Ett misstag händer så lätt
- Då skickar vi?
- Mmmm. Nej, vänta! Jo.
- Är du säker?
- Ja, vi har ju kollat allt. Tror jag.
- Tror?
- Nej, jag vet. Skicka nu, klockan går.
- Okej. då kör vi!
Ett djupt andetag. Ett klick på musknappen. Brevet går i väg till hundra, tusen eller tiotusen mottagare. Ju fler man skickar till, desto troligare är det att man kollat och dubbelkollat allt i sitt brev så att det inte ska finnas något som är fel i det. Ändå blir det tokigt ibland. Och även om det sällan får några allvarliga konsekvenser är det väldigt retfullt.
Är vi själva perfekta då, vi som arbetar med e-post och är omgivna av nyhetsbrev hela dagarna? Nej, självklart inte! Men vi strävar alltid efter att hitta vad som blev fel och arbetar för att lära oss av våra misstag.
Här är tre misstag vi själva har gjort i våra utskick - och våra lärdomar.
Den felstavade ämnesraden
Frågan är om det finns något mer retfullt än att stava fel någonstans där det verkligen syns? Vi lyckades med att skriva "Juhälsning" i ämnesraden. Trots att vi hade gott om tid och trots att vi egentligen hade korrekturläst.
Lösning: Det är svårt att helgardera sig mot stavfel, men när ni är klara med allt och ska skicka - låt någon som inte varit med i produktionen ta en snabb titt. Då upptäcker man misstagen som är så tydliga att tre personer kan sitta och titta på dem i timmar utan att se dem.
Allt efter sidhuvudet hoppar iväg åt sidan (en annan jul)
Julen verkar vara en känslig tid för oss. En ostängd HTML-tagg fick oss att sucka tungt när brevet mest såg ut som slarvsylta. Det här är ett bra exempel på hur något som ser ut som en obetydlig detalj kan få stora konsekvenser - i vårt fall hade vi glömt ett enda litet tecken som ser ut så här: /. Men varför satte vi oss i en situation där ett enda glömt tecken kunde ställa till ett helt utskick? Helt enkelt för att vi ville göra för mycket vid fel tillfälle. Vi ville göra en julspecial och började därför att ändra om i våra moduler, med följden att alla bilder blev fel. Något som blev ännu mer ironiskt eftersom en stor artikel handlade om just bildblockering.
Lösning: Om man håller sig till moduler som är testade och klara blir det inte fel. Det är självklart att man kan experimentera och utvecklas - men gör det inte under tidspress och se till att testa innan utskicket ska gå iväg.
Otydligt datum - folk står i kö förgäves
När man skickar en inbjudan vill man gärna ge sina gäster gott om tid. Samtidigt är det bra att vara övertydlig så att det inte går att missförstå när man vill att de ska komma. Något vi uppenbarligen misslyckades med i en inbjudan till ett frukostseminarium i Stockholm.
Två månader innan utsatt tid stod nämligen en tapper skara utanför Filmstaden Sergel och väntade på att vi skulle börja föreläsa. Vad var det som blev fel? Uppenbarligen tolkade många datumet 5/2 som 5/12 - något som aldrig hade hänt om vi skrivit ut "februari". Sedan kan vi konstatera att det var för tidigt att skicka ut inbjudan två och en halv månad före utsatt tid.
Lösning: Som i fallet med felstavningen är det bra att låta någon utomstående läsa innan utskicket. Inbjudningar kan vara knepiga och som regel är det bra att skicka påminnelser och även att få bekräftelser från de som vill komma. Ett bra sätt att skicka ut sista-minuten-påminnelser kan vara att kombinera sina e-postutskick med ett SMS-utskick.
Kom ihåg att många har åsikter - även internt.
Ibland finns det flera olika sätt att lösa problem på och i slutändan måste man välja. Nästan alltid, i alla fall. För just när det gäller e-postmarknadsföring är det faktiskt möjligt att på ett enkelt sätt testa olika varianter av samma brev. Det gör att det är möjligt att lära sig mycket på kort tid - och att du kan försäkra dig mot att göra stora misstag genom att göra testutskick till en mindre grupp först.