Posted 22nd January 2021 by APSIS

Locka tillbaka kunder med email om övergivna varukorgar

Vinka in kunderna igen med personliga mail om övergivna varukorgar

Det är svårt att lyckas inom dagens e-handel, och det blir bara svårare och svårare. Nu när 2020 tickat över till 2021 fortsätter trenden med ökad försäljning online, men kunderna letar även efter rabatter och kräver kvalitativa tjänster.

Företag och marknadsförare måste använda insikter och dataanalyser som input när de formar sina strategier. Denna information gör att företag kan fatta smarta beslut för kundkommunikation, prissättning, återaktivering och mer.

Idag är dataskyddsreglerna striktare än tidigare, men det innebär inte att du ska hänga läpp och ge upp den lagliga kampen. Genom att använda data på ett smart, optimerat och strategiskt sätt kan du vinna tillbaka dina kunder, motivera fler återkommande köp och stärka ditt företag.

En viktig del för att lyckas med detta mål är att skapa en belönande upplevelse och få kunden att känna sig välkommen och uppskattad. 

Övergivna varukorgar? Nej, tack!

Kunder kommer även fortsättningsvis att överge varukorgar i drivor över hela internet. Det är något som är oundvikligt inom e-handel. Därför måste du kunna locka tillbaka dem för att slutföra köpen. 

Det är där email för övergivna varukorgar kommer in i bilden. Potentiella kunder överger varukorgar på grund av många olika anledningar:

  • Fraktproblem
  • Distraktioner
  • Jämförelser
  • Planlöst surfande

Då det finns så många anledningar till varför varukorgarna överges behöver ditt uppföljningsmail vara bra. Du behöver ta fram en väluttänkt ämnesrad och lägga till ett tydligt call-to-action (CTA). Rikta allt fokus på en strategi och se till att varje meddelande i din emailsekvens är unikt

Locka tillbaka dina kunder till deras övergivna varukorgar

Återkommande kunder är avgörande

Det kan vara ett svårt första steg att motivera någon till köp, men ett lyckat första köp betyder inte att du kan luta dig tillbaka. Kunderna kan när som helst få vittring på en bättre kundupplevelse från din största konkurrent och välja att handla där istället. Det är något vi måste stoppa.

E-handel är en evig kamp om att vinna tillbaka kundernas uppmärksamhet. Därför har du kommit till rätt ställe för att kunna forma dina datadrivna strategier och vinna tillbaka dina kunder.

Det första grundläggande steget är att använda data och analyser. Kanske känner du att förutsägelser baserade på tidigare beteenden är detsamma som att titta in i en spåkula, men det är faktiskt en essentiell datadriven strategi för att i slutändan maximera vinst och minimera förlust.

Tidigare trender, köphistorik, beteende och datapunkter är exempel på vad du kan hitta i skattkammaren full av information som du kan få tillgång till via Google Analytics 4.

Använd data för att förutspå kundbeteende

Tack vare dessa kundrapporter kan du förutspå beteenden och justera marknadsföringsbudgetar och strategier.

Här är en liten studie för att backa upp ovanstående:

Butik A säljer sportkläder och har använt sig av tidigare kunddata för att potentiellt hitta en lukrativ trend. De har upptäckt att när en kund köper ett par skridskor så återkommer de ofta till butiken för att köpa flera specifika tillbehör.

Med den här informationen kan Butik A ge de här kunderna personliga erbjudanden för dessa specifika tillbehör. Kunderna blir glatt överraskade av erbjudandena och fylls av känslan att de snubblat över ett klipp och gör därför ytterligare ett köp.

Lär känna dina kunder

Kunddata kan leda dig i rätt riktning, och det finns två viktiga informationstyper du behöver vara medveten om:

  • Köphistorik
  • Köparens preferenser

För att du ska kunna förutspå kommande trender är det mycket viktigt att du förstår dig på köphistorik. Som vi redan sett tidigare kan din förmåga att förutspå framtida trender ge dig ett försprång i kampen om att vinna tillbaka kunder.

Köpares preferenser talar om för oss på vilket sätt de gillar att handla på. Köper de flerpack? Föredrar de näthandel? När du samlar svaren på de här frågorna kan du ta bevisbaserade beslut om hur du marknadsför dina produkter till kunderna.

Gör det enkelt 

Det gör att du kan slå två flugor i en smäll: personalisera de tidigare opersonliga kundmeddelandena och väx samtidigt din varumärkeslojalitet.

Skapa en omnichannel-upplevelse genom att förena din fysiska butik med nätbutiken, eftersom sammanslagen data har visat sig kunna hjälpa med att vinna tillbaka kunder.

Då våra liv präglas mer och mer av teknologi och onlinenärvaro förväntar sig kunderna att företagen erbjuder en sömlös övergång mellan dessa två butiker. Idag är detta något som är normal praxis då det fungerar.

Strategin för samman alla kanaler som kunden använder för att genomföra köp i syfte att skapa bästa möjliga kundupplevelse. Ett exempel på detta är när kunden beställer på nätet och hämtar varan i butiken.

 

 

Ge dig verktygen som behövs för att lyckas

En omnichannel-upplevelse är utmärkt och det är något som alla framgångsrika företag har. Och det gynnar inte bara kunderna utan det är även något som underlättar arbetet i butiken.

Butiksägare som både har sin verksamhet på nätet och fysiskt behöver inte enbart säkerställa att deras insamlade data når butiksansvarig personal utan även att de kan tyda den.

Och ifall du inte har den rätta tekniska infrastrukturen för detta så måste du investera i det. Det kan vara skillnaden mellan en flerårig stamkund och ett engångsköp.

Effektivisera din dataplattform

Platsen där du lagrar din data är av största vikt. Investera i en plattform som låter dig lagra kund- och produktdata på samma ställe, då det gör att du kan bygga en riktig omnichannel-strategi och underlätta bättre dataanalyser för att innefatta empirisk bevisning som stöd för ditt beslutsfattande.

Kanske upptäcker du då att du just nu har ett helt ton med data utspritt över hela din organisation. Detta är verkligen något som kan sätta stopp för dina försök att använda data för att förstå dina kunder och vinna tillbaka dem. 

Så tänk om! Samlad data har en enorm potential - sammanställ den och sug åt dig av den nya kunskapen som erbjuds.

Prissätt smart

Även välinformerade prissättningar uppbackade av smart data kan hjälpa dig att vinna tillbaka dina kunder. Du kan inte prissätta efter realvärden som produktkvalitet och marginalmål.

Du måste använda dig av data för att kunna skapa smarta prisnivåer, erbjudanden och rabatter som leder dina kunder bort från konkurrenterna och till din butik.

Data kan hjälpa dig att vinna tillbaka kunder

Som vi sett är data det effektivaste sättet att vinna tillbaka kunder på samtidigt som man bygger en varumärkeslojalitet och förbättrar kundnöjdhet.

Det finns ett antal olika strategier du kan använda som hjälp på vägen till ditt mål, och de kretsar alla kring data. Vässa till din vetskap och använd empiriska data för att förutspå kundtrender, erbjuda personaliserade upplevelser och främja återkommande köp genom riktade kampanjer.

Gör det enkelt för kunderna genom att ge dem en omnichannel-upplevelse, underlätta för dina anställda genom att rensa upp eventuellt osammanhängande dataset, och gör kloka prissättningar för att snuva konkurrenterna på kunder.

Och glöm för all del inte bort det där mailet om den övergivna varukorgen.

 

Vill du omvandla dina email kampanjer till en engagemangsmaskin? Registrera dig för en GRATIS APSIS One provperiod idag!