Digitala marknadsföringstrender att vänta 2022
Vi rullar ut den röda mattan för det nya året!
I slutet av varje år, presenteras färska marknadsföringstrender. 2021 var en era som kännetecknades av marknadsföring på sociala medier, dataintegritet och förtroendeskapande. Men gamla nycklar öppnar inte nya lås. Om du tror att detta handlar om ännu en ”röstsök är nästa trend”, är du fel ute.
För att ge dig ett försprång (och gott om tid att börja bygga ditt digitala marknadsföringsimperium medan konkurrenterna fortfarande letar efter fotfäste), förser våra experter dig med trender, taktik och strategier för implementering av digital marknadsföring. Sätt igång med hjälp av förutsägelserna för digital marknadsföring och använd dem som din fusklapp för 2022.
Vi går igenom:
- Marknadsföring på video och i sociala medier
- Personaliserad kommunikation
- SMS Segmentering/personalisering över digitala marknadsföringskanaler
- Integritet
Spänn fast dig medan vi lyssnar på experternas åsikt om åt vilket håll pendeln för digital marknadsföring svänger 2022
Först ut är kundframgång med både tidlösa och tidsbundna tips från APSIS chef för kundframgång, Panu Sandholm. Panus djupa kunskaper inom digital marknadsföring och applikation som vår egen 'kund-skötare' betyder att han vet var skon klämmer för många kunder. Hans förutsägelser ska inte tas med en nypa salt.
Företag som gör övergången från tillverkare till media
Juryn har överlagt klart. Under 2022 kommer företag att bli varse det tuffa uppvaknandet att det handlar om mer än att bara vara en 'tillverkare' i affärsrymden. Snarare än att bara vara distributörer eller detaljhandlare, försöker de utnyttja media för marknadsföring. Detta innebär fler videor, fler mediainlägg, mer innehåll i allmänhet till att samla varumärkesexponering, konvertering och ökad lojalitet.
Denna trend kommer naturligtvis att accelereras av den grupp virala videor som far runt på internet. Oavsett om det är via Tiktok, Snapchat eller Instagram. Vi kommer förmodligen också att se nya blixtar slå ner som blir till snackisar bland marknadsförare och får dem att tro att de också behöver vara där. Efter en stund avtar oljudet (minns du Clubhouse?)
Det är uppenbart: Videoflöden på sociala medier är stort. Rörelse gör dem spännande medan undertexter, autoplay och ljudlöst gör dem lämpliga för offentlig visning. Utan tvekan kommer ytterligare utveckling inom appbaserat videoskapande och redigering att underlätta användandet för företag.
Showen för e-postmarknadsföring fortsätter
Vad gäller insatser för e-postmarknadsföring är det inte över förrän det är över. Om du tror att allt lyriskt prat om framväxande medier antyder att e-post faller från tronen och att andra medier tar över förstaplatsen, tänk då om.
Andra medier som gör avtryck i det digitala utrymmet kommer bara att puffa företag till att tänja på gränserna för marknadsföring bortom den gamla trotjänaren 'e-postmarknadsföring'. Men e-post kommer att vara en värdefull kugge i hjulet för marknadsföringsinsatser.
En sak utmärker sig i den här röran av händelser: att vad marknadsföringstaktik beträffar, är det bäst att inte välja ett verktyg eller media baserat på dess upplevda värde eller hur länge det har existerat.
Marknadsföringsproffs kommer att behöva syna konventionell marknadsföring, och ställa fler frågor som handlar om användare, som: "var har vi bäst chans att nå dem vi försöker betjäna?" och sedan, "vad behöver de veta?" och slutligen, "hur ger vi dem denna information?".
Sidokommentar: E-postlistor är fortfarande ett 'ja' eftersom det är en publik du äger. Du kanske vill lattja med sociala medieplattformar för att hitta nya sätt att driva publik till dina tjänster (och för att registrera sig på e-postlistan, naturligtvis!)
Om vi skulle byta växel och fokusera på något som är lite av ett mysterium för de flesta företag—Growth hacking. Vi har fått Viktoria Korman—kontoansvarig på APSIS—att berätta om förutsägelsen för SMS-kommunikation, vilket också är en möjlig trend för det kommande året. Korman har ett stort intresse av tillväxt. För henne är marknadsföring bara en nödvändighet. Här är Korman’s förutsägelser för digital marknadsföring 2022:
SMS kommer att fortsätta vara banbrytande
SMS är inte dött. Tvärtom, svämmar det över av livlighet. Det sprattlar! Kommunikation förbättras när rätt meddelande levereras vid rätt tidpunkt, särskilt till rätt person. När en kund får ett SMS om något som han eller hon är intresserad av, är denne mer benägen att avsätta en viss mängd förtroende. I rättvisans namn, kan SMS bli ett nödvändigt verktyg för detaljhandelns kommunikation 2022. Det är ett idealiskt sätt att nå ut till kunder. Om du tror att SMS leder flocken med e-postapokalypsens fyra ryttare, kanske det är intressant för dig att veta att om det används smart, så förstärker SMS faktiskt din e-postmarknadsföring. När allt kommer omkring kontrollerar vi alla SMS omedelbart när de dyker upp på våra telefoner.
Att förstärka din strategi för e-postmarknadsföring med SMS?
Alla tiders! Kanske får vi alldeles för många e-postmeddelanden så att vi ibland glömmer att läsa dem. SMS integreras sömlöst med andra kanaler som kontaktcenter, CRM-system och – du gissade rätt – e-postmeddelanden. Marknadsförare kan använda SMS till att fungera som uppföljning för kunder att öppna det viktiga e-postmeddelandet som ger dem störst chans till konvertering. Enbart detta kan öka antalet öppningar av e-post betydligt.
… Och vad kan vara en bättre lösning för Martech, för att hjälpa dig till vinnarsidan av SMS-marknadsföring än APSIS One?
Rikke Sondergaard är en kreativ, lösningsorienterad och driven chef för adoption av produktion, på APSIS. Med flera års erfarenhet av marknadsföring har hon valt att dela med sig av hur kundintegritet kan få vinden att vända 2022.
Integritet kvarstår som konkurrensfördel
Om du inte har haft huvudet nedkört i sanden, vet du att integritet snabbt är på väg att bli ett riktmärke för konkurrensmässiga fördelar. Läget är detta: Integritet inspirerar till förtroende. När kunder litar på dig är de mer än benägna att förbli lojala till ditt varumärke. Nya sekretessinställningar kommer innan dess att höja ribban för vad det egentligen innebär att ha kontakt.
Spelet är över. Under 2022, kommer kunder att kräva högre integritet när de börjar inse hur mycket deras data egentligen är värt. Så, att respektera kundernas integritet och verkligen sträva efter att hålla kontakten via en transparent modell av dataskydd och integritetspolicy, når man långt med.
Tänk på hur cynisk du skulle bli 2022 e.Kr. om du behövde se långa meddelanden om sekretess, istället för att få en bra och ärlig användarupplevelse (som är mer övertygande). Visa inte berätta. Kunder läser dem aldrig. Faktum är att de finner dem pretentiösa och på så sätt kan det bli svårt att åstadkomma långsiktiga relationer.
Det låter som om det ligger långt fram i tiden, men vinden vänder. Kunders makt växer sig starkare dag för dag. Rejäla vinster är att vänta för varumärken som snabbt tar position och handling med dessa steg.
Kristiina. J. Benjaminsson är konsultchef på APSIS och vi har också kunnat få höra hennes åsikt om vilka digitala marknadsföringstrender som är värda att notera. Kristiina leder och är mentor för ett team av specialister på kundintroduktioner i Norden och hon är duktig på att skapa upplevelser i världsklass för kunderna. Med mer än 12 års erfarenhet av marknadsföring, är följande vad hon har att säga:
Personaliserad kommunikation är ett måste
De senaste åren har företag åtagit sig att skapa oavbrutna digitala kundupplevelser – användningen av responsiv design, implementering av omnikanal och personaliserad marknadsföringsteknik.
Varenda marknadsförare och deras hund vet mycket väl hur personalisering kan förbättra kundernas lojalitet och engagemang. Med pandemin, har vi tvingats omfamna olika digitala lösningar och tekniker för att behålla anknytningen.
Investeringar i användbara verktyg som livechattar och intelligenta chatbottar har främjat konversationsmarknadsföring och gjort det möjligt att öka kundengagemanget på personlig nivå, frigöra varumärkesmedvetenhet och säkerställa konverteringar.
Men vad som inte har testats är, hur mycket av den uppmärksamheten de kan fånga. Vad är svaret? Interaktion. Förmågan till uppmärksamhet är lägre än någonsin. Om vi vill att kunder eller besökare ska vara engagerade under längre tid, är det dags att föra in interaktivt innehåll. Vi talar om (augmenterad verklighet), infografik och live-videor.
Om detta låter som något som kan tilltala din publik, kan du till och med spelifiera användarupplevelsen för att göra den roligare.
Härnäst har vi den briljante Patrick Lidberg. Som säljchef innefattar Patricks expertis kundservice och allt som har med möjliggörande av försäljning att göra. Hans förutsägelser för 2022 berör också personalisering:
Den digitala marknadsföringsbubblan spricker inte!
Det är kristallklart—automatiserade, personaliserade kampanjer blir innegrejen. Faktum är att trender stiger ur de vanliga digitala föregångsbranscherna och kan fortsätta att stiga under de kommande decennierna.
Vi förutser att digital marknadsföring kommer att fortsätta betala tribut till sitt ursprung—innehållsmarknadsföring. Men denna gång kommer varumärken att gå över gränserna genom att använda starka influencers som varumärkesambassadörer och kan mycket väl integrera dem i sina övergripande varumärkesbudskap.
Vad ska man göra åt detta? Ställ in en systematisk strategi för att filtrera fram dina verkliga varumärkesambassadörer och engagera dem. Låt dem bli ditt varumärkes ofiltrerade röst och hylla dem för deras support.
Om det är korrekt konfigurerat, kan detta göras till en låg kostnad med exponentiella resultat. Det kommer också att generera fantastiska insikter om hur du kan bygga vidare på starka områden.
Sammanfattning
När det gäller digital marknadsföring är det enda säkra, dess 'osäkerhet'. Större delen av den taktik som används idag kan fasas ut, personalisering kommer att bli kvar och trenderna inom digital marknadsföring kommer bara att bli bättre.
Tack vare införandet av GDPR och andra åtgärder för skyddande av integriteten, kan företag nu välja mindre inkräktande sätt att marknadsföra sina varumärken och göra det mesta av digital marknadsföring. Varumärken som insisterar på att samla in data som ett mål i sig självt, snarare än ett sätt att bygga äkta relationer, kommer att lämnas åt sitt öde.