Jan 21 | 4 Minuters läsning

Därför behöver du ha en datadriven strategi för sociala medier

Sociala medier har länge varit en kanal som har delat in digitala marknadsförare i två fack: kreatörer och kodknäckare. Men de föränderliga algoritmerna som styr din framgång ställer krav på samarbete för att nå människorna bakom alla likes, delningar och klick.

 

Föreställ dig att du lanserar en briljant kampanj på sociala medier som har alla ingredienser för att nå viral succé.

Ett par timmar har gått. Ingenting. Din dyra varumärkesbyggande kampanj har bara nått en bråkdel av din publik och har knappt genererat några resultat. Och ännu värre: du har knappt samlat in någon egen data eftersom kampanjen saknar länkar till din hemsida...

Vad hände?

Ditt inlägg blev bortprioriterat av Facebooks algoritmer. Och eftersom du inte härledde till din hemsida äger du inte datan och kan därför inte dra slutsatser utifrån klick och konverteringar.

För bara några år sedan var ekvationen enkel och resultaten förutsägbara: ju större publik desto bättre genomslag. Men algoritmerna som avgör din synlighet har förändrats och makten har förskjutits.

Företagen som byggde upp Facebooks imperium behöver nu betala för att synas.  Men med detta sagt så har Facebook trots allt egna krav på att dels optimera sin plattform för att maximera sin vinst, men även för att skydda sina användare från kommersiellt överflöd.

Fler användare, mindre engagemang, förlorad kontroll

Varje dag är 1,47 miljarder personer aktiva på Facebook. Den månatliga siffran? 2,23 miljarder. Dessutom registreras fem nya konton på Facebook varje sekund.

 

 

Källa: Statista


Vid första anblick verkar kanske tillväxtkurvan lovande. Men kvantitet är inte nödvändigtvis synonymt med kvalitet.

Till exempel så visar en färsk studie att engagemanget på Facebook minskar. Ganska avsevärt. Buzzsumo analyserade, på uppdrag av Buffet, 42 miljoner inlägg från 20,000 företag på Facebook.

Studien visar att  även om mängden inlägg har ökat med 20,000 mellan 2018 och 2018 så har engagemanget minskat från 4,490 impressions i Q1 2017 till 1,582 i Q2 2018.

 

Källa: Buffer


Men vad ligger bakom den sjunkande statistiken? Det finns många möjliga faktorer beroende på företag, industri och publik, men fyra av de vanligaste är:

  • Ökad konkurrens i nyhetsflödet gör det svårare att stå ut i mängden.
  • Högre kvalitet i innehållet skapar högre förväntningar från mottagarna.
  • Algoritmen på Facebook har förändrats och premierar inlägg från familj och vänner.
  • Sponsrat innehåll prioriteras över organiskt.

Ägt innehåll skapar mätbarhet

Betyder detta att vi bör undvika sociala medier? Absolut inte. Vi älskar sociala medier och vårt team arbetar hårt för att publicera relevant innehåll på Instagram, LinkedIn och Facebook.

Men även om det kan vara lockande att sträva efter att ens innehåll ska bli viralt, måste du äga ditt innehåll och din data om du vill få en bra översyn över dina kunder och prospekt.

Det må låta som en komplicerad och kanske även överväldigande uppgift, men allt grundar sig på att äga marken ditt innehåll sitter på.

 


Även om du fylls av en känsla av att det var bättre förr så präglades sociala medier av en klumpig strategi som bestod av att skapa bra innehåll och hoppas på en hög spridning.

Men tiderna har förändrats.

En av de mest betydande utvecklingarna är att kunder kräver en relevant och sömlös upplevelse – oavsett kanal. Detta innebär att du behöver sluta se sociala medier som en separat kanal för att istället se verktyget som katalysator för en enhetlig kundupplevelse.

Så skapar Thomas Cook en enhetlig kundupplevelse med hjälp av data.

… And Leverage Data to Gain Control

För att skapa en kundupplevelse som tillmötesgår kundernas krav så måste du samla in data. Och du behöver att allt innehåll du publicerar på sociala medier innehåller en länk för att driva trafik till din hemsida.

Varför? För att ett inlägg på sociala medier försvinner ner i nyhetsflödet. Men om du använder kanalen som en engagerande språngbräda till din hemsida så kan du analysera din data – inte Facebooks.

Nyckeln är att återfå kontroll över dina kampanjer och din budget på sociala medier. Genom att samla in beteende- och transaktionell data över dina kanalet kan du använda insikterna för att personalisera din närvaro och dina kampanjer på sociala medier. Denna  data-drivna metod gör att du exempelvis kan:

  • Exkludera dina annonser från kunder som redan har köpt en viss produkt. 
  • Rikta dig in på kunder som har besökt vissa produktbeskrivningar eller kategorier. 
  • Använda köphistorik och demografisk data för att inkludera eller exkludera publiker från betalda annonser på sociala medier.

Låter det som en dröm? Det är det inte. Det är bara en socialt samspel som binds samman av värdefull data.

Vill du förvandla en datadriven möjlighet till din verklighet? Ta en kik på vår kommande paketlösning: APSIS One Expand Social and Display!