Jan 05 | 8 Minuters läsning

Engagera dina prenumeranter med registreringsformulär, popups & pushnotiser

Den prenumerationsbaserade modellen växer i popularitet bland företagen, i motsats till traditionella engångsbetalningar. Denna nya era bollar dock upp en fråga i luften - “Hur utvecklar företagsägare engagemanget för att få prenumeranterna att fortsätta strömma in”? 

Med registreringsformulär, popups och pushnotiser i webbläsaren kan företagen förenkla flödet av nytt kundengagemang. Än bättre är att processerna kan ställas in på autopilot för att öka effektiviteten och antalet kunder. 

Den här artikeln glider smidigt igenom denna rika källa med möjligheter - registreringsformulär, popups och pushnotiser. Varför du bör använda de här verktygen och hur du använder dem i ditt företag, samt delar vilka fallgropar du ska undvika och hacks för att få maximal effekt. 

Hur fungerar registreringsformulär, popups & pushnotiser i webbläsaren? 

Popup-formulär gör exakt det som står på etiketten. De är formulär som kan poppa upp vid strategiska ställen på din hemsida, vanligtvis för att samla in information från besökare. Ett vanligt tillvägagångssätt är att ställa in popup-formuläret till att poppa upp när webbesökaren har interagerat med ditt content tillräckligt för att signalera ett intresse. Det kan exempelvis vara om besökaren navigerat 60-80% ner på en sida.  

Lite påträngande - absolut, den typen av popup innehåll som man önskar att annonsblockeraren får vittring på och sätter fram stoppskylten, men likväl är det effektivt. Modern Marketing Partners genomförde en studie som avslöjade att 3% av alla popups konverteras. Vid första anblicken kan det verka vara en klen siffra, men med lite kontext så är det tredubbelt jämfört med statiska registreringsformulär i ditt content. 

Registreringsformulär (vanligtvis en typ av popup) skapas specifikt för att driva in kunder, men de här formulären designas sällan som popup-rutor utan är statiska popup-rutor. De kan implementeras över flera kanaler - i appar, på hemsidor eller sociala medier. 

Pushnotiser på webben är meddelanden om triggar kommunikation till användare i realtid via hemsidor, både för dator och mobila plattformar. Notiser i webbläsaren är byggda för att dra in dina kunder via specifika engagerande kontaktpunkter. Det kan handla om att man ger ett råd, en påminnelse (om ditt prenumerationserbjudande) eller en nyhetsuppdatering. Pushnotiserna hjälper ditt varumärke att befästa din närvaro i dina målgruppers medvetande, och därmed bidra till hela användarupplevelsen. 

Därför använder organisationer dem (du bör också göra det) 

Popups och pushnotiser har vuxit till ett av de bästa sätten att driva kundengagemang genom att de omedelbart fångar kundens uppmärksamhet, till skillnad mot e-post som riskerar att ligga oöppnade och skräpa i inkorgarna. 

Nedan listar vi några aktuella fördelar som du kan integrera i din prenumerationsbaserade marknadsföringsstrategi. 

— Använd registreringsformulär för att effektivisera kundrekryteringen 

Tidigare har kundrekryteringen varit synonym med krångliga formulär, ibland flera sidor med tiotals fält där kundinformation begärs. Du känner nog igen dig, om inte när du startat en prenumeration så har du säkert behövt fylla i långa formulär när du öppnat ett bankkonto eller när du beställt ett kreditkort. Hela processen kan vara utmattande. 

Med enkla popups och registreringsformulär kan de här långa formulären äntligen förpassas till historien. Idag kan kundregistreringen slutföras på några sekunder med bara några få fält att fylla i, vilket gör att företagen kan bygga ännu större kundbaser och locka olika typer av personer som alla har tröttnat på onödigt långa formulär. 

— Merförsäljning och korsförsäljning till kunder 

Ett av de bästa användningsområdena för popups och pushnotiser är merförsäljning och korsförsäljning till befintliga kunder. Merförsäljning innebär att man uppmuntrar kunderna att uppgradera till en nyare modell eller köpa en dyrare prenumerationsplan. 

Även icke-prenumerationsbaserade verksamheter som Apple gör det här hela tiden i annonser där de frågar befintliga iPhone-ägare om de vill byta in deras gamla telefoner mot nyare modeller. Om du driver ett gym skulle det kunna göras lika enkelt som att erbjuda mindre gruppträningar, mer specialiserad utrustning eller vilken annan förmån som helst för att få befintliga kunder att uppgradera sina prenumerationer. 

Korsförsäljning å andra sidan involverar att sälja helt nya men relaterade produkter, både till nya och befintliga kunder. Om vi tar Apple som exempel igen: varje år tjänar de biljoner med dollar i vinst på att korsförsälja Airpods, och försäkrar sig om framgång genom att ta bort hörlursingångarna från sina telefoner. När vi översätter den här strategin till prenumerationsbaserade verksamheter kan det bestå av att uppmuntra kunder att prenumerera till en annan tjänst inom organisationen eller köpa andra varumärkta varor. 

Merförsäljning och korsförsäljning är faktiskt riktigt effektiva metoder; när man implementerar dem framgångsrikt har de potential att mer än fördubbla dina vinster. Det beror på att det är mycket enklare att sälja till befintliga kunder än att övertyga nya. Anledningen är att befintliga minst en gång redan beslutat sig för att det är värt att lägga pengar på din verksamhet, och de behöver inte särskilt mycket övertygande för att spendera ännu mer. 

— Bygg relationer med användare och stärk deras förtroende till varumärket 

Du känner redan till de vitala grundpelarna för att bygga förtroende: blogginnehåll, mätningar, undersökningar, nyhetsbrev, etc. Vanligtvis delar du det här materialet via email, men pushnotiser är särskilt designade för att greppa deras uppmärksamhet så att de verkligen tar in den viktiga informationen du delar med dem och genomför studiemätningar och undersökningar som skapar en länk med ditt varumärke. 

— Återaktivera användningen 

Popups och pushnotiser hjälper med att återaktivera kunderna. För att konkretisera: ett tag efter att du tittat på Netflix börjar du få pushnotiser med förslag på content att se på i syfte att dra dig tillbaka till hemsidan. Och med den stora mängden användardata till förfogande kan Netflix personalisera de här notiserna enligt dina preferenser genom att rekommendera program som har bra chans att återaktivera dig. 

— Påminnelser om köp och prenumerationer 

Med jämna mellanrum överger användare av personliga och väldokumenterade orsaker sina kundvagnar precis innan de ska genomföra sina köp. 

Med pushnotiser kan du kalla tillbaka dem till hemsidan för att slutföra köpen. När det börjar bli dags för kunderna att förnya sina prenumerationer kan pushnotiser användas för att påminna dem, på det här sättet ökar du antalet tillbakavunna kunder och i slutändan dina vinster. 

— Automatisering 

Automatisering handlar (i stort sett) om att sätta allt på autopilot. Integrera bara verktyget på din hemsida för att samla användardatan som möjliggör en mer personaliserad kundupplevelse. 

Till skillnad mot tidigare då kunderna behövde fylla i klumpiga formulär för att sedan låta dem kontrolleras av en fysisk person kan man nu helt enkelt registrera sig genom att interagera med algoritmen. Är inte teknikbaserad innovation underbar! 

Bästa praxis 

Här är några fallgropar du bör undvika och säkra tips för att få ut mesta möjliga av dina popups, registreringsformulär och pushnotiser. 

— Överdriv inte! 

Anledningen till att popups och pushnotiser fungerar så bra är att de stjäl användarnas uppmärksamhet. De är dynamiska till skillnad mot emails som statiskt sitter och väntar på att någon ska ta steget och öppna dem. Den här typen av leverans uppmanar ögonblickligen till handling på användarnas skärmar och spelar på deras instinkt att agera. 

Men pushnotiser fungerar endast om funktionen för att ta emot notiserna är aktiverad på användarnas telefoner. För popups finns det blockeringsappar som kan stoppa dem (en del annonsblockerare stänger även de ner popups), och för pushnotiser kan användarna helt enkelt ta bort webbläsarens tillstånd att visa dem. 

Så du vill absolut inte missbruka förtroendet du fått av dina webb-besökare genom att mala på med ett oavbrutet flöde av popups och notiser. Det kommer bara leda till att du blir blockerad. 

— Optimera dina formulär 

Tillgänglig data pekar på att de flesta användarna föredrar att besöka hemsidor via sina telefoner snarare än på datorn. Därför är det idealt att bygga dina formulär med endast en kolumn. Två kolumner sida vid sida är inte alltid enkla att optimera på mobila skärmar, vilket gör att man riskerar att stöta bort användare som annars skulle valt dig. 

Försök även att använda så få fält som möjligt. Du vill inte återskapa de överväldigande bankformulären vi nämnde tidigare. För att välkomna en kund behöver du egentligen bara en liten bit information. Du kan sedan komplettera datainsamlingen under exempelvis verifieringsfasen. 

P.S. Ett tips är att bara ha ett “email”-fält istället för att som traditionellt kräva email, förnamn, efternamn och användarnamn. Samt skippa fältet som bekräftar lösenordet genom att låta användarna visa sitt lösenord för att se att de skriver in enligt plan. 

— Personalisera notiser 

Ett misstag man absolut inte får göra är att skicka generella notiser till användare. Inget är mer avstötande för kunderna än när de blir behandlade som statister. Vid sidan av det är generella notiser sällan tillräckligt intressanta för att engagera. 

Istället kan du analysera användardatan du redan samlat in för att segmentera och skapa notiser på sätt och med content som tilltalar särskilda individer. Som vi tagit upp använder Netflix den här metoden för att marknadsföra filmer och serier till användare baserat på data de redan har med deras preferenser. 

 

Samla sömlöst in mer data och få mer gjort 

Registreringsformulär, popups och pushnotiser i webbläsaren är utmärkta verktyg som ökar kundernas engagemang, och slutligen får vinsterna att växa. Men för att skörda alla de här fördelarna måste implementeringen vara smart och inte riskera en motsatt effekt. 

Hos APSIS har vi sett till att lösningarna är enkla att använda och komma igång med, samt resurser som levereras blixtsnabbt i realtid och marketing automation-noder som detaljerat hjälper dig att kartlägga din implementeringsstrategi. Lojalitetsflöden är en annan essentiell funktion för att driva korsförsäljning och merförsäljning mot dina lojala kunder, vilket resulterar i bättre kundupplevelser och ännu nöjdare varumärkesambassadörer. 

En faktor som konstant påverkar din användarupplevelse av de här funktionerna är valet av leverantör. APSIS erbjuder mer än bara ett starkt utbud prenumerationsbaserade lösningar. Vi erbjuder en funktionell plattform för dina målgrupper. Med APSIS One får du ett helt anpassningsbart verktyg för registreringsformulär, popups och pushnotiser som automatiserar introduktionsprocessen för kunderna och hanteringen av interaktionen med dem, vilket ger dig mycket smidigare processflöden

Dessutom finns det massor av dolt värde för dig. Men utan att ta några omvägar varför inte prova vår gratis demo idag?