Aug 06 | 3 Minuters läsning

Lead Generation: Så ser du till att säkra en framgångsrik höst

Försöker du få ordning på arbetet efter din välförtjänta semester?

För B2B-marknadsförare kan det kännas motigt att veva igång motorn efter en långsam sommar präglad av lägre trafik på hemsidan, mindre likes på sociala medier och en säljkår som skriker efter heta leads…

Men även om du tycker att det är svårt att komma ut semesterdvalan så är det hög tid att sätta igång med arbetetet för att attrahera nya leads. I följande blogginlägg kommer du därför ta del av några råd som hjälper dig att bana vägen för ett framgångsrikt Q3 och Q4.

Framgång grundas i data och automatisering

Sommaren är en tid för avkoppling och kontemplation där många har tid att läsa en bok eller två. Därför finns det en stor chans att dina potentiella kunder använt sommarlunken för att utbilda sig med några av dina inspirerande whitepapers och webbinarier.

Har du märkt av ett ökat intresse kring ditt nedladdningsbara innehåll? Bra. Isåfall har du fått tillgång till data, vilket är själva fundamentet för framgångsrik lead-management. Du behöver nämligen data för att förstå vem du riktar ditt budskap till. Med det sagt, så gäller det att smida medan järnet är varmt...

Ju längre tid det tar för dig att bemöta kundens intresse, desto större är sannolikheten att de glömmer bort dig.

Så, om du vill hålla ångan uppe så måste du använda beteendedata för att ta vara på intresset från dina semestrande besökare.

Definiera och poängsätt dina leads

Som B2B-marknadsförare bör du kunna besvara följande fråga: hur skiljer sig ett marknadskvalificerat lead (MQL) från ett säljkvalificerat lead (SQL)?

Att särskilja mellan MQL och SQL är avgörande för att leverera innehåll som svarar upp mot kundens intresse och engagemang.

Vill du veta mer om processen bakom poängsättningen av leads? Klicka här!

Skapa smarta lead-magneter

Hösten är en period där företagen letar efter nya produkter och tjänster som kan stärka deras verksamhet. Så vad krävs för att fånga företagens intresse? En dedikerad landningssida med engagerande innehåll (en så kallad lead-magnet) kan få kundernas blickar att riktas mot just ditt varumärke.  

    Så, när hösten väl kommer och trafiken på hemsidan stiger gäller det att besökarna konverterar så att du kan utvärdera deras intresse. En lead-magnet i form av en dedikerad landingssida ger dig värdefull data. I utbyte får kunden tillgång till högkvalitativt innehåll. Win-win!

    En dedikerad landningssida används vanligtvis för;

    • Webbinarier
    • Nedladdningsbart material
    • Registreringsformulär till nyhetsbrev eller events

    Täck upp behovet av innehåll

    Varje steg i säljtratten representerar en nivå av nyfikenhet och engagemang. Det är viktigt att inse att köpprocessen för B2B kan vara lång och inkludera många nivåer av beslutsfattare.

    Detta innebär att du måste producera innehåll anpassat efter varje steg såväl som kunskapsnivå. För toppen av säljtratten behöver ditt innehåll väcka intresse och generera trafik. För bearbetningsprocessen behöver du förse kunden med utbildande innehåll som positionerar ditt varumärke som ett trovärdigt alternativ.

    Gå igenom ditt befintliga innehåll, exempelvis blogginlägg, whitepapers och webbinarier för att hitta vilka kunskapsluckor som behöver fyllas igen. På så sätt kommer du kunna skapa en strategi för innehållet som ökar dina chanser för att dina kunder ska fortsätta resan ner i säljtratten.

    Kommunicera över kanaler och kontaktytor

     Idag interagerar vi med företag över flera kanaler och kontaktytor innan vi slutligen når köpbeslut.

    För B2B-marknadsförare är det A och O att finnas i rätt kanal vid rätt tid. Även om e-post fortfarande är det mest kraftfulla verktyget för att attrahera leads, så måste du se till att stå ut i bruset över flera kanaler för att nå din målgrupp.

    Ett exempel kan vara att promota dina lead-magneter i sociala medier. På så vis kan du öka kunskapen om ditt varumärke, mängden trafik du genererar och även mängden leads.

    Vi har väglett dig genom fem strategier för att attrahera nya leads. Vill du veta mer? Luta dig tillbaka och njut av vårt webbinarium om hur du kan maximera dina leads!