Dec 17 | 6 Minuters läsning

Triggade mail och varför de är viktiga

Välkomstmail, icke-avslutade-köp-mail, födelsedagsmail… Idag är varje kontakt med våra prenumeranter en chans att bygga starkare, mer personliga kunddialoger. Men hur kan vi bygga ännu starkare kundrelationer?

 

 

Kundernas tid är nu. De har kontroll över beslutsprocessen, oavsett om de ska köpa din produkt, testa din service eller till och med om de ska boka ett möte med dig. De förväntar sig att du ska lyssna på dem och som marknadsförare så ligger det i vårt intresse att lyssna noga. Att kunna attrahera nya kunder i den nya impulsstyrda värld som vi lever i är ytterst beroende av hur vi lyckas att bygga en kundrelation som svarar mot deras beteende. Som tur är så finns det idag väl utvecklade tekniker för automatisering som hjälper till att skapa just sådana kundrelationer.

Vad är då automatiserad marknadsföring? Som en av de mest populära begreppen i digital marknadsföring är ”automatiserad marknadsföring” ofta kopplad till mail, triggande mail och transaktionsmail. Förvirrande? I grund och botten så bygger de alla på samma grundprincip: att använda sig av automationsteknologin för att förenkla och höja takten på olika marknadsföringsprocesser. Skillnaden ligger i vilken process du använder - automatiserade mail, automatiska orderbekräftelser eller mailkampanjer som triggas av användarnas specifika vanor och beteende.

Triggade mail är i själva verket en ganska enkel form av automatisk marknadsföring för att kunna leverera snabba resultat. Jämfört med vanliga mailutskick så har triggade mail en betydligt högre öppningsfrekvens och en “click-through rate" på 40%. Detta på grund av att de är betydligt mer relevanta och skapade utifrån ett specifikt initiativ av kunden. För att se det ur en annan synvinkel: om du inte skickar bekräftelser i form av triggade mail så tar man en stor risk eftersom det kan lämna osäkerhet hos kunder och potentiella kunder. Utifrån undersökningar och best practice-exempel så förväntar sig även kunderna att få triggade mail.

Födelsedagsmail, välkomstmail och vinna-tillbaka-mail är bara några av många olika sätt att få dina kunder att känna sig uppskattade och speciella så att de fortsätter att intressera sig för ditt erbjudande. Du kommer också att spara både tid och resurser genom att automatisera dessa aktiviteter, på ett mycket enkelt sätt. Vi har nått en punkt där konsumenterna väljer ett företag framför ett annat baserat på sina egna unika upplevelser, något som i ännu högre grad lyfter betydelsen av en skräddarsydd upplevelse för kunden – oavsett vilken produkt eller tjänst det gäller. Sträva efter att bli den som gör skillnad genom att använda några få men kreativa möjligheter som vi har samlat här nedanför. Då kommer dina kunder att känna sig uppskattade på det där speciella sättet som gör skillnad, med ett minimium av ansträngning från din sida. 
Kolla in våra enkla men triggade mail tips:

Välkomstmail, öka engagemanget redan från början

Välkomstmailet som du skickar efter att en potentiell kund gjort en intresseanmälan är mycket viktigt: det är din första personliga kontakt med prenumeranten. Vad vill du säga? Hur presenterar du dig själv? Istället för att med en gång börja sälja så måste du få dem att känna sig välkomnade genom ett personligt meddelande. Kom ihåg att berätta om alla de fördelar de kommer att få genom att prenumerera: rabatter, exklusiva erbjudanden, förstklassiga intervjuer – dessutom ska du inte glömma att länka till din hemsida och lyfta fram innehållet där, eftersom de här typerna av triggade mail är de som är mest effektiva. Välkomstmail ger dig också en bra möjlighet till att samla in information om dina prenumeranter, men glöm inte att tala om varför du vill ha informationen. Att vara transparent är nyckeln till en god kundrelation.

 

Icke avslutade köp-mail: Visa att du bryr dig

Bredvid den uppenbara möjligheten att kunna dra nytta av icke-avslutade-köp-mail (de knuffar den potentiella kunden mot ett avslutat köp) så är de också perfekta för att visa kunden att du bryr dig om honom eller henne. Ditt första steg bör vara att du visar dem att deras påbörjade beställning finns kvar, visa på distributionsmöjligheter och kanske också produkter som kan komplettera den förut valda produkten så att köpet eventuellt kan bli ännu mer komplett. Icke-avslutade-köp kan också kombineras med erbjudande om gratisprover och möjlighet till personliga möten utan något som helst köptvång. Så länge du tilltalar dina kunder på ett ödmjukt och transparent vis, så kommer du att göra avtryck. Som ett sista råd kan tilläggas att du bör vara snabb med uppföljande icke-avslutade-köp-mail medan du fortfarande är i kundernas medvetande.

 

Vinna-tillbaks-mail: blås nytt liv i elden

Om en kund plötsligt slutar att köpa dina produkter så är det dags att skicka ett vinna-tillbaks-mail. Dels för att försöka förstå varför och dels för att se om kunden verkligen är förlorad. Man kan se den här typen av mail som det omvända till de triggade, eftersom de aktiveras av en icke-handling från kunden. Inte bara det, undersökningar visar att det är mer kostsamt och tidskrävande att attrahera nya kunder än att vinna tillbaka dem som man har haft. Precis som med icke-avslutade-köp-mail så ska du försöka få kunderna att hitta tillbaks med någon form av ett nytt erbjudande, som en rabatt eller påminnelse om andra riktigt bra erbjudanden. Du kan också försöka få dem att uppdatera sina uppgifter med nya intressen och preferenser, så att de i framtiden får optimalt innehållsrika utskick från dig. Huvudsaken är att du visar att du bryr dig och att du vill att de ska komma tillbaka.

Efter-köpet-mail: Relationen är inte över

Din kundrelation slutar inte efter ett köp. Det ska vara ett i raden av många kommande. De orden som kommer att hjälpa dig på vägen är “Tack ska du ha!” Efter-köpet-uppmärksamhet är avgörande för att bygga kundlojalitet, den minskar eventuell köpångest och öppnar upp för kompletterande köp. Om du behöver mer information om vad köparen tyckte om din service är det här också det rätta tillfället att skicka ut ett enkelt undersökningsformulär. Vill du att köparen verkligen ska anstränga sig så motivera dem genom ett erbjudande; vill du att de ska känna sig ännu mer säkra på sitt köp, komplettera med värdefull information eller positiv betygssättning som relaterar till produkten eller tjänsten. Valet är ditt.

Födelsedagsmail: dags att plocka fram din kreativitet

Födelsedags- eller årsdagsmail både kan användas i alla typer att kundrelationer, både vad gäller B2C och B2B. Om du inte erbjuder konsumentprodukter, så använd årsdagen av när de blev prenumeranter, eller om er relation kännetecknas av något alldeles extra, för att skicka ett mail. För resebyråer kan även födelsedagsmail fungera alldeles utmärkt! Unvika att skapa för generella utskick genom att hålla sig till några grundläggande regler. För det första så måste du vara säker på att din information är korrekt, till exempel att datumet för födelsedagen verkligen stämmer, samt givetvis att namnet är korrekt. Om möjligt så ge en specialrabatt, en fri vara eller tjänst eller gratis leverans. Om din budget inte medger något sådant så finns det ändå en hel del möjligheter, be dem om en önskelista över dina produkter för inspiration, eller skicka dem en rolig illustration. Våga experimentera med mer bilder och mindre av konkret innehåll – men glöm aldrig callt-to-action-knappen såklart.

Det här är bara några av alla de möjligheter som triggade mailkampanjer kan erbjuda. Såklart kan man fråga sig: Var ska jag börja? Hur ska jag börja? I starten kan det kännas övermäktigt att bara sätta samman ett enkelt välkomstmail för prenumeranterna, men de goda nyheterna är att vi finns som stöd. För även om du inte har någon IT-kunskap på företaget så kan vi hjälpa dig att ta fram ett väl fungerande program för triggande mail, så att du försäkrar dig om att du ligger i framkant och skapar en plats i dina kunders hjärta. Det innebär att det enda som nu står i vägen för din personliga triggande mailkampanj är lite förberedelser och en del tålamod. Vad väntar du på?