Minimiplanen för sociala medier som du behöver för att lyckas
När det gäller marknadsföring i sociala medier (social media på engelska) finns det förmodligen fler kreativa idéer än duktiga marknadsförare som kan genomföra dem. Och när du läser detta föreställer du dig säkert någon fantastisk reklamfilm eller något PR-trick som du har sett ett stort varumärke göra på sociala medier.
Om vi ska vara helt ärliga så fungerar de komplicerade, superkreativa sakerna (och det är nog därför du kommer ihåg dem!). Men du kan också dra stor nytta av att enkelt, konsekvent och regelbundet göra det grundläggande.
Undrar du varför? När det gäller marknadsföring är det inte engångsstråken av marknadsföringsgeni som ger resultat. Det är den grundläggande verksamheten som du utför, och som du kan upprepa för att uppnå ännu bättre resultat och skala upp på ett kreativt sätt, som är det verkliga vinnardraget.
I en anda av att ta till sig det enkla kommer vi att beskriva strukturen för en plan för social media. Vi kommer också att gå in på hur du kan utnyttja en plan med minsta möjliga krångel och samtidigt få bästa möjliga avkastning på dina marknadsföringsinsatser och utgifter.
Ett bra ställe att börja är att förstå strategicykeln för sociala medier.
Vad är en strategicykel för sociala medier?
Se strategicykeln för social media som en process som hjälper dig att utarbeta och genomföra en effektiv strategi för sociala medier.
Cykeln innehåller fyra steg: planering, utförande, övervakning och utvärdering. Genom att följa den här processen kan du se till att dina sociala medier är i linje med dina affärsmål och syften.
— Det första steget i cykeln är planering.
Den här fasen hjälper dig att kartlägga och tydligt definiera dina mål för social media. Du bör också identifiera målgruppen för dina sociala medier. Dessutom bör du bestämma vilket innehåll du kommer att dela på sociala medier.
— Det andra steget i cykeln är utförande.
Här bör du skapa och implementera en plan för social media. Planen bör innehålla ett schema för publicering av innehåll och en strategi för engagemang. Fundera också på hur du ska mäta hur framgångsrika dina sociala medieinsatser är.
— Det tredje steget i cykeln är övervakning.
Här spårar du mätvärden för sociala medier. I detta skede måste du också regelbundet se över din plan för social media för att se till att den fortfarande är effektiv. Dessutom vill du svara på eventuell negativ feedback du får på sociala medier.
— Det fjärde och sista steget i cykeln är utvärdering.
Under den här fasen bör du utvärdera resultaten av dina insatser i sociala medier. Du bör också identifiera eventuella områden för omarbetningar eller förbättringar.
Vad ska en plan för sociala medier innehålla?
Innehållsstrategi
En plan för social media bör innehålla en strategi för hur du ska använda sociala medier för att uppnå dina affärsmål. Strategin bör baseras på en förståelse för din målgrupp, dina mål och de unika styrkorna hos varje social medieplattform.
Du måste sedan bygga ditt innehåll kring denna strategi. För att få den uppmärksamhet du behöver för att bygga upp och behålla en publik måste du ständigt skapa och dela innehåll. Det kan vara blogginlägg, infografik, förklaringsvideor, tweets eller till och med memes!
Men medan skapandet av innehåll bara är en aspekt, är urvalet en annan. Ingen vill interagera med massa inlägg i sociala medier som bara hyllar ditt företag. Men genom att utvidga ditt innehåll till att omfatta andra ämnen som, även om de inte direkt säljer din verksamhet, är av intresse för din publik.
KPI:er och resultatspårning
När du utarbetar en strategi måste du beskriva dina mål och sedan specificera de KPI:er med vilka du tänker mäta dina framsteg. Dessa kan inkludera mätvärden för innehållsengagemang och försäljningskonverteringsfrekvenser.
Optimal kundprofil
Olika produkter har olika målgrupper. Medan ett företag som tillverkar golfklubbor måste rikta sig till vuxna i medelåldern eller äldre från arbetarklassen, kan ett företag som tillverkar skatewear uppnå större lönsamhet genom att rikta sig till tonåringar.
Att identifiera din optimala målgrupp är en annan viktig del av den sociala marknadsföringen. Utifrån vad din produkt är och vilka dina troliga kunder är, kan du skapa en optimal kundprofil.
Sociala mediekanaler
Det finns ett stort antal sociala medier och det är praktiskt taget omöjligt att vara närvarande på varenda kanal. Vad du kan göra är att identifiera kanaler där det är mer troligt att din optimala målgrupp befinner sig och "etablera dig" på dem.
Kartläggning av konkurrenter
Alla finns på social media numera, inte minst dina konkurrenter. Att undersöka deras verksamhet bör vara en viktig del av din plan för sociala medier.
Genom att följa deras aktivitet kan du identifiera vad de gör rätt för att ta efter dem eller bli bättre än dem. Du kan också identifiera luckor i deras strategi och sedan skräddarsy din strategi så att du får en konkurrensfördel.
Content marketing kalender
Denna kalender bör anpassas till din innehållsstrategi och ta hänsyn till saker som helgdagar, evenemang och produktlanseringar.
Genom att regelbundet publicera inlägg kan du bidra till att öka kännedomen om ditt varumärke hos din publik. Och när det finns ett mönster reagerar de ännu mer positivt. För att låna från Pavlovs berömda experiment är det mer sannolikt att vi reagerar positivt på stimuli (eller inlägg i social media, i det här fallet) när vi har blivit konditionerade att förvänta oss dem.
Med hjälp av lättillgängliga data om användarmönster kan du identifiera tidsperioder då det är mer troligt att medlemmarna i din optimala målgrupp är aktiva på nätet och sedan upprätta en innehållskalender för att planera din aktivitet i sociala medier för dessa tider.
Engagemang
Eftersom algoritmerna i sociala medier är utformade för att prioritera innehåll baserat på relevans tenderar de att rangordna inlägg baserat på engagemang. Det är därför som taktiker för engagemang måste vara en del av varje plan för social media. Du kan direkt stimulera engagemanget genom att be din publik att kommentera eller dela sina egna berättelser.
Du måste också gilla deras kommentarer och svara på dem. Det signalerar till algoritmen att det pågår ett sunt engagemang.
Trender i sociala medier
Det finns alltid något som trendar på sociala medier, en del av det är socialt och politiskt känsligt (t.ex. minoritets- eller HBTQ-rättigheter) och andra mer vardagliga (t.ex. Will Smith-memes). Det går knappast att förutse vad som kommer att hända eller när det kommer att hända. Men vad du kan göra är att skapa ett ramverk för att delta i dessa trender.
När det gäller HBTQ-rättigheter kanske du vill placera prideflaggan någonstans i din profil i social media och upprepa ditt företags engagemang för lika rättigheter. Och när det gäller vardagliga saker kan du helt enkelt hänga med i svängen genom att skapa och dela roliga memes.
Tänk dock på att du inte behöver tvinga in marknadsföringsbudskap i dessa memes, det blir ofta uppenbart och kan verka "cringe". Fokusera bara på att framkalla ett skratt, så löser sig resten. Spridning är publicitet i sig.
Influencer-marknadsföring
Även med den bästa hanteringen av sociala medier kan det ibland vara osannolikt att skapa en ökad uppmärksamhet genom att publicera från bara ett konto. Det är här som marknadsföring av influencers har blivit en allt viktigare del av planerna för social media.
Genom att betala ett fåtal personer (vanligtvis kändisar i sociala medier eller influencers) för att förmedla ditt budskap till deras publik kan du förstärka ditt varumärkes röst och budskap.
För att göra detta kan du inte anlita vem som helst med några tusen följare på sina konton. Du måste göra lite undersökningar innan du väljer influencers. Du måste vara säker på att den du väljer har förvärvat sin publik på ett naturligt sätt. Det enklaste sättet att kontrollera detta är att se hur deras följare interagerar med deras inlägg.
Människor är också mycket känsliga för att bli sålda och kan snabbt hamna på defensiven. Genom att välja influencers vars innehållsliga nisch är i linje med din produkt kan du dock vara säker på att ditt budskap kommer att spridas till deras publik på ett mer naturligt sätt.
Krishantering
Chefer för sociala medier är mänskliga, och då och då sker misstag. Inlägg kan betraktas som stötande av delar av din publik eller helt enkelt vara dåligt tajmade. Andra gånger kan det bara vara en flod av dåliga recensioner från kunder. För alla dessa scenarier måste du utarbeta planer för att läsa av situationen och minimera skadorna.
Maximera ditt absoluta minimum med Apsis
Marknadsföring på sociala medier är ett modernt mirakel för företag. Du kan naturligt skapa uppmärksamhet och uppnå högre konverteringsgrad för mindre än en bråkdel av det belopp som spenderas på traditionella annonser.
Men till skillnad från tv, där du alltid får betalt för sändningstiden, är det lite svårare med social media. Ditt marknadsföringsbudskap kan lätt gå förlorat i bruset om du inte har rätt strategi. En plan för sociala medier som innehåller våra grundläggande tips kan hjälpa dig att öka dina chanser att lyckas med marknadsföring i sociala medier tusenfalt.
Apsis Marketing verktyg för marknadsföring i social media hjälper dig att fullt ut utnyttja dina målgruppers beteende i sociala medier med hjälp av omfattande, segmenterade data, så att du kan skapa framgångsrika marknadsföringskampanjer i sociala medier.
Vi vill hjälpa dig med heltäckande marknadsföringslösningar för att hjälpa dig att på rätt sätt vårda och integrera alla aspekter av din marknadsföring. Och det inkluderar marknadsföring i sociala medier.
Redo att komma igång? Snappa upp vår content kalender kostnadsfritt här. För att få en fullständig inblick av hur det går till, boka en demo i dag.