Jun 12 | 4 Minuters läsning

Så skaffar du rätt prenumeranter till nyhetsbrevet

Att öka antalet prenumeranter är ofta en hög prioritet för epostmarknadsförare. Men ännu viktigare är det att hitta rätt prenumeranter – de som har rätt förväntningar och ett intresse för din verksamhet och dina erbjudanden.

Här är ett antal punkter som kan hjälpa dig på vägen.

Lägg grunden rätt: en positiv upplevelse för dina prenumeranter

• Oavsett vad du gör för att få prenumeranter, se till att ditt mål alltid är att erbjuda en bra upplevelse genom hela processen. Dina läsare ska känna sig välkomna och omhändertagna från första början, de ska alltid få relevant innehåll och de ska kunna avsluta sin prenumeration på ett enkelt sätt.

• Ge rätt förväntningar från början. Berätta vad du kommer att skicka och hur ofta du skickar nyhetsbrev. Det bygger förtroende.

• Var tydlig med vad man vinner på att bli prenumerant. Kunskap, erbjudanden rabatter, inbjudningar – allt som är av värde för läsaren.

• Prova att skapa en enkel, mobiloptimerad landningssida där du berättar om dina nyhetsbrev och där du ger besökarna möjlighet att börja prenumerera – tillsammans med länkar tillbaks till din webbplats.

• Gör det lätt att prenumerera. Ha ett enkelt formulär med få fält att fylla i. Du vill givetvis ha så mycket information som möjligt, men om processen upplevs som besvärlig är det många potentiella prenumeranter som försvinner.

• Använd gärna ett förinställt triggerflöde för att välkomna nya prenumeranter och för att skicka brev med rätt innehåll och erbjudanden i en personligt anpassad takt.

• Har du ett arkiv med nyhetsbrev du skickat tidigare? Det är många som vill se exempel innan de börjar prenumerera – och ett nyhetsbrevsarkiv fungerar som en utmärkt kunskapsbank. Lägg arkivet på din webbplats och länka gärna till det från ditt välkomstbrev.

Prenumerera från webbplatsen

• Se till att du har ett tydligt prenumerationsformulär på alla sidor på din webbplats – inte bara på förstasidan!

• Lägg formuläret på en framträdande plats! Dina besökare ska kunna se det utan att behöva scrolla ned till slutet av sidan.

• Prova att ha mer än ett formulär! Testa olika placeringar på olika sidor och komplettera med enkla textlänkar – alla reagerar olika och med flera varianter ökar chanserna att locka flera.

• Du kan överväga att göra formuläret omöjligt att missa, exempelvis genom ett pop-up-fönster som är det första besökaren möts av. Detta passar inte alla verksamheter men kan vara mycket effektivt – särskilt i kombination med ett erbjudande där du ger något i utbyte mot prenumerantens e-postadress.

• Om du har ett prenumerationsformulär någonstans i försäljningsprocessen, se till att inte ha kryssrutan för prenumeration ifylld i förväg. 

• Ha en länk i ditt välkomstbrev där mottagaren kan vidarebefordra brevet till en vän. Det är ett bra sätt att utnyttja redan positivt inställda prenumeranter.

Allt som inte är digitalt

• Har du en butik? Informera om hur dina epostutskick kan ge särskilda förmåner och ge dina besökare möjlighet att prenumerera direkt i butiken.

• Använd QR-koder som ett sätt för dina besökare att bli prenumeranter med hjälp av mobilen.

• Om du har ett lojalitetsprogram, se till att epostmarknadsföringen är knuten till programmet.

Print och utomhusannonsering

• Alla annonser i tidningar bör ha med en möjlighet att börja prenumerera – antingen genom en webbadress eller genom en QR-kod.

• Om du skickar ut reklam eller marknadsföring med vanlig post, berätta hur man skulle kunna få information med epost istället.

• Alla broschyrer och allt tryckt material bör ha information om ditt nyhetsbrev.

Samtal och signaturer

• Om du har anställda som möter kunder i telefon – exempelvis i supporten – se till att de berättar om möjligheterna att prenumerera på ditt nyhetsbrev.

• Lägg till en länk i alla epostsignaturer – det är en enkel strategi som ger resultat. Förklara värdet av ditt nyhetsbrev så tidigt som möjligt, gärna redan i signaturen.

• En intern tävling om vem som kan skaffa flest nya prenumeranter är ett bra sätt att engagera din personal. Se till att ha tydliga regler och passa på att utbilda personalen i vad marknadsföringslagen säger och om vikten av att skicka relevant material.

Sociala medier

• Finns du på Facebook? Ge besökarna möjlighet att prenumerera på ditt nyhetsbrev. Kräv inte att man ska ”gilla” er innan man börjar prenumerera.

• Se till att alla länkar från sociala medier till din webbplats leder till en landningssida med ett prenumerationsformulär.

Appar och mobiler

Har du en app? Se till att det finns möjlighet att börja prenumerera på ett enkelt sätt utan att lämna appen!

SEO/SEM

Prova att berätta om ditt nyhetsbrev om du annonserar på internet, exempelvis med sökmotormarknadsföring. Uppmana direkt till en prenumeration i annonsen!

Vill du veta mer?

Ladda ner vårt kostnadsfria handbok i e-postmarknadsföring paper om hur du får fler prenumeranter. Lycka till!

Ladda ner handboken