Feb 14 | 3 Minuters läsning

De fyra e-postdygderna

Vi talade i en tidigare artikel om e-postens sju dödssynder. Många var intresserade och vi tänkte bygga vidare på konceptet. Men vi ska ju inte bara visa dåliga exempel - man måste ju få goda råd och belysa vad som är bra också. Dags för dödssyndernas positiva motsvarighet: e-postens fyra kardinaldygder!
 

Iustitia (rättvisa)

Det finns många som frestar med genvägar. Ett gott råd: lyssna inte på dem. Du har inget att vinna på att försöka slippa undan e-postens mer ansträngande eller tidskrävande sidor.

E-post belönar den som gör rätt, och straffar den som gör medvetna fel.

Vad är då rätt och fel? Fel är enkelt att peka ut och det uppenbara är att tänka på spam. Men "riktig" skräppost är idag en renodlad kriminell verksamhet som har som enda syfte att lura, svindla och bedra oskyldiga. I det facket hamnar man inte om man inte strävar hårt för att komma dit.

Apsis och de fyra dygderna inom e-postMen det finns också en gråzon, där man antingen tänjer på gränserna eller gör rena misstag. Den som köper in adresslistor till sin e-postmarknadsföring tänjer till exempel rejält på gränserna. I Sverige och våra nordiska grannländer är det inte tillåtet att skicka e-post till någon som inte har gett sitt godkännande i förväg eller som du har en affärsrelation med.

Den här gråzonen kan vara frestande - men den ger i regel bara dåliga resultat. Den som arbetar seriöst med att skapa bra innehåll till intresserade mottagare kommer att lyckas. Andra gör det som regel inte. Det är e-postens egen rättvisa.

Fortitudo (uthållighet)

E-post är ett snabbt medium, som låter dig se resultat av din marknadsföring i stort sett direkt.

Samtidigt är det ett medium som i högsta grad belönar långsiktighet och uthållighet. Hur går det ihop?

Jo, genom att tröskeln är låg för att komma igång - men att det bakom tröskeln väntar en trappa som kan ta dig högre och högre. Det är enkelt att skicka sitt första brev, och för den som vill utvecklas finns det alla möjligheter att ta flera steg uppåt.

Det som är speciellt med e-post är att du har möjlighet att förbättra dig varje gång du gör ett nytt utskick. Du kan analysera ditt utskick och se vilka delar som fungerade och vilka som dina mottagare inte tyckte om. Sedan kan du anpassa nästa utskick och göra en ny analys. På detta sätt bygger du med tiden upp en stor kunskap om hur dina mottagare - och kanske också dina besökare på hemsidan - agerar.

Den som har kraft att utvärdera och förändra har bäst förutsättningar att lyckas. Det kräver uthållighet!

Sapienta (klokhet)

Ju mer du kan, desto bättre resultat får du. Det är en enkel sanning som kan användas på många områden. Men just när det gäller e-postmarknadsföring har du extra mycket att tjäna på att ha kunskap om det du gör.

Du kan skicka enkla e-postutskick och få bra resultat.

Eller så kan du lära dig mer om segmentering, demografi och utskickstider. Då har du chans att nå riktigt bra resultat.

Kunskap belönas, och den kloke vinner i e-postmarknadsföringens värld.

Temperantia (måttlighet)

E-post är kommunikation på mottagarens villkor. Det betyder att du måste anpassa dina utskick och inte i första hand tänka på vad du vill skicka, utan på vad dina mottagare vill ha.

En bister sak att lära sig är att dina mottagare inte sitter och väntar på att du ska skicka ett nyhetsbrev till dem. Det är många som konkurrerar om uppmärksamheten och du måste vara skicklig på att hitta rätt budskap till rätt mottagare - i rätt tid.

Dina utskick är en del av ett stort kommunikationsflöde och du får inte riskera att överdriva. Det är inte säkert att fler utskick är bättre - snarare riskerar du att trötta ut dina mottagare om du skickar för ofta.

Varje mottagare har sina egna behov och sina egna önskemål. Den som lär sig att ta fasta på det personliga och skickar anpassad information kommer att nå längst.