Så utnyttjar du välkomstbrevet maximalt
Grattis! Du har fått en ny prenumerant. Någon som vill veta mer om din verksamhet, dina produkter och dina tjänster. Någon som har handlat av dig eller till och med tagit sig tid att leta sig fram till din webbplats och som har gett dig sin e-postadress.
Du har fått kontakt med någon som är intresserad och positivt inställd.
Nu gäller det att förvalta möjligheten på bästa sätt. Vad kan du göra för att få din nya prenumerant att känna sig välkommen? Hur kan du bygga en långsiktig relation?
Lägg grunden rätt - ge tillbaka något av värde
Det första steget är att se till att du skickar någon form av välkomstbrev.
Välkomstmeddelanden har generellt sett en mycket hög öppningsfrekvens och det första brevet anger tonen för all framtida kommunikation.
Skicka ett snyggt brev som följer er grafiska profil. Börja med ett uppriktigt "tack." Som i de flesta relationer, är tonen viktig. Det du säger måste stödja ditt varumärke, och alla efterföljande meddelanden måste uppfylla prenumerantens förväntningar.
Ta chansen att ge ett gott första intryck! Om du har möjlighet, skicka någon form av omedelbar belöning som tack. En värdekupong, möjlighet att ladda ner information eller något annat som passar din verksamhet.
Målet är att starta en relation som förvandlar prospects till lojala kunder och varumärkesambassadörer. Nyckeln är att ge mer än vad som förväntas. Idealet är att få nya prenumeranter att se fram emot nästa brev.
Tänk på att ett bra välkomstbrev inte bara kan användas för att öka dina intäkter, utan också för att spara in på utgifter. Om du ger relevant information som hjälper dina kunder på vägen, kan du exempelvis få en bonuseffekt i form av minskade supportkostnader.
Här är några bra punkter att tänka på när du tar fram en strategi för dina välkomstbrev!
Ett brev - eller flera?
Ett enda välkomstmeddelande kan vara effektivt, men en serie av välkomstbrev kan ge dig möjlighet att berätta mer. Du kan förbereda allt i förväg och skapa ett triggerflöde som automatiskt skickar ut breven med en lämplig frekvens.
Segmentera
Det kan vara bra att skicka olika välkomstmeddelanden beroende på var och hur den nya prenumeranten registrerade sig. Om det var i samband med ett online-köp kan du fokusera på medlemsförmåner, information om returer eller undersökningar om kundnöjdhet. För de som prenumererat utan köp, kanske på din webbplats, bör du fokusera på erbjudanden, kundcase, recensioner eller liknande.
Utbilda. Inga lektioner, men gärna en bra historia. Hur är ditt varumärke unikt? Berätta!
Lär dig mer
Ju mer du vet om din nya prenumerant, desto större möjligheter har du att personalisera dina utskick. Var noga med att berätta vad du ska ha informationen till. Ett enkelt sätt att samla in mer information om dina nya prenumeranter är att använda en snabbfråga. Det kanske inte ger dig lika mycket information som en stor undersökning, men det är lätt att besvara en fråga – och det är inte påträngande på något sätt.
Ange specifika mål
Det huvudsakliga målet med dina välkomstbrev bör vara att engagera dina prenumeranter och stärka ditt varumärke, men varje meddelande bör ha en egen målsättning – något som är mätbart.
Expandera
Ge dina prenumeranter andra möjligheter att möta ditt varumärke. Om du är aktiv på sociala medier, berätta att du finns på Facebook eller att du har ett Twitterflöde.
Ta med eventuella login-uppgifter
Om prenumeranten har registrerat ett användarnamn och ett lösenord, se till att dessa uppgifter finns med i välkomstbrevet. Ditt brev kommer sannolikt att sparas som referens.
Automatisera
Använd triggade brev för att automatisera processen. Då vet du att varje brev går ut till rätt mottagare, i rätt tid. Alla brev kan skapas i förväg och skickas ut automatiskt, något som sparar tid och resurser.
Dela med dig
Använd material som du redan har skapat till din webbplats eller i andra kanaler. Filmer, artiklar, manualer, tips och recensioner – länka till det du tycker är bäst.
Ge råd
Om din nya prenumerant inte har gjort sitt första köp ännu, kan kundrecensioner och betyg hjälpa till att påverka beslutet.
Att satsa på ett väl utformat välkomstbrev kan generera i fler konverteringar, så länge du anpassar utskicket baserat på var kunden registrerade sig. Vill du bli ännu bättre på e-postutskick? Ladda ned vår handbok om e-postmarknadsföring.