Mar 21 | 4 Minuters läsning

Designa nyhetsbrev som sticker ut i inkorgen 2017

 

 

Relevanta bilder, sylvassa texter och slagkraftiga ämnesrader...

Att designa e-post som ger resultat handlar om att våga. Om du hittar rätt tonfall kommer resultaten märkas direkt. Men marknadsföring handlar lika mycket om att ligga rätt i tiden och att ha koll på vad som gäller just nu. Därför har vi finkammat våra inkorgar för att hitta årets starkaste designtrender. 

Inte tid att läsa just nu? Här kommer artikeln i korthet:

  • Responsiv design är en självklarhet även i år. Precis som den minimalistiska trenden från 2016.
  • Interaktion inom e-postmeddelandet är på stark frammarsch, och tekniken på området utvecklas snabbt
  • Cinemagrafer, d.v.s. levande och färgstarka bilder är ett utmärkt trick för att fånga läsarens uppmärksamhet
  • Om du vill stå ut i inkorgen gäller det att tänka på innehållet också, särskilt personliga ämnesrader

 

Är inte e-post på väg att dö ut? 

Nej. Det är en ganska vanlig missuppfattning att e-post är passé. Men faktum är att e-postmarknadsföring är en av de mest effektiva marknadsföringskanalerna, med ROI på upp till 3800% 

Med detta i åtanke är det knappast en slump att e-post är den primära kanalen inom e-handel, till exempel. 

 

Smartphones visar vägen

Visste du att smartphones har gått om desktop när det gäller att läsning av e-post? Faktum är att 56% av alla e-postmeddelanden öppnas på mobila enheter.

Det är en självklarhet att 2017 - precis som 2016 - kommer handla om att designa nyhetsbrev som ser bra ut i telefonen. Känner du igen frustrationen över att öppna ett meddelande som knappt är läsligt i mobilen? Fortsätter du att läsa? Det gör inte vi heller.  

Om du vill ligga i framkant under 2017 bör du satsa på en enkel kolumn med en layout på 600 pixlar. Därmed ser du till att dina meddelanden är optimerade för alla enheter och ökar sannolikheten att dina e-postmeddelanden faktiskt blir lästa. Det är trots allt det som verkligen räknas. 

 

Mindre är fortfarande mer

Minimalism är här för att stanna. Vi märker att 2016 års trend med minimalism fortfarande står sig stark i inkorgen. Även under resten av året kommer fokus ligga på att skapa enkla och funktionella meddelanden med stora vita fält.

Minimalism passar e-post som handen i handsken. Läsarnas allt kortare koncentrationsförmåga innebär att du måste kunna leverera budskapet även till den som endast slänger ett snabbt öga på meddelandet. Dessutom ser du till att budskapet levereras i en snygg och elegant förpackning. Enkelt, men brilliant. 

 

 

Bilder som kräver uppmärksamhet

2016 års trend med färgstarka banners kommer överleva även 2017. Detta beror helt enkelt på att folk fortfarande föredrar en snygg bild framför en tung och kompakt textmassa. En bild och en genomtänkt design ökar sannolikheten att kunden fortsätter att läsa. 

Om du vill ha ett exempel som verkligen sätter fingret på 2017 ska du leta efter e-postmeddelanden som har en konstnärlig touch. Allra helst med en utmanande bild som kräver din uppmärksamhet. 

 

Interaktiva meddelanden slår igenom 

Att skapa interaktiva meddelanden har varit något av en framtidsdröm under flera års tid. Men på grund av de tekniska framstegen och förbättringar av e-postklienterna ser interaktiva meddelanden ut att få ett ordentligt genomslag under 2017. 

Är du osäker på vad interaktiva meddelanden innebär? De kan bäst beskrivas som ett e-postmeddelande där du kan klicka runt i själva meddelandet, ungefär som på en vanlig hemsida. 

Detta möjliggör allt från rullande bildspel, CSS-animationer och interaktiva kalendrar, med mera. Med interaktiva meddelanden kan du skapa en användarupplevelse som stannar kvar i mottagarens minne. 

 

 

 

Framväxten av cinemagrafer

Utöver stora och färgstarka banners kommer cinemagrafer vara ett kännetecken för 2017. En cinemagraf är en stillbild med en liten rörlig sekvens som drar till sig motttagarens intresse. Den här typen av bildlösningar är ett effektivt sätt att locka till sig läsarens uppmärksamhet och därmed öka sannolikheten att hen fortsätter läsa. Därmed kan vi vara säkra på att cinemagrafer fortsätter dyka upp i inkorgarna under året! 

 

Fortsätt att måla med färgglada penslar 

Färger är en viktig beståndsdel inom kommunikation. Det kan öppna associationsbanor och väcka mottagarens känslor till liv. Ett färgglatt e-postmeddelande symboliserar energi och livfullhet, medan en nertonad färgskala kan symbolisera lugn och självförtroende. 

Om du vill att en särskild text eller bild ska sticka ut från mängden kan du alltid satsa på en färg som bryter av. 

(Om du använder data för att segmentera dina utskick bör du definitivt ta chansen att anpassa meddelandena med olika färger och layouter.)

 

 

+1 extra tips: Personliga ämnesrader

Du känner förmodligen till att en ämnesrad ska vara tydlig, skarp och helst inte längre än 50 tecken. Men visste du att en personlig ämnesrad dramatiskt ökar chanserna för att mottagaren ska öppna meddelandet? Behovet av personligt innehåll gäller inte minst för ämnesrader. Det ger mottagaren en känsla av att du bjuder in till en personlig dialog. 

Vill du utnyttja kraften inom personalisering och segmenterade e-postmeddelanden? Upptäck möjligheterna med Apsis Pro!