Sep 17 | 5 Minuters läsning

Gör din Black Friday magisk med email för övergivna kundvagnar

Du behöver ha en väl utstakad strategi för dina övergivna kundvagnar under Black Friday/Black Week, som infaller den 26 november 2021.

Den här shoppinghögtiden som Europa importerat från USA är en strålande möjlighet som du inte har råd att missa, men konkurrensen om kundernas uppmärksamhet är stor och de laddar så klart också upp för detta.

Black Friday handlar helt och hållet om klipp, och det leder även till att många fyller kundvagnar med varor som de sedan lämnar för gott. Till och med lojala kunder kan komma på andra tankar om de får nys om ett billigare pris eller en större rabatt någon annanstans, och därför är det viktigt att du har en effektiv marketing automation-plattform.

Men lita inte bara på oss - vi kommer även låta statistiken tala.

Därför är email för övergivna kundvagnar viktiga

Under 2019 hade den här typen av meddelande hela 42,64% i konvertering. Alltså, nästan hälften av de som mottog ett automatiserat meddelande på grund av att de lämnat sin kundvagn återvände och genomförde ett köp. Om du kan vinna tillbaka nästan hälften av de som lämnar kvar grejer i dina kundvagnar så kommer november bli riktigt trevlig!

Dessa meddelanden hade även 20% i klickfrekvens och 30% i öppningsfrekvens - vilket är riktigt bra siffror. En hög leveransbarhet är alltid positivt, och inte enbart i inkomstbringande syfte. Eftersom en dålig leveransbarhet kan orsaka massor av andra problem, och resultera i att dina emails markeras som spam! Det är något du absolut behöver undvika.

Email för övergivna kundvagnar kan alltså både öka vinster och öka leveransbarheten.

Smarta flöden för övergivna kundsessioner hjälper dig att arbeta effektivare - inte mer

Detta kan låta knepigt, men det är något som är utformat för att hjälpa dig att arbeta effektivare, inte mer. Datadriven marknadsföring kan hjälpa dig att bli av med datasilos och ineffektiva arbetsflöden som är flaskhalsar för din produktivitet. Så att datan jobbar med dig istället för mot dig!

Automatiserade flöden hjälper dig att skicka email till rätt person vid rätt tidpunkt. Det gör även att du kan tyda mottagarnas beteenden genom emailrapporter, och använda datan för att skapa mer personaliserade upplevelser till dina kunder. Ett annat klokt drag är att säkerställa att lösningen du skaffar har ett mailredigeringsverktyg som optimerar innehållet för mobila enheter, eftersom så många av dagens kunder köper via mobilen.

Med detta kan du skapa personaliserade kampanjer baserade på beteenden och information från användare, som exempelvis besökshistorik och demografi.

Det är även bra om man följer win back-principerna eftersom du inte vill störa dina potentiella kunder med meddelanden de inte vill ha. Du kan använda funktioner för att ställa in tidsspann mellan varje email, vilket säkerställer att du når ut till kunderna i rätt tid. Tillsammans med segmenterat content formar det ett kraftfullt emailverktyg.

Så här fungerar email för övergivna kundvagnar

Email för övergivna kundvagnar triggas när en kund lägger en produkt i kundvagnen, men inte slutför köpet. För att skapa ett särskilt automatiserat flöde för Black Friday, Cyber Monday eller Black Week, så kan du skapa ett segment med månaden och datumet som du vill fokusera på. På det sättet kan du vara säker på att endast de som överger sina kundvagnar under Black Friday kommer se det innehåll du designat just för de här besökarna.

När någon triggar ett flöde för övergivna kundvagnar kommer ditt system skicka iväg ett email med syftet att uppmuntra och locka tillbaka kunden för att slutföra sitt köp.

Du kan även använda de här funktionerna för att skicka en serie av emails, där ett av meddelandena kan vara en produktrekommendation ifall en person bestämmer sig för att inte återvända och genomföra köpet av produkten.

Du kan avsluta det automatiserade flödet efter att en produkt har köpts eller efter att ett särskilt antal emails har skickats.

Använd ett system för produktrekommendationer

Du kan använda ett system för produktrekommendationer och även försöka sälja nya produkter till kunder som redan kommit på andra tankar efter att ha lämnat den första produkten de lagt i sin kundvagn.

Med APSIS One kan du skapa ett fält för produktrekommendationer och lägga till produkter som reflekterar olika besökares beteenden. Machine learning bidrar med grovjobbet i bakgrunden då det förutspår potentiella produktköp för alla besökare på din hemsida baserat på beteenden och tidigare köp.

Personaliserade fält visar produkter som en profil tidigare köpt, lagt i kundvagnen eller tittat på. Sorteringen sker efter de senaste produkterna, vilket ger dig en mer pricksäker översikt av vad som är trendigt och inte på din hemsida.

Denna information kan du använda för att skicka relevanta produktrekommendationer till profiler som triggat flödet för övergivna kundvagnar. Kortfattat så gör marketing automation att rätt produktinformation finns i dina emails.

Gör dig redo för Black Week 2021

Din hemsida kommer få en ökad trafik under Black Friday/Cyber Monday och det är viktigt att du planerar i förväg så att du kan kapitalisera på den ökade aktiviteten.

Det finns några metoder du kan tillämpa för att säkerställa att din hemsida inte kommer göra köpsugna kunder besvikna.

  • Planera i förväg! Du behöver se till att du har en perfekt mobilanpassad hemsida med bra funktionalitet, en intuitiv kassa och användarupplevelse som gör processen smidig.
  • Säkerställ att din hemsida är snabb och smidig. Med den enorma konkurrensen är det viktigt att ha en blixtsnabb hemsida som inte stjälper, utan hjälper användarupplevelsen och kundlojaliteten.
  • Erbjud en smidig köpprocess. Onlinekunder vill att saker och ting ska ske snabbt, särskilt under den här tiden på året - och köpprocessen är nyckeln. Under Black Friday/Black Week vill kunderna genomföra köpen så fort som möjligt, därför behöver du ha en smidig kassa. Om potentiella kunder inte kan ta sig igenom köpprocessen kommer alla dina marknadsföringsinsatser vara meningslösa. Ett sätt att göra det här på är att samla din köpprocess på en sida, erbjuda fler betalningsalternativ som exempelvis Klarna, och aktivera din process för övergivna kundvagnar.
  • Se till att du har en klockren kundsupport! Vi behöver inte gå in djupare på det, utan kan konstatera att dålig kundsupport kostar pengar.

Maximera möjligheterna

Black Friday är en stor händelse för många ecommerce-verksamheter, och det är något man inte har råd att missa längre.

Lyckligtvis är marketing automation ett fantastiskt hjälpmedel när det handlar om att driva konvertering. Email för övergivna kundvagnar kan skapa fler vinstmöjligheter som annars skulle hamnat i händerna på konkurrenter, medan lösningar för produktrekommendationer kan öka försäljningen.

 

Men du behöver planera i förväg och ha den rätta programvaran. APSIS One hjälper med båda de här delarna - kontakta oss nu för en gratis demo!