Designa för mobilen
I den gyllene teknikålder som vi lever i kan marknadsförare med kunskap om trender dra fördel av det ökande antalet mobila enheter som omger deras kunder.
På APSIS är vi uppmärksamma – på våra kunder, våra produkter och på de stora mängder data som omger våra kunder och produkter. För tillfället talar statistiken sitt tydliga språk: antalet mejl som öppnas på mobila enheter är fler än de som öppnas på stationära datorer.
Mobilt har verkligen blivit en livsstil, där en överväldigande majoritet av konsumenterna använder sina smarta telefoner för kommunikation både på jobbet och privat. Fler och fler läser mejlen på sina mobila enheter först – både surfplattor och smarta telefoner – och kan nås överallt och när som helst av företagen som de väljer. Konsten är så klart att bli vald.
Det är där vi kommer in. Vi har sammanställt fyra enkla tips som du bör tänka på om du siktar på att sticka ut från den stora massan, eller helt enkelt vill ge dina prenumeranter bästa möjliga mobila upplevelse.
1) Sträva efter max en spalt
Mejl med en enda spalt är extremt effektiva: genom att minimera allt som kan verka rörigt i mejlet lyfter du fram det som du verkligen vill att dina mottagare ska läsa eller göra (med detta sagt så är det även viktigt att sätta upp och hålla fast vid tydliga mål för alla dina utskick, eftersom det gör det enklare att mäta om du uppnått målet med dem och du behåller samtidigt ditt fokus). Genom att använda en spalt i dina nyhetsbrev ser du även till att mejlet visas korrekt även på mobila enheter med mindre skärm. På så sätt säkerställer du en bra användarupplevelse.
2) Fokusera på CTA:n
Sträva efter att placera det viktigaste innehållet i början av mejlet. På så sätt säkerställer du att din primära CTA (call to action) hamnar ovanför folden – den del av mejlet som man måste skrolla för att kunna se. Innehåll placerat över folden ökar dina möjligheter att få klick. Det innebär också att du måste fatta ett antal beslut: vad är det viktigaste målet med ditt utskick? Vilken CTA-knapp vill du att dina prenumeranter ska klicka på? Du kanske även ska överväga att testa dina mottagare för att se vad som fungerar bäst – ett A/B-test skulle kunna ge värdefull information om innehållet eller innehållsplaceringen.
3) Undvik för stora (och för små) format
Även inom responsiv design är det viktigt att du designar dina mejl utifrån dina mottagares preferenser för desktop och mobilt. Både för stora och för små teckensnitt/punktstorlekar kan resultera i att dina läsare blir missnöjda för att utskicket blir svårt att läsa. Vi rekommenderar att du använder 16px som minsta storlek i brödtext. Men om dina ögon säger dig att du ska minska till 14px, då ska du lita på dem. Glöm inte: ett pekfinger motsvarar 46px.
4) Låt dem trycka på dina knappar
På tal om fingrar, glöm inte dem när du skapar dina CTA-knappar. Ju lättare det är att klicka på knapparna, desto snabbare kommer dina prenumeranter kunna köpa – så se till att länka hela knappen till ditt innehåll, inte bara texten på knappen. Det är minst lika viktigt att knapparna är visuellt tilltalande, så var inte rädd för att skapa ljusa och färgglada knappar!
– Och efteråt?
När du har lyckats engagera dina läsare och väckt deras intresse för dina utskick är halva slaget vunnet. Det enda som återstår att göra är att ge dem bästa möjliga användarupplevelse: optimera din startsida för mobila enheter, se till att texten är lätt att läsa och att interaktiva knappar är klickvänliga, kontrollera att dina formulär är lätta att fylla i och använda. Viktigast av allt: se till att dina prenumeranter länkas dit du vill - utan onödiga omvägar. Vilket på det stora hela är den målsättning som är mest givande för alla inblandade. Mobilt eller inte.
På APSIS har vi ett team med skickliga e-postdesigners som säkerställer att alla mallar uppfyller kraven för mobila enheter. Om du har några frågor angående din mall eller modul, eller om du tror att du behöver designa om din mall, hör av dig till oss. Vi hjälper dig gärna!