Jun 09 | 6 Minuters läsning

Maximerar du möjligheterna med dina produktrekommendationer?

Produktrekommendationer är kraftfulla verktyg, men de måste hanteras på rätt sätt. Om du lyckas rekommendera rätt produkt vid rätt tidpunkt kan du omvandla engångskunder till livslånga följeslagare.

Den moderna marknadsföraren har all denna kraft i sin hand. Förbättringar vad gäller data och datainsamling har gett oss nya kommunikationssätt som är effektivare och mer övertygande. Men produktrekommendationer är inte det enda verktyget i lådan. En ordentlig strategi för övergivna webbsessioner kan hjälpa oss att locka tillbaka en stor andel av de kunder som slutat handla hos dig.

När du kombinerar de här två elementen får du en kraftfull blandning som kan hjälpa ditt företag att nå nya framgångar de kommande åren.

Först behöver du bra data

Samla in data för att maximera dina produktrekommendationer

Först och främst behöver vi prata om data. För utan dessa magiska pusselbitar får vi inte till några smarta produktrekommendationer och riskerar därför att gå miste om möjligheten att skicka ut alla konverterande emails.

Data hjälper dig att bygga en vy över dina kunder, vilket gör att du effektivare kan förstå dig på dem.

Men innan allt detta måste du ha tillgång till den senaste marketing automation-lösningen. APSIS One gör det möjligt för dig att använda all den profildata du samlat in för att skapa personaliserade, och bäst av allt: automatiserade rekommendationer baserade på beteendedata som du samlat in från dina kanaler och plattformar.

Hur bra låter inte det?

Skaffa rätt verktyg för jobbet

När du har samlat in datan kommer du kunna koppla ihop intressen med produkter och öka dina chanser till att lyckas. Om du exempelvis märker att Kund A tittat på massor av PlayStation 4-spel den senaste tiden, då vore det naturligtvis inte klokt att skicka hen det där erbjudandet du har om den senaste Xbox-utgåvan, även om det är en av dina bästsäljare.

Det är skillnaden mellan att ha en smart strategi och en som drivs av den allmänna trenden.

Du kan skicka hur många mail med produktrekommendationer som helst, men utan att veta vad dina kunder är intresserade av riskerar du att förlora dem. APSIS One hjälper dig att samla kund- och beteendedata som speglar exakt det som den potentiella kunden är intresserad av hos ert varumärke.

Klicka iväg smarta produktrekommendationer

Smarta rekommendationer är baserade på interaktioner och beteendemönster från dina kunder. Med den här informationen levererar du produktrekommendationer som genererar mer försäljning eller som påminner kunderna om deras ouppklarade affärer.

Det här är en del av automatiserade flöden som identifierar kundbeteenden och utlöser en serie mail som (förhoppningsvis) leder till köp. 

Skapa sylvassa automatiserade flöden

Automatiserade flöden möter kunden precis när det behövs

Automatiserade flöden aktiveras baserat på olika villkor. Här nedan har du ett exempel på när en kundvagn överges:

😠  En potentiell kund har lagt till en av dina produkter i kundvagnen.

😠  Hen går till kassan och är redo att klicka på “köp”.

😠  Åh nej! Något hände, och hen klickar sedan bort webbfliken och lämnar dig lottlös!

Med automatiserade flöden kan du automatiskt generera ett uppföljningsmail som försöker locka tillbaka kunden. Det här flödet kan påminna kunden om produkten hen lämnat kvar och varsamt styra hen tillbaka till din hemsida för att slutföra köpet.

Det kan göras mer framfusigt genom att exempelvis erbjuda en rabatt på produkten i fråga, eller mer subtilt. Valet är ditt!

Upprätta emails för övergivna webbsessioner som sparar pengar

Visste du att globalt överges nästan 70% av alla kundvagnar, och att 55% av alla kunder överger kundvagnar på grund av oväntade kostnader? (källa: marketing.dynamicyield.com). Som ett resultat förloras 18 biljoner dollar varje år, så det finns massor av vinster att göra för företag som verkligen vill maximera sina produktrekommendationer.

Med bara ett knapptryck kan du skapa flöden för övergivna webbsessioner. Beteendedata som genereras från din nätbutik är ett framgångsrecept inom ecommerce, om du kan tyda den.

Som ett exempel: du driver en nätbutik och din hemsida erbjuder produkter, guider och blogginlägg. Du skriver ett kvalitativt innehåll för att stötta kundernas val av produkter, och ger dem tips efter köpet. Den här kombinationen av guider och produkter gör att du med hjälp av cookies och automatiserade flöden kan skicka ut dessa guider till besökare som lämnat din hemsida utan att genomföra ett köp. I slutändan leder detta till att du lyckas driva igenom fler köp, öka engagemanget kring ditt varumärke och kan tillhandahålla en bättre tjänst.

Personalisera dina rekommendationer

Med rätt marknadsföringsverktyg blir återaktiveringen av övergivna webbsessioner smidigare

Vi har varit inne på personalisering, och det det är något du bara kan göra framgångsrikt om du har tillgång till den rätta digitala marknadsföringsplattformen. 

Exempelvis säger 78% av varumärken att de inte har tillräckligt med lättillgänglig data om sina kunder för att lansera effektiva personaliserade kampanjer.

80% av konsumenter köper mer sannolikt efter att de tagit emot innehåll genom en personaliserad kampanj. Därför kan vi se att det skiljer sig ordentligt mellan vad varumärken tror att kunderna vill ha och vad kunderna verkligen vill ha (källa: Hubsport.com).

Personalisering kan vara så simpelt som att använda någons namn i ett email, men det finns även mer utvecklade metoder som att exempelvis:

  • Skapa platsbaserat innehåll
  • Tacka återkommande kunder för att de är lojala
  • Uppmärksamma nya prenumeranter och kontakta dem

Guldägget i denna korg är så klart personaliserade produktrekommendationer. APSIS One ger dig en bättre insikt i vad dina kunder tittar på och deras beteenden, och med denna information kommer du kunna skicka de allra mest relevanta produktrekommendationerna eller få dem att slutföra det där köpet som har legat och väntat i deras kundvagnar!

Återaktivera gamla kunder

Du bör även använda produktrekommendationer för att återaktivera inaktiva kunder. Onlinekunder byter ofta varumärken beroende på flera olika orsaker, men en återaktiveringskampanj kan hjälpa dig att locka dina kalla kunder in i värmen igen.

Syftet med det här flödet är att generera lojala kunder och aktiva prenumeranter. Konceptet är superlätt: genom att skapa triggers efter kunders senaste köp genereras ett email till dem när en förinställd tid passerat efter det.

De som klickar på länken i mailet, som exempelvis kan bestå av smarta produktrekommendationer skickas vidare till hemsidan. De som inte klickar får ett uppföljningsmail som försöker återuppväcka deras intresse. De som ignorerar båda dessa kontakter kan tas bort från utskickslistan, vilket gör att samtidigt som du ökar försäljning och aktiverar gamla kunder även städar din lista.

Aktivera nya kunder

Ingen kund är den andra lik. Skapa träffsäkra produktrekommendationer för varje unik kund

Det är en bedrift att få en kund att registrera sig till ditt nyhetsbrev. De här personerna har dig i tankarna och vill bli välkomnade som de kungligheter de är - produktrekommendationer och automatisering möjliggör det.

Tänk dig att du driver en trendig skobutik på nätet, och du får någon att registrera sig till ditt nyhetsbrev. Då kan du skicka en exklusiv rabatt som gäller det första köpet, tillsammans med en rekommenderad produkt. Det kommer definitivt att få upp pulsen hos kunden.

Allt du behöver göra är att skapa ett formulär med demografiska fält, skapa ett allmänt välkomstflöde, och sen ett uppföljningsmail som baseras på prenumeranters besöksdata.

På så sätt kan du ge kunden ett ordentlig personligt välkomnande, ge ett bra första intryck till en prenumerant och samtidigt effektivisera konverteringar.

Maximerar du möjligheterna med dina produktrekommendationer?

Frågan du behöver ställa dig är: maximerar jag möjligheterna med mina produktrekommendationer? Om du inte använder data effektivt, eller inte samlar in data så bra som du skulle kunna, då kommer det ha en dominoeffekt.

Det är helt avgörande att registrera sig hos den rätta marketing automation-plattformen då den kan lägga grunden till ditt företags framgång under de kommande åren. APSIS One hjälper dig med det.

 

Om du tyckte att något lät intressant, kontakta oss och boka en gratis demo med en av APSIS hängivna experter.
Skjut inte på det - det är mycket pengar i potten!