Feb 14 | 8 Minuters läsning

Knäck koden för att öka konverteringsgraden inom upplevelsebranschen

 

Företag i upplevelsebranschen, som resebyråer, hotell och evenemangsföretag som biografer och arrangörer av företagsevent, har skyhöga förväntningar på konverteringar. Samtidigt är kopplingen svag mellan ökad konvertering och en större marknadsföringsbudget. Därför kämpar många i motvind med låg konverteringsgrad även i tider då de behöver framgångar mer än någonsin – det vill säga just nu!


Så: hur gör man då för att öka konverteringsgraden?


Konverteringsgraden är helt enkelt den procentandel av potentiella kunder som fullföljer den önskade åtgärden/CTA. För digital marknadsföring är konverteringsgraden alltså den procentandel av alla personer som klickat på din annons eller öppnat ditt e-postmeddelande som sedan fullföljt. 


Inom försäljning är konverteringsgraden den procentandel av alla personer som sett dina annonser och sedan fullföljt ett köp. 

Kom ihåg att konverteringsgraden vanligtvis inte återspeglar marknadsföringsbudgeten. Om din konverteringsgrad är låg beror det förmodligen på att din marknadsföringsstrategi inte fungerar eller att du inte har någon strategi alls. 


I stället för att fortsätta kasta pengar på en dålig strategi bör du därför bita i det sura äpplet och börja om från början med att planera din marknadsföring. 

Hur ökar du konverteringsgraden inom försäljning? 


För att öka konverteringsgraden kan du till exempel behålla det som faktiskt fungerar och samtidigt fokusera på hur du kan justera olika delar av affärsmodellen eller marknadsföringsstrategin. 


Oavsett vilken väg du väljer får du här några tips om erkända, beprövade "genvägar" för att nå fler konverteringar:


1.    Optimera din strategi med mallar för konverteringstrattar


En konverteringstratt eller “funnel” omfattar hela köpprocessen från det att en köpare blir medveten om ditt företag (som lead) ända tills hen genomför ett köp (blir kund). 


Allt handlar om att skapa uppmärksamhet bland potentiella kunder så att de kan utveckla intresse därifrån. Intresset leder sedan vidare till vilja, vilket slutligen leder till försäljning. Om du använder den här modellen för att kartlägga en kunds omvandling från lead till kund ökar sannolikheten för försäljningsgenerering genom att du låter processen löpa på. 


En konverteringstratt ställer (och besvarar) viktiga, avgörande frågor som: ”Är konvertering mer sannolikt när någon just har hört talas om mitt erbjudande, eller efter att de har kommit i kontakt med det under en lite längre period?” Med en detaljerad konverteringstratt (eller säljtratt) kan du utforma innehåll som är relevant för varje fas i din potentiella kunds resa. 


En köpares resa innefattar vanligtvis fem faser: (Vi använder oss av liknelser för att göra det enklare att förstå)

Uppmärksamhet: Det här är fasen där säljaren, det vill säga du, lockar med ett erbjudande om knapriga chokladkakor i din (noggrant utvalda) potentiella kunds inkorg. Kunden läser ditt meddelande. Hen gillar det du erbjuder. Samtidigt är det långt kvar till ett köpbeslut. 


Intresse: Kunden kan inte låta bli att klicka på ditt generösa erbjudande. Du talar direkt till chokladälskaren med innehåll som verkligen skriker "choklad!". Släng in en länk till din webbplats också. Cookies på köpet! Kunden går in. Nu har hen foten i dörren. Men kom ihåg: det svåra är att nå konvertering. 


Vilja: För att väcka ha-begäret börjar du verkligen jobba med innehållet (foton som väcker drömmar och fantasier, med mera) för att göra kunden riktigt sugen på choklad, så att hen dras in i din värld. 


Konvertering: Konvertering. Varken mer eller mindre. Det är här som kundens inre tveksamheter tystnar och hen tänker: ”Okej. Jag måste prova de där kakorna, de verkar fantastiska!” och slutligen genomför köpet. Därmed är förvandlingen från potentiell kund/lead till kund ett faktum. (Bra jobbat!) 


Återengagemang: Målet i den här fasen är att påminna kunden med en liten diskret klapp på axeln och få hen att göra fler köp. För att inte bli bortglömd skickar du e-post med kampanjerbjudanden och lojalitetsbelöningar. Kunden tycker att ditt varumärke är relevant för hens behov och kommer därför ihåg dig. Dessutom tipsar du om andra, oemotståndligt goda snacks (upp- och korsförsäljning!) som du har på lager. 
 

 

 

2.    Gör A/B-tester


När du ska göra om din marknadsföring för att öka konverteringen bör du framför allt använda dig av testning. Det räcker inte att bara dra tillbaka de kampanjer som helt enkelt inte ger den respons du vill ha. Du behöver också göra A/B-tester för att ta reda på vad din målgrupp behöver och vill ha. 
A/B-tester handlar helt enkelt om att skapa två versioner av samma marknadsföringskampanj med variationer i antingen innehåll eller design, och sedan samla in och granska målgruppens respons på dem. På så sätt kan du ta reda på vilka varianter som mest troligt kommer att fånga deras uppmärksamhet och använda den här kunskapen för att optimera dina kampanjer. 


3.    Tydlig information och glasklara texter


Vill du tråka ut dina kunder och öka avvikningsfrekvensen? Ett överflöd av tekniska ord är alltid en bra början! Eftersom dina annonser kommer att visas för vanliga människor ska du använda ett vanligt, lättbegripligt språk när du utformar dem. 
Men tydlighet handlar inte bara om ordval. Det handlar också om att få fram ett centralt budskap i dina annonser. Det bästa sättet att föra ut det här budskapet är oftast att avsluta med en tydlig uppmaning: en CTA. Formulera en glasklar avslutning med en eller två meningar som berättar för målgruppen om vad du erbjuder och varför de borde följa din CTA (så snart som möjligt). 


4.    Optimera dina registrerings- och försäljningsformulär och processer


En mindre känd orsak till låg konvertering är alltför omständliga registrerings- och säljprocesser. Ju mer tid en potentiell kund behöver ägna åt de här processerna, desto större är risken att hen tappar intresset.
En annan viktig åtgärd för att öka konverteringsgraden är alltså att optimera dina kontaktformulär och processer före försäljning. Se till att designen är tillräckligt spännande för att snabbt väcka målgruppens intresse. 
Använd bara två fält för användarnamn och lösenord, i stället för flera olika fält för förnamn, efternamn och annan mindre viktig information. All övrig information kan läggas till senare.
Alla procedurer för att boka bord och skaffa biljetter måste också vara enkla. En praktisk funktion är att göra det möjligt för kunderna att spara bankinformation på din webbplats (i så fall måste du dock kunna erbjuda rätt säkerhetsfunktioner för detta). Varje gång kunden sedan vill köpa något behöver hen inte ange uppgifterna igen: det räcker med ett klick för att bekräfta uppgifterna.


5.    Skapa en community med hjälp av sociala medier


Sociala medier är en enormt viktig del av digital marknadsföring. Alltför många varumärken nöjer sig dock med att starta olika konton och sedan luta sig tillbaka. 
Det räcker inte att bara ha ett konto där du lägger ut sporadiska informationsinlägg. Du behöver vara närvarande i sociala medier för att bygga upp och vårda en online-community som kan fungera som den första kontaktpunkten för konverteringstratten. 
 

 

 

6.    Mobilvänlighet 


Att ha tillgång till webbplatser, e-post och nästan allt annat från mobilen är det nya normala för allt fler människor. Befintliga data visar att 85 % av alla användare föredrar att hantera e-post via sin smartphone. 


Om du missar att anpassa marknadsföringsstrategi och annonser till mobilanvändning riskerar du att utestänga mer än hälften av marknaden. Det låter inte särskilt smart, eller hur?


Den digitala världen är sprängfylld av innehåll och människors uppmärksamhetsspann är kortare än någonsin. Om du inte kan fånga användarnas intresse inom fem sekunder skrollar de bara vidare. Dessutom lär du inte hitta många potentiella kunder som ids vända telefonen i konstiga vinklar för att kunna se en annons ordentligt. Svårare än så är det inte.


I slutänden vill du att allt från din webbplats till marknadsföringsmeddelanden och bannerannonser ska vara optimerat för mobila enheter. Ju fler som kan läsa dina annonser, desto fler klick får du.


7.    Titta in med några  pop-ups 


Pop-up-annonser är något av det mest irriterande med internet, men märkligt nog genererar de faktiskt högre konvertering än de flesta andra typer av annonsering. 


Tänk efter: med tanke på hur irriterande de är, skulle de fortsätta att vara så populära bland marknadsförare om det inte fanns betydande fördelar med dem? (Pop-up-annonser har en success rate på 3 %. Inte så imponerande vid första anblicken, men det är tre gånger högre än om du använder passiva kontaktformulär under ditt innehåll).


Om du inte redan använder pop-up-annonser bör du snarast införliva dem i din marknadsföringsstrategi. Oavsett om du börjar från början med konverteringstratten eller försöker sälja med en riktigt djärv CTA kan du få riktigt bra resultat. 


8.    Skapa tydliga kommunikationslinjer


Det finns inget som är så irriterande som att inte kunna hitta kommunikationsvägar till en tjänsteleverantör. Det vanligaste problemet i kommunikationspyramiden är att reklammediet och kommunikationsmediet inte har samordnats.


Anpassa kommunikationsalternativen efter reklammediet. Om din reklam till exempel sänds på TV bör du visa ditt telefonnummer för att bjuda in till kommunikation. 


Ta emot feedback, både positiv och negativ. Uppmuntra dina kunder att berätta för dig vad de tycker om din tjänst. Du kan ta med den positiva feedbacken i ditt marknadsföringsinnehåll och dra lärdom av den negativa feedbacken för att förbättra dina tjänster. 
 

 

 

… Få bättre konvertering än någonsin med APSIS


Det är inte säkert att du behöver spendera mer än konkurrenterna för att öka konverteringsgraden. Med rätt arbetssätt och smarta knep som passar för just din bransch kan du inte bara uppnå dina högsta finansiella mål utan till och med överträffa dem.


APSIS One har kunder i många olika branscher och vi kan bli din bästa samarbetspartner. Vi har byggt upp ett gediget anseende som hjälper företag att förverkliga sina marknadsföringsmål. Vi har enorma kunskaper om alla de olika variabler som bidrar till de generella resultaten av marknadsföringskampanjer, och vi har skräddarsytt olika kampanjmallar för olika branschspecifika grupper. 
Och självklart har vi en mall för  upplevelsebranschen också!

Är du nyfiken på hur det fungerar? Här får du veta allt om hur fantastiskt nöjd du kommer att bli med ditt beslut att boka en demo!