Feb 15 | 4 Minuters läsning

Real Time Marketing och e-post

Timing är viktigt inom all marknadsföring – men helt avgörande när det gäller Real Time Marketing. E-post kan ge dig helt unika verktyg för att nå rätt individ, med rätt budskap, vid exakt rätt tidpunkt. Vi visar dig hur!

Vad är Real Time Marketing?

Visst vore det bra om man kunde nå precis rätt mottagare, just när de är som mest mottagliga för det budskap man vill skicka? Det är tanken med Real Time Marketing, ett samlingsnamn för olika strategier och metoder för att kommunicera med sina mottagare precis när de själva vill bli kontaktade. Det är alltså ett sätt att vända på kommunikationsprocessen, så att det inte är du som marknadsförare som styr vad som ska skickas ut och när, utan att det är mottagaren som vill få information vid en viss tidpunkt.

I praktiken handlar det om att du måste kunna erbjuda aktuell och relevant information.

-  Att vara aktuell och uppdaterad är bland det viktigaste som finns för en marknadsförare, förklarar Martin Andersson, som är Key Account Manager på Apsis. Men det finns olika sätt att nå dit, och vissa kanaler är bättre anpassade för att förmedla information i realtid.

Mycket har förändrats på kort tid. Tänk på arbetssituationen på en tidningsredaktion. Förr började man på noll varje morgon och fyllde de tomma sidorna med nyheter under dagen – och sedan tryckte man alltihop vid ett enda tillfälle. Och det var det som var nyheterna, prydligt förpackat – men ibland också ganska inaktuellt. Idag ser man nyheter som ett flöde, något som uppdateras hela tiden. När vi besöker en nyhetssida på nätet så förväntar vi oss det senaste.

På samma sätt fungerar det med affärer på nätet. Vi förväntar oss att det som erbjuds verkligen finns, helt enkelt för att vi har vant oss vid att lagersaldon uppdateras i realtid.

Visst kan man säga att Internet är som gjort för att tillhandahålla den här sortens information. Men hur är det med andra kanaler? E-post, till exempel?

RTM och e-post

När man tänker på traditionell e-post fungerar det på många sätt som andra marknadsföringskanaler, med samma begränsningar: man bestämmer sig för att skicka ut något till en grupp mottagare och när man väl skickat får man hoppas på det bästa.

Men e-post har utvecklats och har idag många fördelar som andra kanaler inte har.

– E-post är mätbart. Du kan se direkt vilket resultat ditt utskick ger. Och det betyder att du kan testa att skicka olika versioner av dina brev till mindre grupper och sedan skicka den bästa versionen till alla andra, förklarar Martin Andersson. Men ännu viktigare är nog möjligheterna med att skicka personliga brev helt automatiserat, det vi kallar triggade brev. Det öppnar upp för en kommunikation som är mycket mer relevant för mottagaren.

Kommunikation upplevs som relevant när den handlar om något som jag som mottagare är intresserad av – och om den kommer vid rätt tidpunkt.

– Triggade brev kan enklast förklaras som brev som skickas automatiskt till en specifik mottagare vid en tidpunkt som styrs av något mottagaren gör eller ska göra. Det låter kanske krångligt, men tänk på hur det kan fungera om du bokar en hotellnatt eller anmäler dig till ett seminarium. Då kan du få information som är anpassad för dig precis när du behöver den, berättar Martin Andersson.

RSS Widgets -  realtidsinformation i e-post

Men vad händer om man inte öppnar breven när de skickas ut? Då riskerar man att informationen är inaktuell när man väl läser brevet. Erbjudandet kan ha gått ut, varorna kan vara slutsålda eller seminariet kan redan ha gått av stapeln.

Det bästa vore om informationen kunde uppdateras efter att brevet skickats ut. Något som tidigare varit omöjligt – men som nu går att lösa på ett enkelt sätt med Apsis RSS Widgets.

– Det här är helt nytt och något som är helt unikt. RSS Widgets gör det möjligt att leverera information som är aktuell i samma ögonblick som mottagaren öppnar ditt brev, även om det sker timmar eller dagar efter att du har skickat, berättar Martin Andersson. Och det är enkelt, det ser ut som en vanlig modul i ett nyhetsbrev!

Det är ett genombrott för alla som skickar tidskritisk information, som media och reseföretag – och en stor möjlighet för många andra.

– Det fina är att RSS Widgets också fungerar utmärkt på mobiltelefoner. Det betyder att du kan skapa en mobil version av ditt nyhetsbrev med enbart widgets och skicka enkla och optimerade nyhetsbrev, som kan läsas överallt.

Vill du veta mer om möjligheterna med triggers och RSS Widgets?
Kontakta oss på info@apsis.se!