger dem en smidigare och billigare shoppingupplevelse (SmarterHQ).

Så vi kan se att det finns tydliga fördelar för de företag som svänger in på personaliseringsvägen, men det kräver även att du samlar in användardata.

Du kan göra det via registreringsformulär, dubbla opt-ins och genom att följa användarbeteende på din hemsida.

Rikta dina emailkampanjer

Som vi sett fungerar det att skicka riktade emails. E-postmarknadsföring kan vara en knepig uppgift, men när du kombinerar det med smart data och analysverktyg så är du på vinnarspåret.

Verktyget kan användas för att personalisera och anpassa dina emails för att säkerställa att din marknadsföringsstrategi har det lilla extra som gör att dina kunder känner sig uppskattade.

Ett grundläggande exempel på detta är en rabatt eller en gratisprodukt. Du kan erbjuda det till någon som anmält sig till din maillista inom ett visst tidsspann, t.ex. sex månader, men inte ännu laddat ner ditt whitepaper eller bokat en demo.

När kunder anmäler sig till din maillista genom dubbel opt-in (förhoppningsvis), kommer du kunna se vilket datum de gjorde det. Denna information kan du sedan spara och göra mesta möjliga av! Med marketing automation kan du exempelvis använda informationen för att skicka en liten påminnelse om din demo, eller till och med en förlängd gratis provperiod till de som visat intresse men inte tagit steget ännu.

Ta reda på hur webbläsare fungerar

Skaffa rätt insikter för att ta reda på hur dina besökare agerar

Du kan även följa användare baserat på vad de gör på din hemsida. Bra insikter kan berätta för dig hur dina kunder interagerar med dig, från vilken enhet, om vilka ämnen och hur de reagerar.

Med den här datan i din hand kan du anpassa kundresan så att den där chefen för det nystartade företaget som konstant klickar runt på din sektion med provperioden skickas vidare till en öronmärkt sida med en timer som räknar ned till slutet på nästa erbjudande - medan VD:n till ett mer väletablerat företag ser information om något mer specifikt för deras behov.

Att förstå och förutspå dina användares behov och förväntningar kan göra stor skillnad när du bygger relationer med dina kunder - vilket betyder större vinster i framtiden.

Glöm inte produktrekommendationer

Produktrekommendationer utgör 75% av Netflix försäljning och 35% av Amazons vinst (Adoric). Men hur når man samma framgång inom B2B-världen?

Beslutsfattare inom företag vill fortfarande behandlas som individer - eller en grupp av individer, enligt data från Salesforce som visar att 75% av köpare förväntar sig att leverantörer personaliserar sina produktutbud.

Det finns ett riktigt bra exempel på hur produktrekommendationer kan fungera i B2B-världen, och det kommer från Expert Institute, en plattform med juridiska tjänster.

De beslutade sig för att investera i en personlig marknadsföringskampanj med personaliserade emails med kundens  förnamn. Expert Institute skapade även segment baserade på aktivitetsnivåer, och personaliserade sina emails ytterligare på det här sättet:

  • De med låg aktivitetsnivå fick gratis e-böcker och whitepapers.
  • De med medel aktivitetsnivå fick länkar till bloggar med CTA:s.
  • Prenumeranterna i toppskiktet fick emails som berättade hur Expert Institute kunde lösa deras specifika problem.

Och det funkade! Kampanjen resulterade i 200% ökad konvertering, 60% öppningsfrekvens och 20% klickfrekvens.

Automatiserade flöden förenklar vardagen

Kunder i olika åldrar och olika faser i livet är ute efter vitt skilda produkter, så det finns ingen anledning att erbjuda en produkt till 50-åringen som inte är intresserad av den. Genom enkla demografiska värden och automatiserade flöden kan du skicka ett erbjudande  till gruppen 18-25 år och något helt annat till gruppen 35-50 år.

På så sätt kan du nå ut till fler, förbättra din leveransbarhet och öka enagemanget för dina emailkampanjer. 

Personaliserad e-postmarknadsföring är superviktig

Personaliserat innehåll skapar glada kunder

Nu är vi säkert överens om att personaliserad e-postmarknadsföring är viktig. Det kan generera ett stort värde för din verksamhet på ett sätt som känns intuitivt och rätt.

Men det behöver inte betyda att du är färdig - eftersom hemsidor och landningssidor även de kan personaliseras fast på ett ännu djupare plan. Du kommer väl ihåg statistiken?

Det behöver dock finnas en process som grund, och allt börjar med datainsamling, lära känna dina kunder och sedan förutspå vad de är ute efter och när de vill ha det.

När du på förhand kan ta reda på svaren på dina kunders frågor har du lyckats med en optimerad personalisering och belöningarna tickar in.

APSIS One möjliggör detta. Med plattformen kan du samla in och få en översikt av din data, ställa in smarta automatiserade flöden, skapa bländande emailmallar som imponerar på dina kunder, och lansera smarta personaliserade kampanjer.

 

Låter det bra? Boka i så fall in en demo med en expert! Klicka här för att boka nu.