Hotmail försvinner och ersätts av Outlook
Nyligen meddelade Microsoft att e-posttjänsten Hotmail kommer att läggas ned. Det är ett beslut som berör många, då tjänsten har minst 360 miljoner aktiva användare. Många fler har någon gång registrerat ett gratiskonto på det som var den första riktigt stora globala e-posttjänsten. En tjänst som var bland de första som inte krävde att du hade ett särskilt program installerat på din dator för att kunna läsa e-post.
Hotmail blir Outlook
Men Hotmail kommer inte att försvinna. Webbtjänsten byter namn till Outlook.com och alla gamla konton kommer att fungera som tidigare. På Microsofts webbplats kan du kan läsa mer om övergången och vad den innebär för dig som har ett Hotmail-konto.
Alla som använder den nya tjänsten kommer att se stora skillnader på webbplatsen som används för att läsa e-post. Det kommer säkert också att vara många som passar på att skaffa nya adresser när det blivit möjligt att skapa nya med @outlook.com istället för @hotmail.com.
Men vad innebär det för dig som avsändare, som arbetar professionellt med e-post?
Det blir inga avgörande skillnader som förändrar ditt arbetssätt. De begränsningar som funnits när det gäller mer avancerade brev – brev som använder mer moderna funktioner som vi vant oss vid från vanliga webbsidor – finns kvar. Ingen försämring, men alltså heller ingen förbättring.
Två förändringar som kan vara bra att känna till:
• Avprenumeration med ett klick: för att förenkla för användaren har Outlook en knapp för avprenumeration – i likhet med andra stora, webbaserade e-postläsare. Om prenumeranten klickar, kommer han eller hon att avregistreras och alla meddelanden från samma avsändare kommer automatiskt att filtreras till papperskorgen.
Det är ännu oklart exakt hur detta kommer att fungera i praktiken.
Det kan i värsta fall innebära att breven sorteras bort även om någon avregistrerar sig av misstag eller ångrar sig och vill prenumerera igen.
Rekommenderad åtgärd: för att vara på säkra sidan kan du lägga den egna länken för avprenumeration tydligt synlig, så att läsaren inte tvekar att använda denna. Då undviker du problemet.
• Bildblockeringen förändras: bilder blockeras fortfarande automatiskt om inte användaren stänger av funktionen, men brev från ”Trusted Senders”, alltså avsändare som markerats som pålitliga, kommer att få sina bilder visade automatiskt.
Rekommenderad åtgärd: be dina mottagare att lägga till dig i adressboken, så ökar chanserna att dina brev visas som du tänkt dig.
Fler nyheter från Microsoft: Outlook 2013 och Outlook 365
Nu uppdateras också Outlook som fristående program. Det blir stora skillnader i utseendet, men den bakomliggande tekniken bjuder inte på några banbrytande skillnader. Brev hanteras på samma sätt som i Outlook 2010.
Den nya, molnbaserade tjänsten Outlook 365 är revolutionerande på många sätt – men för dig som e-postmarknadsförare innebär inte tjänsten någon skillnad.
Vill du veta mer kring e-postmarknadsföring?
Vår handbok i e-postmarknadsföring innehåller allt du behöver veta för att skapa proffsiga nyhetsbrev med hög leveransbarhet och relevant innehåll.