Posted 17th September 2021 by APSIS

Marknadsföringshacks som lyfter dina kampanjer

Marknadsföringstrender kan vara svåra att identifiera och ännu svårare att förutspå. På den gamla goda tiden hade kampanjer som stöttas av datadrivna rapporter låtit som science-fiction. Världen har dock förändrats ordentligt de senaste årtiondena, särskilt då våra liv blir mer sammanbundna med digitala tjänster och appar.

Det är lätt hänt att köra fast i gamla hjulspår, men det finns några marknadsföringshacks som prenumerationsbaserade företag kan använda för att komma vidare.

Om du fallit offer för misslyckade marknadsföringskampanjer, dålig klickfrekvens eller knaper ROI, så behöver du hitta nya tankebanor. Här är några nya idéer för nästa kampanj!

Personalisering är ditt främsta verktyg

Personalisering är otroligt viktigt. Automatiserade flöden kan optimera kundupplevelsen på flera olika sätt och med nöjda kunder kommer du mer sannolikt att kunna växla upp flera nyckeltal.

Det finns fyra klassiska metoder som snabbt förbättrar din marknadsföring:

  • Välkomstflöden är effektiva för att ge nya prenumeranter ett hjärtligt välkomnande. De består av en serie emails som presenterar ditt varumärke till dina prenumeranter och frontar dina produkter och tjänster. Ett bra välkomstflöde sätter tonen och visar klart och tydligt fördelarna med att registrera sig hos dig.
    De här personerna är tillräckligt intresserade av ditt varumärke för att anmäla sig till din maillista och du borde se till att göra mesta möjliga av det.
     
  • Ta hand om prenumeranterna och se till att din organisation tillfredsställer deras behov. Med marketing automation kan du få en inblick i dina prenumeranters och besökares aktiviteter. Istället för att vänta på att de ska komma till dig så kan du ta reda på deras intressen och vad som engagerar dem, och sedan nå ut med datadrivna emails.
    Personaliserade meddelanden är nyckeln till att lyckas. En grundläggande och frekvent kommunikation som delar nya insikter håller kunder och leads engagerade. Om du till exempel marknadsför en tidning med betalvägg, så kan du personalisera dina emails genom att skicka dina främsta artiklar inom de ämnen som dina kunder besökt på din hemsida.
    Profildata tillsammans med nedladdningar och de sektioner som besökaren har varit inne på indikerar vad dina medlemmar är mest intresserade av - denna information kan du använda för att skräddarsy din emailkampanj.
     
  • Lojalitetsflöden behöver inte vara exklusiva för dina viktigaste och trognaste kunder. Du kan även använda dessa flöden för att göra andra prenumeranter mer än bara nöjda och driva in dem i skaran av dina allra lojalaste prenumeranter.
    Tveka inte att kontakta de kunder som ännu inte registrerat sig till ditt premiumutbud, utan berätta vad de går miste om. Marknadsförare kan kombinera det här med en gratis provperiod för att ge användarna en försmak av vad som väntar!
    Du kan dessutom be om feedback och sedan belöna de som ger det, samt ge en motiverande klapp på axeln till kunders långvariga medlemskap i form av rabattkoder och specialerbjudanden.
     
  • Återengagera inaktiva medlemmar för att locka tillbaka de som hamnat på avvägar. Kontakta de som har låtit sin prenumeration löpa ut, och gör det enkelt att återaktivera prenumerationen. Med marketing automation kan du skapa segment som riktar sig till de här svala medlemmarna, och sedan planera en content-strategi som lockar tillbaka dem.

Hacks för content marketing som du borde använda dig av

Content marketing kan hjälpa din blogg med att få en högre SEO-ranking, driva in nya kunder till din verksamhet och ge den en förtroendeingivande aura.

Här är några praktiska content marketing-hacks som du borde använda:

  1. Engagerande och intressanta artiklar. Google är förtjusta i långa och faktabaserade artiklar, som ofta ger bra sökningar. Välgrundat innehåll ger även läsarna en känsla av att du delar relevant kunskap, och att du är expert inom ämnet i fråga.
  2. Använd dig av gästbloggare. Om du kan få tag på några av de bästa i branschen som kan skapa content åt dig, då har du en stor fördel. Föreställ dig att du erbjuder prenumerationer på kaffeboxar och du lyckas få en representant från ett ledande kaffemärke eller en barista att skriva en gästblogg hos dig - det är något som definitivt skulle ge ett gott intryck hos befintliga och potentiella kunder.

Dessutom ger det dig engagerande, nischat och relevant innehåll som verkligen ger dina läsare vad de vill ha.

  1. Testa dina call-to-actions. Konvertering kan variera stort beroende på vilken typ av call-to-action ditt företag använder sig av, och det kan ha en enorm inverkan på dina affärer. Ett bra call-to-action kan hjälpa dig att konvertera nästa kund, medan ett dåligt kan resultera i ett missat köp. Ett bra sätt att få reda på det mest framgångsrika alternativet är genom A/B-tester.
  2. Använd dig av multimedia-content. Content marketing handlar inte längre bara om att ha en vass penna. Det finns så många olika mediaformat idag, och du vill så klart få ut mesta möjliga av det. Podcasts och videor finns över hela nätet och du borde försöka använda dig av dessa innehållsformer om du vill få dina läsares uppmärksamhet. Genom att starta en podcast eller video-serie kan du locka in nya följare, och visa upp den kompetens som du vill att ditt varumärke ska associeras med.
  3. Håll dig uppdaterad. Koncentrera dig på nya trender och var uppmärksam på de sätt som Google och sociala medier förändrar hur de visar content till nya användare på. Det kan krävas lite extra ansträngning, men det är det bästa sättet för att ligga steget före konkurrenterna. Håller du dig uppdaterad kommer din trafik att växa, men om du kör fast i gamla hjulspår sjunker den.

Praktiska knep för SMS-marknadsföring

SMS-marknadsföring är ett bra sätt för att snabbt få ut ditt budskap till kunderna, och dessutom är sannolikheten stor att de här meddelandena kommer läsas. Användningen av mobiltelefoner har ökat lavinartat och det är nästan garanterat att alla du försöker nå ut till äger en.

För din SMS-marknadsföring kan du skapa personaliserade, korta meddelanden som innehåller CTA:s (se till att din hemsida är mobiloptimerad!) som är enkla att klicka på.

SMS-kampanjer kan vara effektivt för att lyfta din kommunikationsstrategi och säkerställa att du hörs i bruset. Om du har ett viktigt meddelande, det kan exempelvis handla om en splitterny produkt du vill påannonsera, då kan du skicka en SMS-kampanj med länk till en djupgående artikel på din hemsida.

Det finns dessutom en del smått fantastisk statistik för SMS-kampanjer.

  • 90% öppnings- och läsfrekvens
  • Klickfrekvens över 30%

Men vi vill höja ett varningens finger. Som med e-postmarknadsföring gäller det att du samlar ett ordentligt samtycke innan du skickar SMS-meddelanden till dina prenumeranter. 

Få igång din e-postmarknadsföring

E-postmarknadsföring är ditt största och bästa verktyg, och tillsammans med en smart programvara kan du alltid skicka rätt meddelande till rätt person, medan ett bra redigeringsverktyg hjälper dig att snygga till dem!

Du kan skapa mallar och personaliserade emails som skickar födelsedagsgratulationer till alla prenumeranter - med exempelvis en rabatt på något som du eller en partner till dig erbjuder. Födelsedagserbjudanden klickas 179% oftare än vanliga emails, så det är något du definitivt borde överväga!

Dina prenumeranter registrerar sig av en anledning, oavsett om det är för din enastående kundservice eller din expertis. Med det i åtanke vill de sannolikt höra från dig om det allra senaste och därför kan du använda dig av e-postmarknadsföring för att nå ut med regelbundna nyhetsbrev.

Det är ett utmärkt sätt att upprätthålla lojaliteten och visa att du har något att erbjuda. För att lyckas behöver du en perfekt ämnesrad, inkludera relevant content och skicka iväg dem i rätt tid.

Personalisering och e-postmarknadsföring går hand-i-hand. När du använder gedigna marketing automation-verktyg ingår det som standard. Du kan generera profiler och segment så att du kan dela upp dina kunder baserat på en mängd olika variabler - ålder, plats, intressen och tidigare besök på din hemsida. Med den här informationen kan du förbättra din öppnings- och klickfrekvens, vilket ger en effektivare marknadsföring med högre ROI.

Designen är viktig

En avgörande faktor som engagerar kunder och skiljer dig från konkurrenterna kan vara dina emails design. Här är några tips för att du ska lyckas:

  • Bilder är bra, men de ska användas smart. Stora bakgrundsbilder kan sakta ner laddtider, så använd istället funktioner som knappar eller textelement för att förmedla viktig information.
  • Enkelhet är bra. Skicka ett tydligt budskap, kort och koncist, utan att göra det invecklat. Rutnätslayout fungerar bra här, det ser snyggt ut på alla enheter och är iögonfallande utan att ta ta över. Och se även till att hålla bredden mellan 600px och 800px.
  • Typsnitt kan vara kluriga då en del emailklienter inte stöttar särskilda uppsättningar. Välj ett webbaserat typsnitt för att vara säker på att dina läsare får mailet så som du designat det. Bra typsnitt är Arial, Comic Sans, Courier New, Georgia, Helvetica, Lucida, Tahoma, Times New Roman, Trebuchet Ms och Verdana.
  • Skapa en mobilversion av ditt email för att se hur det kommer se ut på mindre skärmar. Många av dina emails kommer läsas via mobilen, därför är det viktigt att du designar för alla enheter.

Organisera dig

Förhoppningsvis kommer dessa marknadsföringshacks och trender vara användbara för dig när du planerar sätt att engagera och interagera med dina prenumeranter. Om du vill ta det ett steg längre - ladda ner vår Content Marketing Kalender och lyft din marknadsföring idag!