En praktisk guide till lokal marknadsföring
Introduktion
B2B e-handel befinner sig för närvarande i en högkonjunktur och beräknas växa med 18,7 % fram till 2026 och en betydande del av denna framväxande sektor kommer från lokala målgrupper.
Trots att de flesta transaktionerna på de lokala marknaderna sker i butik behöver företagen fortfarande marknadsföra sig på nätet för att nå ut till dessa målgrupper. Även om de befinner sig mindre än 2 mil från ditt företag föredrar 74 % av B2B-kunderna fortfarande att undersöka sina alternativ på nätet innan de åker ut.
För denna grupp människor behöver företagen skräddarsydda marknadsföringsstrategier som innehåller unika taktiker tillsammans med den vanliga marknadsföringsstrategin på nätet, inte bara för att få kontakt med dem men också för att förbättra kundupplevelsen.
Alla nyetablerade företag vet vilken stor tillgång (eller ofrånkomlig följeslagare) en plattform som Google kan vara när det gäller att hitta andra tjänsteleverantörer i grannskapet.
Om dessa företag inte hade investerat i lokal marknadsföring (local marketing strategy på engelska) är det troligt att du inte skulle hitta dem — vilket innebär att de går miste om en försäljningsmöjlighet.
Om vi antar att du driver ett företag där den lokala målgruppen utgör en stor del av din marknad, och att du har flera serviceområden eller en fysisk butik. I så fall behöver du en local marketing strategy.
Låt oss gå in på vad lokal marknadsföring är och varför det behövs, samt beskriva några strategier som du kan använda dig av:
Vad är lokal marknadsföring?
Som namnet antyder är "lokal marknadsföring" en strategi som omfattar marknadsföringstaktik riktad till potentiella och befintliga kunder i samma lokalsamhälle som ditt företag.
På engelska finns det ytterligare begrepp för samma sak, som "local store marketing" och "neighbourhood marketing". Även om det alltid är bäst att kasta ut marknadsföringsnätet på bred front, måste företag (särskilt B2B-företag) komma ihåg att fokus på den lokala geografin kan förbättra resultatet av deras marknadsföringskampanjer avsevärt.
Detta är särskilt viktigt för små och medelstora företag som inte har någon stor budget att konkurrera med och som vill uppnå samma resultat från en bredare publik som de större företagen.
Varför är lokal marknadsföring effektivt?
Det finns många anledningar till varför local marketing strategy är effektiv.
För det första, när människor söker efter företag på nätet letar de vanligtvis efter något i närheten. Om ditt företag visas i lokala sökresultat är det mer sannolikt att du blir uppmärksammad.
För det andra ger lokal marknadsföring dig möjlighet att rikta din reklam till ett specifikt geografiskt område. På så sätt kan du försäkra dig om att dina annonser ses av personer som tillhör din målgrupp.
För det tredje kan det vara mycket kostnadseffektivt. Det är ofta billigare att rikta sig till ett litet geografiskt område än att annonsera till en större publik. Och eftersom lokal marknadsföring är mer målinriktad kommer du troligen att få en högre avkastning på dina investeringar. Slutligen kan det hjälpa dig att bygga upp relationer med kunder och potentiella kunder i ditt samhälle.
När människor känner att de litar på ett företag är de mer benägna att göra affärer med det företaget. Med hjälp av lokala marknadsföringsmetoder kan du skapa en bas av lojala kunder som återkommer för mer.
5 lokala marknadsföringsstrategier som du kan använda dig av
Local marketing strategy är en självklarhet för B2B-företag som skulle kunna skapa mycket uppmärksamhet eller bli "viralt" i ditt närområde.
För att lyckas på ett bra sätt kan du undvika de komplicerade sakerna och använda enkla taktiker som hjälper dig att öka din räckvidd på din ort. Nedan presenterar vi fem strategier som du kan använda dig av för att förbättra din lokala marknadsföring:
1. Optimera din webbplats för en lokal målgrupp
Som marknadsförare har du förmodligen redan en god kännedom om SEO (Search Engine Optimization, sökmotoroptimering) och andra verktyg för att öka trafiken på din webbplats.
Vad du kanske inte vet är att för lokal marknadsföring måste webbinnehåll och SEO-nyckelord optimeras ytterligare för att anpassas till den lokala målgruppens frågor, sökintention och intressen.
Du kan till exempel använda "bästa VVS-leverantörer i Stockholm" i stället för "bästa VVS-leverantörer". Du kan också lägga in kartor på din webbplats för att visa kunderna hur de tar sig till ditt företag.
För att optimera din webbplats för din lokala målgrupp måste du göra den mobilanpassad. Mobila enheter står för ungefär hälften av den globala webbtrafiken. Genom att optimera din webbplats för dessa enheter kan du potentiellt fördubbla din publik. Att göra din webbplats mobilanpassad innebär också att den har en smidig design som passar bra med alla skärmupplösningar.
Är du osäker på om din webbplats är mobilanpassad? Googles Mobilvänlighetstest-verktyg rapporterar noggrant vad som ska åtgärdas om webbplatsen inte är mobilvänlig.
2. Delta i samhället på ett medvetet sätt
För att uppnå hållbar framgång i ett lokalsamhälle måste företagen först skapa en bild av att de är ansvarsfulla medlemmar i det samhället. För att göra detta kan du strategiskt sponsra, vara värd för eller på annat sätt delta i samhällsevenemang för att öka ditt varumärkes synlighet bland lokalbefolkningen.
Du kan också samarbeta med andra företag i samhället, särskilt varumärken vars produkter eller tjänster kompletterar dina.
Detta är inte precis strategier för marknadsföring på nätet, men det är taktiker som lokala företag har tillämpat framgångsrikt i årtionden.
Ett sätt att föra ditt varumärke närmare lokalsamhället med hjälp av APSIS är genom segmentering och automatiserad marknadsföring.
Du kan enkelt segmentera målgrupper inom ditt lokala närområde och automatisera flöden som riktar sig till dem med (lokalt) marknadsföringsinnehåll.
Genom att skräddarsy dina flöden efter kundernas behov, beteende och den gemensamma känslan av samhörighet i ditt lokala område kan vårt verktyg för Marketing Automation avsevärt öka dina chanser till konvertering.
3. Använd Google My Business
Google My Business-verktyget är ett av de mest revolutionerande verktygen som Google har skapat för företagare under de dryga två decennier som företaget har funnits.
Se det som ett virtuellt visitkort - du publicerar ditt företags läge, öppettider, kontaktinformation och andra viktiga uppgifter direkt på resultatsidan.
Kunder använder ofta Google för att undersöka produkter/tjänster innan de ens börjar fundera på vilka alternativen är. Med Google My Business kan ditt företag placeras i första ledet bland sökresultaten för personer i ditt lokala samhälle. Om du vill dra full nytta av den här funktionen kan du begära att få tillgång till din Google My Business-panel och uppdatera informationen så att den stämmer överens med dina aktuella uppgifter.
Även om ditt företag dyker upp varje gång din produkt eller tjänst googlas så hjälper det knappast ditt företag om det står ett telefonnummer som du inte längre använder. Dessutom bör du undersöka om du kan göra anspråk på listningar på andra webbplatser från tredje part, till exempel Yelp.
Kunder förlitar sig ofta på dessa plattformar när de söker efter alternativ i sitt närområde. Genom att använda dem på bästa sätt kan ditt varumärke få mycket mer trafik.
4. Optimera dina sociala medier
Marknadsföring i sociala medier är inte bara till för de stora konglomerat som har försäljningsställen överallt.
Även mindre lokala varumärken kan utnyttja sociala medier för att driva trafik till sin verksamhet. Men dina sidor i sociala medier måste vara optimerade för att identifiera sig med ditt lokala samhälle.
Du kan ha med platstaggar eller namnet på ditt område i ditt kontonamn eller i din profil i sociala medier, och sedan kan du interagera med publiken och uppmuntra till positiva omdömen.
Publicera inte bara marknadsföringsinnehåll. Det verkliga sättet att bygga upp en lokal publik på nätet är att delta i lokala ämnen, evenemang osv.
5. Lokalisera dina betalda annonser
Med hjälp av digitala annonseringsmedier kan du lokalisera dina annonser till en viss plats.
I stället för att spendera din marknadsföringsbudget på att visa annonser för målgrupper långt ifrån kan du enkelt använda markörer som riktar ditt budskap till den målgrupp du föredrar.
Dessutom behöver annonsering inte bara ske digitalt. Även om man kan hävda att de är på tillbakagång finns det fortfarande en plats för traditionella lokala medier. Eftersom människor fortfarande är beroende av dessa mediekällor, särskilt när det gäller information som rör deras samhälle, kan du effektivt nå dem genom lokala tv- och radiostationer, tidningar och andra medier.
Bästa praxis
Här är några metoder som hjälper dig att få ut mesta möjliga värde av din lokala marknadsföringsstrategi:
Personalisering
Personalisering är alltid en viktig faktor i marknadsföringen av företag.
En av de största fördelarna som lokala företag kan ha är individuella relationer med kunder och andra intressenter i lokalsamhället. Och detta sker inte bara av en slump. Men genom att anpassa dina erbjudanden och budskap till dina kunders behov och intressen kan du göra ditt företag attraktivt för dem.
Med APSIS har du flera verktyg för personalisering till ditt förfogande. Förutom vårt verktyg Marketing Automation, som hjälper dig att skicka rätt meddelande till rätt kund — och vid rätt tidpunkt — har vårt E-postverktyg radsegmentering som gör att du kan visa personligt innehåll för de profiler som tar emot ditt e-postmeddelande. Du kan också skapa fristående (landnings-) sidor och formulär med budskap på plats som är skräddarsydda för din lokala målgrupp.
Recensioner
Ryktesvägen blir snabbt en drivkraft för lokala ekonomier. Kunderna tenderar att föredra företag som har en positiv meritlista med utmärkta recensioner som ett socialt bevis på detta.
Uppmuntra dina kunder att lämna recensioner på din webbplats, Google My Business och andra webbplatser från tredje part.
Marknadsför lokalt för en global räckvidd med APSIS
Oavsett om du vill göra ett stort avtryck i allmänhetens medvetande i din nästa marknadsföringskampanj eller om du vill att ditt varumärke ska bli en stor snackis på stan, är lokal marknadsföring fortfarande ett prisvärt, enkelt och effektivt sätt att skapa en bra bild av ditt företag i ditt lokalsamhälle. På så sätt kan du skapa och vårda meningsfulla relationer med kunderna, vilket ger dig återkommande affärer som kan öka lönsamheten.
Genom att använda några eller alla de strategier som vi har beskrivit i den här artikeln kan du avsevärt förbättra ditt företags synlighet på din lokala marknad och därmed förbättra din vinst.
I över två decennier har APSIS tillhandahållit intelligenta marknadsföringslösningar till tusentals användare över hela Europa.
Boka en demo för att se hur vi kan hjälpa dig att bättre marknadsföra ditt företag lokalt.