Så skapar och upprätthåller du intresset hos dina läsare
E-postmarknadsföring kan fungera både på kort och på lång sikt - både för att informera om aktuella erbjudanden och för att bygga varumärket över tiden. Att fånga intresset är en sak, men hur får man sina läsare att öppna nästa brev också?
Kommer du ihåg vad Tusen och en natt handlade om? Det är en spännande historia, där hjältinnan berättar sagor natt efter natt för att undvika att bli avrättad. Hennes sagor varar 1001 nätter, varefter kungen kapitulerar och gifter sig med henne.
Men varför är det relevant idag? Vi berättar väl inte sagor för våra kunder? Nej, men alla företag och organisationer berättar något - och sättet vi väljer att kommunicera på har stor betydelse för hur intresserad vår omvärld kommer att vara.
Tusen och en natt
I själva verket gav hjältinnan i Tusen och en natt ett bra exempel på hur långsiktig marknadsföring kan fungera. Tricket - som lyckades väldigt väl i hennes fall - var att aldrig nå fram till en slutpunkt i kommunikationen. Det gäller att berätta mycket - men inte allt. För att skapa ett bestående intresse måste man lämna något som håller läsaren eller lyssnaren intresserad.
För dig som arbetar med e-postmarknadsföring handlar det här två saker: dels att du inte ska säga allt i själva brevet, dels att du ska hålla intresset uppe från brev till brev.
Varför inte ta inspiration och hjälp från nya sätt att kommunicera? Många sociala medier fungerar just som ett flöde av information snarare än som periodiska utskick. Känslan av att någonting händer just nu är stark i sociala medier - men du kan få fram samma känsla med e-post, inte minst om du använder det samtidigt som sociala medier.
Skapa intresse med brevet, lämna svaret på webbplatsen
Du vill naturligtvis nå ut med information och erbjudanden - men du vill inte att dina mottagare ska läsa ditt brev och säga "jaha, det var ju intressant". Du vill att de ska läsa ditt brev och sedan göra någonting. Du vill att de ska klicka på en länk och komma till din webbplats.
Tänk dig att du börjar rita en cirkel i brevet - en cirkel som du inte sluter förrän läsaren har klickat på en länk. Du använder nyhetsbrevet som ett sätt att skapa intresse, men du ger inte alla svaren förrän mottagaren gör något aktivt.
Du kan ge dina läsare ett stort antal möjligheter att agera i brevet. Här är några exempel:
- Skriv bra ingresser och lockande länktexter
- Uppmana till delning i sociala medier.
- Använd snabbfrågor
- Var extra tydlig, uppmana din läsare till handling
- Gör undersökningar, vars resultat du lovar att presentera i ett annat utskick
- Använd dynamisk text/bilder med mottagarens data för att göra denne nyfiken. Det finns många sätt att göra detta på - det vanligaste är kanske att göra breven mer personliga genom att fläta in mottagarens namn i texten. Men du kan också göra avsändaren mer personlig genom att göra mottagarens säljkontakt till avsändare. På så sätt kommer inte brevet från ett anonymt företag utan från en människa av kött och blod som man har en relation till.
Artikelserier - ett bra sätt att hålla intresset uppe från brev till brev
I verkliga livet är det få människor som sitter och väntar på nyhetsbrev - det får till och med vi erkänna. Men däremot finns det många nyhetsbrev som man alltid öppnar. Varför? Troligen för att man vet att de innehåller något som känns roligt, intressant eller nyttigt.
Ett bra sätt att nå dit är att vara generös med det du vet. Dela med dig av din kunskap, gärna som en artikelserie. Du kan kanske inte hoppas på att dina mottagare ska minnas exakt vad du skrev i förra brevet som du skickade för en månad sedan - men du skapar relevanta brev som man vill öppna och läsa. Och, dessutom - artiklar är en utmärkt grund för en matnyttig webbplats!
Om du lyckas med att göra ett intressant brev som skapar förväntningar är sannolikheten stor att dina mottagare kommer att öppna nästa brev också.
Några idéer:
- Dela med dig av din expertis. Ha en serie där du lär ut det du vet allra bäst. Var inte rädd för att ditt ämne är för smalt - de flesta prenumererar på ditt nyhetsbrev just för att de är intresserade av det du har att säga. Ett vanligare problem är snarast det omvända, att man försöker säga för mycket på en enda gång. Skriv upp några ämnen och försök sedan dela upp dem i mindre delar.
- Planera i förväg. Gör en utgivningsplan för det kommande halvåret, så blir det lättare att se hur de enskilda breven ska hänga ihop. Om du vill läsa mer om planering, läs gärna vår artikel i e-postskolan här.
- Gör undersökningar i nyhetsbrevet och redovisa resultatet i nästa brev. Det ger dig dels bra uppslag till saker att skriva om och dels värdefull information om vad dina läsare tycker och tänker. En snabbfråga tar en sekund att svara på - det är många som gör det utan att tveka.