Så här använder du drip-kampanjer för att lyfta dina kundresor inom rese- och hotellbranschen
Resebranschen är verkligen en bred bransch med olika kundtyper som är ute efter vitt skilda upplevelser.
Det kan kännas som en skrämmande uppgift att tillfredsställa alla sorters kundprofiler från budget till femstjärnigt. Men med några smarta strategier för e-postmarknadsföring som exempelvis drip-kampanjer kan du bocka av alla dina kunders önskemål lika smidigt som en erfaren concierge.
Email är effektivt eftersom det är en metod där du får direkt kontakt med dina kunder. Den moderna marknadsföraren använder det som den främsta kanalen för sina personaliserade och riktade meddelanden, vilket genererar vinst och ger kunderna ett leende på läpparna.
Nu är det viktigare än någonsin att ge potentiella kunder en smidig resa. 2020 var ett svårt år för rese- och hotellbranschen, och 2021 ser ut att gå i samma spår eftersom COVID-19 inte visar några tecken på att försvinna i närtid. Detta gör att kunderna och företagen kommer att få brottas med sviterna från det både på kort och lång sikt.
Det innebär att du behöver arbeta smartare för att förbättra din kundresa och marknadsföringsaktiviteter i alla dina kanaler. Drip-kampanjer är ett utmärkt sätt att öka vinster och få in fler recensioner på din hemsida. Undersökningar visar att riktade emails ger 18x mer vinst än allmänt utformade meddelanden, och drip-kampanjer kan öka klickfrekvensen med 119%.
Hur genomför man en drip-kampanj?
Målet med drip-marknadsföring är att attrahera prenumeranter och konvertera dem genom en rad personaliserade emails. Dessa relevanta och nischade emails delas upp i ett flöde och utgör grunden för alla framgångsrika drip-kampanjer.
Kampanjerna planeras och sätts upp och triggas sedan baserat på kunders handlingar, som exempelvis när de registrerar sig till ett nyhetsbrev, genomför ett köp eller laddar ner information.
Drip-kampanjer fungerar vanligtvis så här:
- Ett email skickas när en användare registrerar sig
- Mail nummer två skickas några dagar senare
- En uppföljning skickas efter sju dagar, förslagsvis på helgen
Drip-kampanjer kan användas för många olika syften. Från välkomstflöden till lead nurturing. I huvudsak finns strategin till för att du ska kunna förbättra din kundresa genom att på bästa sätt nå ut till dem med dina produkter och tjänster. I ert fall handlar det om det populäraste resmålet eller ett utmärkt nytt hotell!
Gå rakt på sak! Dina kunder ska inte behöva fundera över dina unika säljargument, eller varför du är bättre än konkurrenterna. Kom ihåg att leads och kunder aktivt accepterat att ta emot dina emails, så se till att leverera värde.
Ett starkt välkomstflöde sätter tonen och driver konversationen framåt. Men hur sätter vi då igång en drip-kampanj?
Marketing automation är ett måste
För att starta en drip-kampanj behöver du kraften från marketing automation! En av de främsta egenskaperna med marketing automation är att det låter dig skapa kampanjer och schemalägga dem, vilket gör att du får en grej mindre att hålla reda på.
Det finns flera saker du behöver beakta när du börjar:
- Du kommer skicka ut ett flöde med många emails, men överdriv inte. Ingen gillar när företag är för “PÅ”, så håll dig till mellan 5 och 7 emails.
- Planera hur mycket och hur ofta du ska skicka till prenumeranterna baserat på branschinformation och antalet kontaktytor.
- Sätt upp mål både för ditt automatiska flöde och för varje individuellt email.
- Jämför de email som fungerar med de som inte gör det för att få reda på vad dina kunder går igång på, och justera din plan med hjälp av den informationen.
Eftersom drip marketing är en automatisk process behöver du en bra marketing automation-plattform som kan leverera de resultat du strävar efter.
Du behöver planera och producera content som är redo att skickas. Det beror på att varje gång en användare triggar drip-flödet, antingen genom deras handlingar eller beroende på tidsplaneringen, så skickar din marknadsföringsplattform ut dessa färdigskrivna emails. Detta kan även personaliseras - och vi vet hur effektivt det kan vara.
2021 innehåller utmaningar
Det här året är rätt så unikt för alla, men rese- och hotellbranschen är de som drabbats hårdast av de rådande omständigheterna. Men detta är samtidigt ett bra tillfälle för dig att uppmuntra dina användare, hålla dem engagerade och få dem att börja planera deras första semesterresa efter pandemin.
Den genomsnittliga kunden har 45 kontaktpunkter bara för att boka boende. Därför är det viktigt att du finns i dina kunders medvetande.
Numera är resenärer mer hälsomedvetna och risken till sena avbokningar är hög. Varför inte ta tillfället i akt och vässa din kundresa med en drip-kampanj som lyfter de tryggaste resmålen och de bästa avbokningsreglerna?
Kunderna vill kunna få tillbaka pengarna vid sena avbokningar och de letar efter trygga alternativ, så se till att belysa det i din emailkampanj.
På grund av det osäkra läget vill kunderna ha mer information än någonsin tidigare, det bör du ta med i dina planering. Du kan inkludera information om Covid-relaterade restriktioner och rekommendationer, samt förklara hur flexibla bokningar är. Och är du på hugget kanske du kan hitta fler möjligheter - som att exempelvis dela några rekommendationer för reseförsäkringar?
Läs dina kunder
Inom rese- och hotellbranschen handskas man med alla olika samhällsgrupper. Den 45-åriga företagsledaren kommer inte ha samma förväntningar som den 19-åriga backpackern. Det gör att du måste förstå alla olika kundprofiler, och nå ut till användare med personaliserade erbjudanden och meddelanden över en stor mängd kontaktytor.
Ingen vill spendera pengar hos ett företag som inte förstår dem eller erbjuder dem fel produkt, därför är det helt avgörande att du tillhandahåller relevanta och nischade meddelanden till rätt personer.
Det här går hand i hand med lead nurturing - här kan du ta en titt i vår blogg för att lära dig mer om ämnet!
Alla de här olika kundprofilerna bokar sina resor över olika enheter - mobila enheter växer stadigt och appar blir allt viktigare. Det betyder att du måste anpassa dina meddelanden och säkerställa att formatet fungerar både för mobil och dator.
Drip-kampanjer är avgörande
Resebranschen har varit med om ett tufft år och du måste verkligen vara på tå. Det gör att drip-kampanjer är avgörande för den nischade och personaliserade innehållsstrategi som du behöver för att lyckas. Marketing automation, personalisering och effektiva drip-kampanjer är de tre vitala delarna i strategin och ser till att din kundresa är så smidig som möjligt.
Vill du lära dig mer om de här koncepten, strategierna och idéerna?
Ta en provtur med Apsis idag: Boka din demo här!