Jan 05 | 7 minutes read

Bli mer personlig: Så ger du kunderna personaliserade rekommendationer i realtid

Alla är vi eniga om att personaliserade rekommendationer är en avgörande pusselbit för ecommerce-företag. På det mest grundläggande planet så löser personaliserade rekommendationer utmaningar som opersonlig kundkommunikation, meddelanden utan relevans i realtid, oanvänd kunddata och bristande kundlojalitet. Om du investerar ytterligare så kan det hjälpa dig att skapa en enorm mängd värde, som ökad försäljning, fler återkommande kunder och värdefullare kundinsikter. 

Att vara medveten om att det är något din verksamhet behöver använda sig av och att veta hur man ska gå till väga är två skilda ting. Så insikten om varför kunderna tilltalas av personalisering och hur det fungerar är något du behöver ha. 

Dessutom behöver du tänka över när och var du ska använda det här kraftfulla verktyget. Personaliserade produktrekommendationer är som mest effektiva när du inkluderar dem i alla delar av din kundresa. När du gör det kommer du kunna: 

  • Nå kunder via demografisk data och beteendedata. 
  • Visa kunder produkter som du vet att de vill köpa. 
  • Nå ut till kunder vid den perfekta tidpunkten med det perfekta meddelandet. 
  • Öka kundvagnsvolymer och vinster genom att höja det genomsnittliga ordervärdet. 
  • Förbättra din Google-ranking. 
  • Öka den genomsnittliga tiden som spenderas på din hemsida. 
  • Förbättra ROI genom att sälja produkter med högre marginaler. 
  • Rensa lagret genom att marknadsföra överskottsprodukter till de som mest sannolikt köper dem. 

En djupdykning i personaliserade produktrekommendationer 

Det låter väl som en bra början, och vi kommer visa dig hur du lyckas! Men först och främst ska vi gå djupare in på grunderna. 

Varför tilltalar personalisering kunderna? 

Kunderna är förtjusta i personalisering eftersom de vill behandlas som individer, inte en ansiktslös, namnlös, promenerande bankomat. De vill bli bemötta med omtanke, eller åtminstone att du har koll på deras intressen och de förväntar sig kommunikation som är relevant för dem. 

Helt ärligt så lägger väl ingen någon större vikt på ett email som marknadsför generiska produkter som man inte är intresserad av. Då avanmäler sig kunderna hellre från din kommunikation. 

Vad är produktrekommendationer? 

Produktrekommendationer är en del av en ecommerce-strategi som dynamiskt genererar olika content för olika användare baserat på deras profil. Innehållet kan baseras på data, som exempelvis besökshistorik, sammanhang, kundpreferenser eller tidigare köp. 

Hur fungerar produktrekommendationer? 

Du kan använda produkttillägg för att automatiskt generera content för hemsidor, appar eller emails baserat på datan du samlar in från användare. Det är särskilt användbart för företag inom retail med ett stort utbud av produkter som riktar sig till olika typer av människor i olika åldrar och på olika platser. 

Marketing automation-plattformar kan samla in data och omvandla den till vinstdrivande rekommendationer som är vältajmade och relevanta för din marknadsföring. Med det här verktyget kan du förutspå vad dina kunder vill köpa och öka din ROI. 

Det finns tre huvudsakliga typer av produktrekommendationer: 

  • Machine learning. Det här liknar fliken “Populärast” bland produktkategorierna. Om du baserar dina produktrekommendationer på det som är populärast kommer ditt content att fyllas med en blandning av faktiska och potentiella köp från alla besökare på din hemsida. 
  • Personalisering. Den här typen av rekommendation riktar sig till en enskild profil. Här används beteendedata och aktivitetsdata för att visa produkter som kunden varit inne på, lagt i kundvagnen eller tidigare köpt. 
  • Crowdsourcing. Om du väljer den här metoden kommer ditt content att bestå av produkter som dina webbesökare nyligen interagerat med. Det visar dina populäraste produkter med minutiös uppdatering. 

Så personaliserar du i realtid 

Personalisering i realtid är ett sätt för företag att visa skräddarsytt content till olika webbesökare. Ett av de bästa leveranssätten för personaliserat content är via e-postmarknadsföring

Du kan använda dig av tredjepartsintegrationer som Hello Retail, Nosto eller Apptus och kombinera dem med en nyhetsbrevskampanj för att automatiskt lägga till produktrekommendationer i dina emails. Det enda du behöver göra är att klicka igång det så har du skapat dig extra intäkter! 

En bra integration i form av en email-plugin ger dig möjlighet att experimentera med designen och layouten av ditt värdefulla innehåll. Att välja en mall som låter dig skapa vackra, lättlästa emails som sömlöst kan växla mellan dator och mobil-layout är precis lika viktigt som ditt content. Hello Retail är ett exempel på en plattform som kan hjälpa dig att maximera dina emailkampanjer. 

Produktrekommendationer kan även kommuniceras ut på hemsidor. Om du exempelvis säljer produkter till två olika typer av kunder - låt oss säga hotellföretag och privata kunder - då kan du genom att personalisera i realtid skilja på besökare som är hotell och de kunder som köper för privat räkning. Det gör att du kan presentera rätt produkter till rätt besökare, vilket ökar sannolikheten till att de köper! Nosto och Apptus erbjuder webbintegrationer som hjälper företag att ge personaliserade webbupplevelser till potentiella kunder, likt exemplet vi nyss nämnde. 

Fem vanliga användningsområden för produkttillägget 

Allt detta kan genomföras med ett tillägg för produktrekommendationer. De är rätt så enkla att hitta, exempelvis har WooCommerce ett eget tillägg, APSIS One likaså. Här är några olika strategier för att leverera produktrekommendationer. 

Det kunden ofta köper 

Det här är ett riktigt simpelt sätt att rekommendera produkter på din hemsida. Det går ut på att man föreslår köp genom att jämföra en användares köphistorik med köphistoriken för alla som har visat samma produkt. 

Föreställ dig ett venndiagram - mittensektionen representerar det “kunden vill köpa”. Det här är ett utmärkt tillägg eftersom det är relevant över alla kanaler i kundens resa och det hjälper dem att upptäckta nya produkter som de inte ens visste att de var intresserade av! 

“Kunderna som köpte det här köpte även” 

Det här tillägget rekommenderar andra produkter som kunder köpt tillsammans med en särskild produkt. Det är ett utmärkt verktyg för att öka merförsäljning efter kundvagnssidan då det visar kunderna lämpliga produkter som kompletterar deras köp. 

Om du exempelvis besöker en elektronikshopaffär och köper en mobiltelefon, då kommer du ofta att rekommenderas att plussa på med en laddare eller ett par hörlurar. 

Det här verktyget passar även strålande för uppföljningsmail efter köp, och det ökar chanserna till fler köp genom att visa kunderna saker de kan behöva eller vilja ha direkt efter deras första köp. 

Efter att ha visat detta köpte kunder 

Denna metod är lik “Kunden som köpte det här köpte även” då den visar vad andra kunder köpte efter att ha gjort sitt initiala köp. Detta förutspår vilka produkter som kommer leda till en försäljning, baserat på liknande beteenden från andra användare, och visar sedan det för rätt personer. Även om det inte leder till ett köp så kommer kunderna fortfarande att se något som är relevant eftersom det är produkter som de har ett intresse för. 

Visa dina bästsäljare 

Det här kan användas för att hjälpa dig att visa produkter som säljer snabbt genom beteendedata i realtid från andra kunder. Du kan visa trender, använda en nedräkningstimer, köpknappar eller visa upp hur många som varit inne på eller köpt en viss produkt inom ett givet tidsspann. 

Baserat på detta kan du skapa tre olika produkterbjudanden som har stor effekt på nya köpare som du ännu inte vet särskilt mycket om. 

  1. Produkter som ofta läggs i kundvagnar 
  2. Produkter som ofta visas 
  3. Produkter som ofta köps (bästsäljare) 

Genom att skapa en hype och en “fånga erbjudandet”-känsla kan du vägleda dina nya kunder till dina bästa produkter med en stor sannolikhet för konvertering. 

Senast visade produkterna 

Det här är ett effektivt sätt att påminna dina kunder om varor de redan tittat på men inte lagt i sina kundvagnar. Detta kan du dessutom kombinera med ett email som friskar upp deras minne om alla dessa produkter som de visat utan att ha köpt! 

Då kunder tenderar att köpa varor de varit inne och tittat på kan det här vara ett rätt så lönsamt alternativ. 

Personaliserade rekommendationer plussar på dina vinster 

Personalisering ger bevisligen resultat - kunder uppskattar det, en del förväntar sig till och med det, och i slutändan ökar det dina vinster. 

Vi har visat hur du lyckas med personalisering, men du kanske fortfarande vill efterforska lite mer innan du kör igång. Om det stämmer in på dig, klicka vidare till vår retail-sida för att få mer information eller läsa vår handbok Fem essentiella drip-kampanjer för retail och ecommerce. Ladda ner den här