Posted 16th August 2021 by APSIS

Förbättra kundlojalitet genom engagemangsstrategier

Framgångsrika företag byggs av kundlojalitet, det utgör grundförutsättningarna för att generera återkommande kunder och köp. Utan denna trogna följarskara kommer du för evigt att simma mot strömmen. Och det är otroligt utmattande, fråga bara vår gode vän Laxen.

Men det finns ett annat sätt än laxens. Du behöver inte fortsätta med utmattande repetitiva uppgifter som i slutändan leder till att du tappar stinget.

Det andra sättet är huvudämnet för det här blogginlägget och kallas för kundlojalitet. Genom strategier för kundengagemang kan du skapa en stark bas med följare som kontinuerligt kommer tillbaka till dig.

Det är viktigt eftersom dessa lojala kunder i genomsnitt spenderar 50% mer än engångsköpare, och de kan utgöra upp till 80% av inkomsten trots att de är en liten procent av det totala antalet kunder.

Nu när vi belyst hur viktigt det är att försöka få sina kundrelationer att växa, så är du säkert nyfiken på att få några strategier som kan förverkliga denna teori?

Som tur är har du kommit till rätt ställe. I det här blogginlägget kommer vi gå igenom mer statistik som visar varför kundlojalitet bör finnas med i planerna hos alla retail-företag, visa strategier för hur man förbättrar kundlojaliteten och slutligen några exempel på hur processen kan förenklas, och samtidigt göras mer avancerad, kraftfull och hanterbar.

Det låter väl bra? Vi kör igång!

Därför behöver du implementera strategier för kundengagemang

En hög kundlojalitet är otroligt viktigt av många olika anledningar.

  • Det hjälper dig att motivera till upprepade köp, som vi tidigare varit inne på. Kunderna kanske återkommer och köper samma produkt av dig, men tack vare deras lojalitet är de även mer benägna att köpa något nytt.
  • Detta går hand-i-hand med föregående punkt - en stark kundlojalitet hjälper dig att öka vinster. Återkommande kunder spenderar mer än förstagångsköpare, eller engångsköpare. Det är viktigt att ta vara på den här potentialen.
  • Feedback kan vara en viktig pusselbit i alla sorters verksamheter för att förbättra tjänster och utbud, och insamlingen av feedback kan ha en stor inverkan på kundengagemanget. Lojala kunder är mer benägna att ge dig feedback, vilket gör det möjligt att förbättra ditt utbud som i sin tur gör det enklare att generera fler lojala kunder.
  • De främsta företagen i världen har oerhört starka varumärken, och vad beror det på? Tänk dig personer som älskar ett specifikt varumärke, som inte kan sluta prata om det och titt som tätt visar upp sin senaste skinande utrustning, och i stort sett försöker konvertera alla i sin närhet till en ny lojal kund (exempelvis hos Apple). Varumärkesambassadörer kommunicerar på ett engagerande och organiskt sätt. Utveckla ditt varumärke och ta vara på fördelarna.
  • I alla företagsaspekter finns det någon som försöker roffa åt sig en bit av det du har. De goda nyheterna är att kundlojalitet kan övervinna konkurrensen, för när du väl etablerat din lojala kundkrets så kommer de inte att hoppa på första bästa buss och lämna kvar dig i backspegeln.

Plattformar för kundengagemang kan skapa en lojal följarskara

En bra kundservice och en marknadsledande produkt är ett sätt att få kundlojalitet på, men för att verkligen bygga långsiktiga kundrelationer som stöttar ditt varumärke i vått och torrt så behöver du göra mer.

Marketing automation är en otroligt viktig del i denna process och det kan underlätta strategier som exempelvis lojalitetsflöden. Och dessa flöden behöver inte bara riktas mot dina VIP-kunder. Alla som gillar din produkt eller tjänst kan ingå i dina lojalitetsflöden för att generera större fördelar för din ecommerce.

Ödmjuka feedback-formulär är ett enkelt sätt att aktivera lojalitetsförbättrande flöden. När du ber dina kunder om deras åsikt visar det att du bryr dig om dem samtidigt som det gör det möjligt för dig att klura ut hur du kan göra dina produkter ännu bättre! Du kan skapa ett flöde som efter ett köp automatiskt skickar ut ett personaliserat email där du ber varje kund om feedback och en recension - och du kan till och med erbjuda en liten rabatt som ett tack. Så enkelt är det!

Segment kan leverera personliga upplevelser

De bästa automatiserade flödena använder sig av segment för att leverera personaliserade upplevelser till kunder och potentiella kunder.

Du kan segmentera kunder baserat på deras lojalitet till ditt varumärke och även baserat på deras interaktioner med dig, vilket hjälper dig att segmentera varje enskild kundupplevelse.

Olika kundtyper kan få olika typer av innehåll. En förstagångskund kan tackas och sedan återaktiveras med något du vet att de älskar, baserat på deras tidigare köp, medan någon som handlat hos dig flera gånger kan få en liten belöning när de uppfyller ett visst kriterium.

Små detaljer som att säga tack eller ge incitament till nya kunder gör en stor skillnad när du bygger din kundlojalitet och med alla fördelar som det medför!

Dessa automatiserade flöden gör även att din kommunikation kan vara relevant i realtid. Det är inte lönt att maila om ett par nya sandaler till en kund som nyss köpt ett par!

Dela produktrekommendationer som engagerar

Pricksäkra produktrekommendationer är en avgörande del för att bygga en stark kundlojalitet. Det signalerar att du uppmärksammar individen och deras behov, och dessutom finns det bevis som pekar på att kunder är villiga att betala mer för ett personligt bemötande. 

Med APSIS One kan du använda ett tillägg för produktrekommendationer som hjälper dig att ta din kundresa till nästa nivå genom att:

  • Skapa rekommendationer baserat på beteenden eller demografisk data
  • Använda profildata för att skapa detaljerade personaliserade rekommendationer
  • Öka vinster genom att visa produkter som dina kunder sannolikt är intresserade av
  • Var konsekvent med dina meddelanden
  • Öka den genomsnittliga tiden kunder spenderar på din hemsida

Enkelt men effektivt

Du behöver inte ha den mest komplicerade planen för att förbättra kundlojaliteten. Det viktigaste är att du bemöter dina kunder som individer och inte som en siffra i ditt Excel-blad.

Men hur lyckas du med det när du har en bunt listor fulla med individer? Marketing automation gör de tunga lyften åt dig så att du kan kommunicera med tusentals kunder på individnivå.

På en grundläggande nivå bör du erbjuda en suverän kundservice. Vi har alla varit med om en dålig kundservice, och ett dåligt bemötande gör alla kunder mindre villiga att spendera pengar.

Strategier som välkomstflöden och produktrekommendationer kan hjälpa dig att förbättra kundlojalitet, medan personaliserat content och att be kunderna om feedback verkligen kan ge kunderna positivare tankar om ditt företag.

Och när du väl vunnit kundernas förtroende får du absolut inte glömma bort att ge dem en bra kundresa! 

Få dina kundrelationer att blomstra idag!

En del av de här termerna och strategierna kan verka lite överväldigande om man är ny i gamet. Men du kan Ladda ner vår handbok för drip marketing gratis och lära dig mer om ämnet!