Så skriver du välkomstbrev
Vad händer när någon börjar prenumerera på ditt nyhetsbrev? Skickar du ut ett trevligt, personligt meddelande som får din nya läsare att känna sig välkommen? Eller kanske bara ett textmeddelande om att registreringsprocessen lyckats? Eller kanske ingenting alls?
Att skicka ett välkomstbrev är en av de vanligaste och viktigaste formerna av triggade e-postmedelanden, det vill säga meddelanden som automatiskt skickas ut baserat på uppgifter om kunderna och deras beteende. Denna typ av meddelanden skapar möjlighet att segmentera och personalisera kommunikationen, vilket kan skapa en högre öppningsfrekvens och ett större engagemang bland kunderna.
Läs mer i vår kostnadsfria handbok om e-postmarknadsföring
Ett välkomstbrev är ett värdefullt tillfälle för dig att stärka banden mellan dig och dina nya prenumeranter. Därför är det viktigt att du får mottagarna att känna sig välkomna och samtidigt förse dem med användbar information.
De som anmäler sig till ditt nyhetsbrev har tagit sig tid och visat förtroende för dig. Se därför till att ge dem en belöning - eller åtminstone ett tack. Det betyder mycket. Här är några tips på hur du skriver ett välkomstbrev!
1. Ange ditt företagsnamn i ämnesraden
Den som anmäler sig till ditt nyhetsbrev har ofta inte etablerat så stor kännedom om ditt varumärke ännu, var därför tydlig och ange ditt företagsnamn i ämnesraden. En bra ämnesrad ska vara kort och samtidigt locka till läsning.
2. Använd ord som "välkommen" eller "tack"
Alltför många välkomstbrev bekräftar endast att registreringsprocessen fungerat rent tekniskt. Resultatet är en beskrivande ämnesrad av typen "Du prenumererar nu på vårt nyhetsbrev" - och inte mycket mer. Visa istället dina prenumeranter uppskattning och tacksamhet för deras intresse.
3. Länka till din webbplats
När någon anmäler sig till ditt nyhetsbrev vill de veta mer om din verksamhet och vad du har att erbjuda. Välj ut några lämpliga, representativa delar av din webbplats och inkludera länkar till dessa i välkomstbrevet.
4. Inkludera eventuella login-uppgifter
Om din mottagare har registrerat sig med användarnamn och lösenord, se då till att dessa uppgifter finns med i välkomstbrevet. Då kommer desstom ditt välkomstbrev att sparas som en referens.
5. Inkludera dina kontaktuppgifter
E-postkommunikation ska bygga en dialog mellan dig och dina prenumernater, därför är det viktigt att dina kontaktuppgifter är en del av välkomstbrevet. Se till att visa dina prenumeranter tillgänglighet och öppenhet.
6. Prata inte om dig själv - prata med prenumeranten!
När någon börjar prenumerera på ditt nyhetsbrev visar de intresse för ditt företag och dina produkter. Detta innebär inte att de är nyfikna på företagets historia eller organisation. Däremot vill prenumeranterna veta vad ni kan göra för dem, och hur du kan påverka deras vardag.
7. Om möjligt - gör det personligt
Ju personligare ditt brev är, desto större är sannolikheten att det blir öppnat och läst. Även om du har begränsade uppgifter i detta skede av kundresan känner du förmodligen till namn och bostadsort, detta kan bli grunden till att skapa segmenterade utskick.
8. Glöm inte länk till avregistrering
Precis som i fallet med kontaktuppgifter är en länk till avregistrering en naturlig del av all e-postkommunikation. En inkludera en länk till avregistering visar att du respekterar dina mottagare genom att alltid låta kommunikationen ske på deras villkor.
9. Samla information om prenumeranten
Huvudsyftet med ett välkomstbrev är just att hälsa någon välkommen. Men det är också ett bra tillfälle att samla värdefull information om dina nya prenumeranter. Att ställa en kort fråga som inte känns för påträngande är ett bra sätt att inleda dialog med dina prenumeranter och framtida kunder.
Letar du efter ett verktyg för nyhetsbrev?
Läs mer om vårt verkyg Apsis One
Den här artikeln publicerades första gången i november 2009, och uppdaterades i april 2016.