Tillfällena då du lättast kammar hem nya prenumeranter
Vi har i tidigare artiklar pratat om vilken stor skillnad ändringar i prenumerationsrutan kan göra. Hur placering, färgval och text kan få antalet prenumerationer att antingen skjuta i höjden eller sjunka till botten. Men vad finns det egentligen för andra sätt att skaffa sig prenumeranter?
Om vi ser en organisations kontakttillfällen med omvärlden som ett fält där två cirklar överlappar varandra. Då kan vi se spelplanen där själva prenumerationserbjudandet figurerar.
Men om vi istället illustrerar mötet och spelplanen i form av mer spetsiga former, så kan vi bygga en hypotes kring att potentialen för att någon ska prenumerera är som störst vid ett specifikt tillfälle, nämligen precis där spetsarna möts. Om du tänker så här blir spelplanen mindre, men effekten större. Det gäller att hitta det specifika tillfället i olika situationer. Det gäller för den delen också
att hitta nya situationer där du kan skaffa prenumeranter.
Desto längre människor får tänka på saker, ju större blir risken för att inget ska hända
Okej, du bör inte leva efter ovanstående rubrik som en livsfilosofi som passar i alla lägen. Givetvis kan människor även få en bättre uppfattning av något om de får tänka längre. Men när det gäller att skaffa prenumeranter, så kan metoden vara mycket effektiv. Den stora fördelen med metoden är att den går förbi folks lathet, osäkerhet och dåliga minne. Händelser sker inte bara för att man tänker på dem.
Här är några exempel på tillfällen då du kan få fler prenumeranter
Har du tänkt på vilken stor skillnad det kan vara i effekt beroende på när och hur du erbjuder något? För prenumerantrutan har vi pratat om att det är bättre att placera den tidigt istället för sent, ofta istället för sällan (med relevansen i åtanke). Att motivera varför någon ska fylla i sin e-postadress har vi också poängterat. Och precis samma gäller för andra situationer. Bara för att erbjudandet finns där, så betyder det inte att någon tar det.
Det hela handlar om att finna rätt tillfälle och plats samt lägga fram förslaget på ett enkelt och svårundvikligt sätt. Glöm inte heller det som vi skrivit om i en tidigare artikel, börja internt. Förankra tankesättet och metoden hos de anställda som ska utöva den.
Evenemang/mässor, Säljmöten
Mässor har speciella förutsättningar. Du träffar en massa människor, många av dem som du inte haft någon kontakt med tidigare. Någon kommer fram till din monter och är eller blir intresserad. På ett säljmöte är förhållanden likartade, fast du har oftast redan haft kontakt med de du ska träffa.
Du informerar om ditt företag. Kanske går du till och med så långt att du berättar att ni har ett nyhetsbrev. Om reaktionen blir positiv ber du personen att gå in och registrera sig när denne har tillgång till en dator. Där gick du precis förbi punkten där potentialen är som störst för att få en ny prenumerant. Från och med nu blir ditt förslag om prenumeration bara blekare och blekare tills det slutligen, i de flesta fall glöms bort. Vad du egentligen skulle ha gjort var att vända din dator mot personen och be denne att fylla i sin e-postadress i prenumerationsrutan. Du är tydlig med att det inte är något bindande och att det går att avanmäla sig med ett knapptryck. Varför låta intressenten bestämma sig i ett senare skede, när beslutet kan fattas på studs och inte kostar någonting?
Telefonsamtal
I detta fall pratar vi om någon form av sälj- eller informationssamtal. Situationen har likheter med den förra. Den stora skillnaden är att du inte kan vända din dator mot den du pratar med och be dem fylla i sin e-postadress. För att inte gå miste om det mest optimala tillfället erbjuder du dig därför att skriva in personens e-postadress själv i en prenumerationsruta. Eftersom beslutsmakten alltid ligger hos kunden, som kan välja att inte bekräfta sin prenumeration, så blir inte vägen så lång till att acceptera erbjudandet.
Sociala Medier
Många gånger används sociala medier som ett sätt att pusha ut information till en större publik, alltså som ett massmedium. Ibland används det för att lyssna, och ibland som ett dialogmedium. Visst kan du pusha ut via exempelvis Twitter att du har ett nyhetsbrev som man kan prenumerera på. Men det finns tillfällen som ger större effekt.
En stor del av potentialen för att få nya prenumeranter genom sociala medier finns på communities. Ta Facebook som ett populärt exempel. Här har du ett lysande tillfälle att fånga personer vid just det tillfälle då de är intresserade av dig. Lägg in ett prenumerationsformulär direkt på din Facebooksida, du kan till och med gå så långt att det är prenumerationsformuläret som visas först på din sida. Naturligtvis beror effektiviteten på hur du använder Facebook och vilka typer av besökare du lockar dit. Lockar du bara dit redan existerande prenumeranter, så blir effekten inte så speciellt stor.
För den som vill ägna sig åt mer mödosamt manuellt arbete kan det löna sig att vara aktiv på exempelvis Twitter och leta efter potentiella prenumeranter som är intresserade av det du erbjuder. För att underlätta ditt arbete kan du sätta upp automatisk bevakning av olika nyckelord. Säljer du montersystem för mässor kan du exempelvis bevaka Tweets med nyckelfraserna "snygga montrar", "inreda på mässor", "designade väggar" med mera.
Kontoret/Butiken
Visst, kundklubbar och bonuskort har redan nyhetsprenumeration inbyggd. Men det finns inget som säger att andra inte skulle kunna erbjuda sina besökare en prenumeration på studs. Det behöver inte vara komplicerat utan räcker med en dator i receptionen, lobbyn eller väntrummet. För att få besökarna till handling är en receptionist som rekommenderar nyhetsbrevet extra effektivt.
Kanske finns det några extra bra tillfällen för att skaffa prenumeranter som ingen annan tänkt på? Något så uppenbart, så att det nästan är för bra för att vara sant?
Vilka är dina framtida succéplatser och tillfällen?