Okt 16 | 2 Minuters läsning

Varför är det så svårt att behålla fokus?

Fokus. Jag försöker ofta påminna mig själv om att behålla mitt fokus under dagen. Fokusera – bli inte distraherad. Ibland säger jag det högt för mig själv för att förstärka budskapet. Vanligtvis börjar jag dagen med min egen agenda. Vad är mina mål för i dag? Det finns deadlines som jag måste hålla.

Men, att hålla deadlines och samtidigt vara snabb och lyhörd mot omvärlden är svårt. Vi blir lätt distraherade och överväldigade. Samtidigt förväntar sig våra kollegor att vi ska vara steget före och uppdaterade.

Många som deltog på EME kände nog igen sig i detta redan när de återvände till sina skrivbord. Full av energi och nya idéer vill du omsätta dina nya lärdomar i handling. Nu är det dags att prioritera bland alla idéer.

Var inte en struts

Andrew Kordek sa att marknadsförare alltid jagar “det nya svarta”. Det är lätt att bli distraherad och att leta efter nästa spännande nyhet istället för att säkerställa att pågående projekt får den uppmärksamhet som de förtjänar. Det är inte den häftigaste slutsatsen – men ibland är det mycket bättre att utveckla (“evolve”) befintliga projet än att starta nya. Marknadsföring är alldeles för viktigt för att vi ska bli distraherade av allt nytt som dyker upp.

Strutsar har en tendens att fokusera på allt som glänser, men de har mycket, mycket små hjärnor. Var inte en struts.

Marketing Automation – utan att du vet om det?

Många talare upprepade samma budskap  – men från olika perspektiv. “Se upp för stora projekt då de ofta misslyckas”. Stora projekt är svåra till sin natur. Stora projekt där vi saknar erfarenhet är ännu svårare att lyckas med. Marketing Automation är något som många av oss överväger, men är oroade över, för att det låter stort och komplicerat.

Men det behöver inte vara komplext; du kanske redan använder dig av Marketing Automation utan att tänka i dessa termer.

Både Jay Baer och Bas van den Beld uttrycker det väl när de konstaterar hur marknadsförare bör omsätta koncept till handling. Den röda tråden var att börja smått, visa på resultat och sedan utveckla. Börja – ibland är det just så enkelt!

Evolution vinner över revolution

Så, mina lärdomar från EME 2014 handlar om “evolution”. Som marknadsförare måste vi förbli nyfikna, men samtidigt vara fokuserade. Det är vårt ansvar att anpassa och förstå nya koncept. Hur kan vi utmana oss själva för att bli mer framgångsrika? Försök utmana status quo i varje projekt och bli bättre – dag för dag.

En klok evolution är så mycket bättre än en riskfylld revolution.