Jan 05 | 8 minutes read

Berika din kundupplevelse med en bättre strategi för content marketing

Du har säkert hört det populära uttrycket “Content is King”, och tyckt att det låter som en av alla klichéartade fraser hämtade från ett marknadsföringsmanus som bara får dig att tänka “OK, OK, sen då?”. Men när det kommer till utförandet av modern (allt mer digitaliserad) marknadsföring så är det inte långt ifrån sanningen. Dina kunder vill ha värdefullt och hjälpande content från din verksamhet som levereras på ett sätt som inte är påträngande. 

Men det finns mer att hämta, för “värdefullt content” är inte särskilt beskrivande. Det behöver vara relevant, skräddarsytt för din målgrupps behov - annars tappar man sammanhanget och misslyckas med att engagera kunderna. Även om det kan kännas som att rese- och hotellbranschen är en enkel bransch eftersom de flesta av oss gillar att resa i viss usträckning, tänk om! 

Det finns ett litet krux med den här sektorn - det är lika svårt att locka nya kunder som det är att engagera befintliga. Det betyder att i de flesta fall hänger företagens överlevnad på hur bra man lyckas med att omvandla engångskunder till långvarig varumärkeslojalitet. 

Lösningen? Content marketing. Det finns en faktor som avgör ifall kunder väljer att återvända eller svänga av till en konkurrent - din kundupplevelse. Du kan spendera hur mycket tid som helst på att bygga ditt varumärke och investera i annonser, men det kommer inte spela någon roll om ditt content inte får dina kunder att lysa upp. 

Därför behöver du kalibrera din content marketing-strategi för att få din kundupplevelse att gnistra. Om bara tanken på content marketing känns som en mörk djungel, och du blir inte klokare oavsett hur mycket “webbforskande” du gör - oroa dig inte, den här artikeln är skriven för dig. 

Vi kommer att kliva in i skorna på företagsägare från flera olika branscher för att svara på deras funderingar om content marketing; de bästa strategierna, verktygen, praktiska exempel och hur man kan tillämpa dem för att driva en framgångsrik verksamhet. 

De bästa content marketing-tipsen för en högkvalitativ kundupplevelse 

CMI (Content Marketing Institute) definierar content marketing som “en marknadsföringsmetod som går ut på att skapa och distribuera värdefullt, relevant och konsekvent content för att attrahera och konvertera en distinkt kundgrupp - med målet att driva vinstgivande kundaktivitet”. 

Content marketing har blivit en vital del i företagens marknadsföringsstrategier världen över, och alla använder mediainnehåll för att attrahera, underhålla och engagera kunder, med det ultimata målet att omvandla ett nyväckt intresse till ett långvarigt stöd. 

Ett otaligt antal varumärken som exempelvis GE, Lyft och Hermes använder sig av en kombination av content marketing-verktyg för att driva trafik till sina butiker och hemsidor. Ett av de mest slipade exemplen är varumärket Marriott som använde sig av en 35 minuter lång reseinriktad video för att smidigt introducera tittare till sina tjänster som en ledande aktör inom hotellbranschen. 

Men content marketing är inte så enkelt som det ibland framställs. Många varumärken har  svårt att få fram nya idéer, och det slutar ofta med att man duplicerar content. För att lyckas med content marketing behöver varumärken starta med en smart strategi, för om strategin fallerar riskerar man att hela kampanjen misslyckas. En smart strategi innehåller många ingredienser, inklusive att veta vilka verktyg man ska använda och vilket content som ger bäst utdelning. 

Det finns oändligt med content marketing-verktyg som du kan använda för att skapa intresse kring din verksamhet. Här nedan listar vi fyra typer av content som får jobbet gjort.  

  1. Infografik 

I en värld där vi brottas med ett överflöd av information är infografik ett välkommet inslag. Med en betydligt kortare längd än ett tweet på 280 tecken ger infografik ett unikt sätt att förmedla ett budskap på genom att helt enkelt använda visualiserad data. Dessutom så måste även de som hellre använder ord bevisa sina ståndpunkter med hjälp av konkret data i infografisk form. 

För under hundralappen kan du anlita någon att designa en eller flera diagram som är relevanta för din bransch, som sedan kan märkas med er logga och publiceras på din hemsida eller sociala medier. Lyckas du med detta kan du sedan få stort utslag via delningar på sociala medier (med din logotyp synbart placerad). 

  1. Nyhetsbrev 

Ett annat effektivt marknadsföringsverktyg är nyhetsbrev. De som kommer ta emot nyhetsbreven är potentiella kunder som åtminstone gett en vink om deras intresse. Med en bra strategi kan du få de här relationerna att växa och konvertera dem till betalande kunder på ett enklare sätt än med andra besökare. 

  1. Bloggar 

Bloggar levererar en liknande typ av content som nyhetsbrev. Mer än något annat behöver kunder källor där de kan hämta information, tips och tricks. Genom en blogg som regelbundet delar svar på frågor som kunderna kan ha om din bransch kan du stärka din varumärkesprofil och bygga en läskrets med potentiella kunder. 

  1. Content-kalendrar 

Som vi tidigare nämnt är avsaknaden av en sammanhängande strategi eller bristande insikt i vilken typ av content som är mest engagerande ett återkommande problem inom content marketing. Med en content marketing-kalender som den från APSIS One kan du hålla koll på alla dina alternativ för content marketing så att du kan välja den effektivaste metoden för dig och forma vinnande strategier.

 

Kontaktpunkter i din content marketing 

Vi känner alla till hur mycket trafik som briljanta marknadsföringsteam kan generera med hjälp av moderna strategier. Men vet du vad som är ännu bättre än en perfekt utformad halvtidsannons under Superbowl? Varumärkesambassadörer! 

Varumärkesambassadören är den ultimata kunden. Från den allra första interaktionen som en person har med ditt företag säkerställer rätt marknadsföringsmetoder att de går hela vägen till att bli varumärkesambassadörer. Det finns 5 kundfaser; vi går igenom dem enskilt nedan. 

— Medvetenhet 

Det här är den allra första kontakten mellan företag och kund. Det finns en hel del sätt som potentiella kunder kan bli medvetna om ditt varumärke. 

Om du till exempel driver en resebyrå kan en potentiell kund få nys om ditt varumärke  genom traditionell TV-reklam eller från en tidningsannons. Eller så kan de hitta till din hemsida när de surfar efter möjligheter för deras efterlängtade semester på Bali som de sett fram emot i snart ett år. 

Men oavsett var de hittar dig är varumärkeskampanjer viktigare än någonsin, som ett första steg i kundupplevelsen. För att lyckas i den här fasen behöver marknadsföringsstrategin inkludera SEO-optimering som säkerställer att din verksamhet poppar upp när potentiella kunder gör en Google-sökning med relevanta nyckelord, samt reklamkampanjer som lanseras i både traditionella kanaler och på sociala medier. 

— Övervägande 

Efter medvetenheten kommer fasen för övervägande. En potentiell kund vars intresse har växt tack vare din varumärkeskampanj vill troligtvis få reda på mer. Här väger kunden fördelarna och nackdelarna med att satsa på dig. 

Detta innebär ofta antingen telefonsamtal till din kundservice eller besök på din hemsida. För båda delarna behöver du vara väl förberedd så att du kan ge dem rätt vägledning. 

Kundservice-medarbetarna som hanterar telefonerna behöver vara ordentligt utbildade på att hantera nya kunder. De behöver kunna ge tydliga beskrivningar av produkten eller tjänsten, svara på alla frågor och ge djupare förklaringar om det krävs. Vad gäller din hemsida bör du tillhandahålla förklaringsfilmer, FAQ-sektioner, detaljerade kataloger och blogginlägg som hjälper dem att förstå varför din verksamhet är det bästa valet. 

— Konvertering 

Sedan kommer vi in på konvertering, huvudpunkten i hela kundupplevelsen. I den här delen blir den potentiella kunden en betalande kund när de äntligen köper din produkt eller tjänst. 

Övergången sker inte alltid direkt då kunderna behöver mer eller mindre tid för att fatta ett beslut. Om vi tänker tillbaka på jämförelsen vi gjorde tidigare med Google SEO och traditionella annonser, så genomför kunden som hittar dig igenom en Google-sökning oftare ett köp direkt eftersom de aktivt letat efter produkten eller tjänsten, medan kunden som tittar på TV-reklamen mer troligt väntar ett tag tills de tar en titt på ditt utbud. 

I vilket fall som helst finns det en avgörande faktor i den här fasen - ditt företags förmåga att bygga kundernas förtroende. I fallet med kunder som besöker din hemsida passar det perfekt att skicka nyhetsbrev till dem varannan vecka (med content som är inriktat på att belysa dem om faktan, snarare än att sälja). Det finns knappt något bättre sätt att bygga ett förtroende än genom att då och då dyka upp i deras inkorgar med hjälpsamt content. 

— Lojalitet 

Det här är steget där det avgörs om du kan konvertera ett förstagångsköp till varumärkeslojalitet. Det här fenomenet finns överallt; från livsmedel, kläder, elektronik - listan kan göras lång. 

Idag är det inte ovanligt att se kunder stoltsera med sin Mac, iPhone, AirPods eller iWatch som ett bevis på deras lojalitet till tech-företaget. Genom att använda varumärkesidentiteten för att bygga kundlojalitet växer företag som Apple och tjänar årligen biljontals dollar. 

Även inom experience och resebranschen finns det flera exempel. Ledande varumärken som hotellkedjan Marriott bygger sin varumärkeslojalitet genom att erbjuda lojalitets-/medlemsprogram som är fyllda med förmåner. På så sätt ser de till att kunderna om och om igen väljer dem när de är ute och reser. 

— Kundpåverkan 

Slutligen, det sista steget i kundupplevelsen; fasen där kunden efter att ha blivit lojal till ditt företag blir en aktiv förespråkare för det. Finns det något bättre än en nätverkande varumärkesambassadör som ger hög avkastning? Varumärkesambassadörer kostar knappt något, du behöver inte betala för exponeringstiden eller betala en reklambyrå för utförandet. Det enda som behövs är att du gör kunderna tillräckligt nöjda så att de vill sprida upplevelserna hos dig på sina nätverk. 

Det uppnås ofta genom att etablera en relation med kunderna efter deras köp. Det vanligaste sättet att göra det på är genom att använda e-postmarknadsföring för att bland annat skicka personaliserade meddelanden, nyhetsbrev och guider. Ett jämnt flöde med dessa mail kommer lägga grunden för en emotionell koppling, och omvandla dem till frivilliga ambassadörer för ditt varumärke. 

Slutsats 

Content marketing är ett av de bästa sätten för att öka dina kunders engagemang. För en liten kostnad kan du skapa ett enormt intresse och omvandla det till genomförda köp. Men om man saknar en väluttänkt strategi är det dock lätt hänt att man kör vilse. 

Med APSIS Ones lösningar för marketing automation och e-postmarknadsföring tillhandahåller vi ett brett urval av verktyg för att du mästerligt ska kunna styra din content marketing och optimera för maximalt resultat. Vill du se hur det fungerar? Boka en personaliserad demo