Prediktiv analys: är det verkligen så komplicerat?
Optimera, skräddarsy och förutspå. Allt eftersom konkurrensen på marknadsplatsen intensifierar ställs högre krav på dig som digital marknadsförare och e-handlare. Vi går igenom varför prediktiv analys kan komma att växa lavinartat under 2018 och svarar på frågan: är det verkligen så svårt som det låter?
Målet: att alltid ligga två steg före
Från matematiker till marknadsförare
5 exempel på prediktiv analys i digital marknadsföring
1. Ett enkelt steg för att börja med prediktiv data är att ta en titt på kalendern för att mäta vilka veckor, dagar och tider när kundernas slutförda köp når sina toppar respektive dalar. På så vis kan du anpassa dina erbjudanden, event och kampanjer för att maximera dina resultat.
2. Prediktiva analyser kan även användas för att ta reda på när, hur och i vilken kanal du bör kommunicera med vilka kunder, men även för att räkna ut vilken typ av innehåll som krävs för att aktivera ett specifikt segment eller kundprofil till att ta nästa steg i kundresan.
3. Använd prediktiv analys för att förutspå det optimala antalet steg i kundresan och mata ditt system för marketing automation med innehåll som skickas till rätt person, i rätt kanal, vid rätt tidpunkt.
4. Ytterligare en smidig strategi som kan boostas med hjälp av prediktiv analys är rekommendationer. Genom att använda kundens eller besökarens besökshistorik och köphistorik kan du förutspå vilka produkter de kan komma att vilja köpa i framtiden.
5. En femte metod är att förutspå när kunden behöver återkomma för ett nytt köp. Om du exempelvis säljer bläckpatroner kan du räkna ut hur lång tid det tar för den genomsnittlige eller specifika kunden att använda upp bläcket. På så vis når du kunden vid rätt tid.
Prediktiv analys är med andra ord en kraftfull metod för att ta smarta beslut utifrån dina kunders behov och önskemål. Oavsett om du känner att din organisation är redo för att implementera en mer komplicerad eller enklare version av prediktiv analys lär du märka av en skillnad i kundnöjdhet - och vinst.
Vill du få mer kunskap för att mätta din digitala kunskapshunger? Prenumerera på vårt nyhetsbrev: APSIS More!