Nov 16 | 8 Minuters läsning

Nytt år, ny tillväxt inom ecommerce: Använd datadriven marknadsföring för att stimulera och bibehålla försäljningen

Jul och nyår medför ofta blandade känslor för företag inom retail. Toppen vid julförsäljningen är en av årets höjdpunkter, men efter festligheterna störtdyker ofta försäljningen, vilket kan bli en mardröm för många.

För att klara sig undan den sjunkande försäljningstrenden behöver man två gedigna verktyg - en effektiv tillväxtstrategi för ecommerce och kunskap om hur man tar hand om kundrelationer och får dem att växa. Efter helgfirandets svävande känsla kommer man snabbt ner på jorden i januari när de flesta kunder spenderat sina pengar på klappar. Därför hjälper de här tipsen dig att bibehålla ett stadigt kundflöde, hålla kunderna engagerade och minska churn.

När vi summerar det här inlägget bör du ha full koll på datadriven marknadsföring och möjligheterna som det ger ditt företag. Du kommer även få beprövade tips för hur du ökar tillväxt av ecommerce under denna utmanande tid på året och hur du tar nästa steg med din butik.

En tillbakablick

På den gamla goda tiden var kundernas intressen och preferenser en ren gissningslek för marknadsförare. Man lanserade flera kampanjer baserat på dessa antaganden i hopp om att åtminstone en kampanj skulle ge resultat. Som du förstår innebar det att man vaskade massor av annonspengar, samtidigt som framgångsrika kampanjer ofta kompenserades dåligt på grund av låg konvertering.

Sedan introducerades datadriven marknadsföring.

Idag har datadriven marknadsföring fullständigt exploderat och nu för tiden blir det mitt-i-prick varenda gång till skillnad från dåtidens antaganden. Med datadriven marknadsföring kan marknadsförare få användbara, djupgående och specifika insikter om potentiella kunder för att kunna fatta välinformerade marknadsföringsbeslut - bullseye!

Det är en strategi som effektiviserar aktiviteterna, i synnerhet för retail och SaaS. Strategin använder sig av verktyg och system som möjliggörs av ny teknologisk infrastruktur för att samla in och analysera kunddata, vilket förbättrar resultaten.

En målinriktad approach för tillväxt inom ecommerce

Datadriven marknadsföring inkluderar en rad tekniker som gör det möjligt för dig att förädla värdefull information genom datan du samlar in från kundinteraktioner. Se det som en magnet utformad för att attrahera kunder, motivera kundlojalitet eller uppmana en särskild handling genom personaliserade meddelanden, och inte en megafon som mestadels sprider osynkat digitalt oljud.

Datadriven marknadsföring gör det enklare för dig att förstå kundernas beteenden och preferenser så att du kan forma en effektivare marknadsföringsstrategi. Det hjälper dig att fokusera på din målgrupp, och lösa deras specifika utmaningar beroende på var de befinner sig i kundresan.

En rapport som publicerades av Economist Intelligence Unit i samarbete med Tableau avslöjade att sannolikheten för att vara ekonomiskt framgångsrik var tre gånger så hög hos företag med ordentliga datasystem jämfört med konkurrenter som använde mindre utvecklade lösningar. Även om det kan kännas överväldigande att komma igång och få alla delar på plats, så är belöningen verkligen värd insatsen eftersom datadrivna organisationer smidigare kan nå sina verksamhetsmål och maximera sina marknadsföringsaktiviteter.

Där har du din lösning för att öka vinsterna på ett sätt som även hjälper dig att bygga ditt varumärke.

Olika typer av datadriven marknadsföring

Nedan går vi igenom några riktiga bra exempel på datadriven marknadsföring:

Personliserad e-postmarknadsföring

Tänk dig en kvinna som kliver in i en butik och berättar för butiksbiträdet att hon är ute efter att köpa ett par skor. Då vore det väl absurt om butiksbiträdet leder henne till avdelningen för klänningar, sjalar eller något helt annat än just skor? Det är logiken bakom personaliserade emailkampanjer.

Det är ingen nytta att skicka annonser via email till en kund som varken behöver eller vill ha din produkt. Personaliserad e-postmarknadsföring använder sig av personaliserade emails som skickas till relevanta kunder.

Med hjälp av dataanalys kan du exempelvis rikta in dig på en särskild demografi och marknadsföra dina produkter till den kundgruppen på det effektivaste sättet. Du har även möjlighet att skicka uppföljningsmail efter kundernas första köp i merförsäljningssyfte eller för att dela special- och säsongserbjudanden. Allt baseras på de insikter som datan ger dig.

Datadrivet content

Naturligt, så klickar vi med de individer som delar gemensamma intressen. Med datadriven marknadsföring kan du forma content som talar direkt till dina specifika kundgrupper, och tillhandahålla exakt vad de är ute efter.

Den här typen av content hjälper med att bygga ett särskilt band mellan dig och dina kunder, och förbättra deras förtroende för dina produkter. För att bygga förtroende är det vitalt att stärka kundrelationer - så när diskussionen om din produkt eller tjänst poppar upp ser de inte det som att någon försöker sälja på dem något. Istället ser de dig som en vän som ger en värdefull tjänst.


5 Sätt som datadriven marknadsföring kan ge din ecommerce superkrafter

Stärkta kundrelationer förenklar även datainsamlingen och analysen. Majoriteten av retail-företagens data består av kunddata, omvärldsbevakning, marknadsdata, research och transaktionsdata.

Därför bör du tillämpa en kombination av data och analytiska metoder som håller dig och ditt marknadsteam informerade om dina kunders skiftande behov och vilket som är det bästa sättet du marknadsför dina produkter till dem.

Här är några av fördelarna som din butik kan få med datadriven marknadsföring:

1. Skapa en kvalitativ kundupplevelse

Med hjälp av djupgående bakgrundsinformation kan du personalisera dina kunders upplevelser, vilket är ett utmärkt sätt att få förtroendet för ditt varumärke att växa. Din förmåga att skapa högkvalitativa kundupplevelser är något som har en direkt påverkan på din ROI.

2. Optimera din investering i marknadsföring


De olika analysverktygen för datadriven marknadsföring berättar för marknadsförare vilken del av annonsbudgeten som genererade högst konvertering och skapade mest varumärkesmedvetenhet. En bra måttstock på vad som engagerar dina kunder underlättar din budgetering.

3. Förbättra din copywriting och ditt content

Målet med den här typen av marknadsföring är att få en fördjupad insikt i vad det är för content som dina kunder föredrar, så att du kan leverera rätt budskap med dina annonser. Med denna vetskap kan du forma relevanta texter som tilltalar dina kunder mer och ger dem en bättre kunskap om ditt utbud, vilket leder till fler positiva och välinformerade köpbeslut.

4. Få en bättre insikt som stöttar tillväxten av din ecommerce

En annan fördel som datadriven marknadsföring har gentemot traditionella metoder är att de hjälper dig att upptäcka hur du bäst når ut till dina kunder. Det gör att du kan placera dina annonser där du har en stor mängd potentiella kunder.

5. Bättre beslutsfattning

Data öppnar upp för mer välgrundade marknadsföringsbeslut jämfört med att helt enkelt förlita dig på antaganden.

Kartlägg din datahantering och få en ökad tillväxt av ecommerce

Har du någonsin skapat eller implementerat engagerande “data-to-action”-processer i din ecommerce för att driva tillväxt? De här stegen har visat sig vara effektiva vad gäller implementering av en datadriven marknadsföringskultur:

  1. Först och främst måste datan du samlar in vara relevant för din marknad, konkurrenter och kunder. Du kan ge arbetet med datainsamlingen och analysen utmärkta förutsättningar genom att ge lösningar för specifika behov och belöna ditt team för analyserna. Och inte bara samla in data.
     
  2. Utveckla en infrastruktur som möjliggör smidig insamling, hantering och analys av datan. Genom att bygga en datastruktur underlättar du arbetet med att sammanställa dina olika typer av data och kan nyttja den insiktsfulla informationen för att optimera din marknadsföringsstrategi.
     
  3. Påbörja implementeringsprocessen för datainsamlingen och användningen, och var konsekvent. Grunderna för din datadrivna marknadsföring involverar att skapa och upprätthålla processer som stöttar kvalificeringen, insamlingen och analysen av datan, så att du kan upptäcka förbättringsområden och genomföra nödvändiga justeringar.

Ditt marknadsteam bör ta till konceptet från data till insikter som en självklar del i arbetet - där man granskar data, datainfrastrukturen och datapolicys periodiskt för att värdera datan och kunna vidta rätt åtgärder. Över tid ger den här datainsamlingen och analysen förbättrade resultat med större vinster.

Varje steg som diskuterats i det här stycket hjälper dig att tillämpa datan för att fatta bättre beslut inom din verksamhet. När du får in datahanteringen i din dagliga rutin kommer du per automatik få ett bättre grepp om datadriven marknadsföring. Detta gör att du kan driva tillväxten för din ecommerce och vara relevant för din bransch. 

De flesta butiksägare bedriver sin verksamhet utan någon rollfördelning och man agerar både företagsägare och marknadsförare. Men med hjälp av de här databaserade slutsatserna ökar du chanserna till konvertering i jämförelse med konkurrenter som är sämre informerade och organiserade.

Din krångelfria och sömlösa lösning

I dagens digitala samhälle svämmas våra inkorgar ofta över med marknadsföringskommunikation som inte tar hänsyn till mottagarnas behov och preferenser eller som helt enkelt är irrelevanta.

För de flesta butiker skulle ett diagram som illustrerar relationen mellan deras astronomiska mängder marknadsföringsinvesteringar och det önskade resultatet vara en skrämmande syn. Problemet beror sällan på dåligt kvalificerade leads, utan mer på grund av bristfällig data som gör att man skickar ut kommunikation i blindo.

Men som tur är - vi vet var skon klämmer!

Med APSIS One får du en intuitiv och datadriven Martech-lösning som hjälper dig att uppnå de här glödheta siffrorna:

  • Återhämta upp till 20% av förlorad försäljning
  • 400% ökad försäljning genom automatiserade emails istället för bulk
  • 30% tillbakavunna kunder
  • 50% sparade resurser med hjälp av automatisering
  • 25% sparad annonsbudget
  • 100% minskade implementeringskostnader.

Dessutom ger APSIS tillgång till integrationer med Magento, samt ett tillägg för produktrekommendationer!

APSIS erbjuder alltså en helhetslösning för din datadrivna marknadsföring - och det vore väl i och för sig konstigt om vi diskuterade ämnet utan konkret kunskap?!

Den bästa tiden att komma igång är… idag.

Men erbjuder vi marknadens bästa Martech? Vår åsikt är så klart inte helt opartisk, men vi är definitivt i topp!

För att utveckla ditt företags marknadsföringsstrategi - upptäck vad APSIS har att erbjuda och ge dig själv chansen att öka tillväxten för din ecommerce. Boka en demo och prova APSIS idag!