Apr 14 | 7 Minuters läsning

7 sätt för marknadsförare att anpassa sig till COVID-19: Från data till lågt hängande frukt

Tomma butiker, ekonomisk oro och ansträngda resurser: Vi befinner oss mitt i den första pandemin under den digitala eran, med effekter som kommer påverka oss under en lång tid framöver. Så – hur kan du som marknadsförare anpassa dig till den rådande situationen? Vi har samlat 7 stöttande tips – som handlar om allt från data till lågt hängande frukt!

 

Omvärdera dina marknadsföringsaktiviteter

Kommunikation är avgörande vid krissituationer. Men det handlar inte om att slå sig på bröstet och ta plats – utan snarare om att ta ett steg tillbaka och reflektera kring pågående och kommande marknadsaktiviteter. 

Strategi, budget och kreativa insatser bör alltid ses utifrån kundens perspektiv. Just nu behöver du förstå det känslomässiga tillstånd som människor befinner sig i och vilken typ av budskap de är mottagliga för. 

Börja med att ta en titt på din marknadsföringsplan. Känns några av dina kommande kampanjer vaga, osammanhängande eller som att de saknar en tydlig kontext? Finns det kanske en risk att någon av de planerade aktiviteterna kan påverka ditt varumärke negativt? Om svaret är ja – bör du revidera planen. Smart marknadsföring innebär att du vet när det är läge att kommunicera – och när du bör låta bli.

Men!

Även om kontexten kan vara fel just nu, betyder inte det att idéerna behöver kasseras. Istället bör du omformulera eller skjuta fram de kampanjer och aktiviteter som inte fungerar i nuläget.

 

 

Öka enkelheten under kundupplevelsen – som färgas av COVID-19

Varje enskild person har individuella behov och smärtpunkter. Men vi är knappast ute och cyklar när vi konstaterar att COVID-19 har satt ny (och ökad) press på kundupplevelsen. 

När vi ställs inför händelser utan motstycke vet vi inte riktigt hur vi ska hantera eller bearbeta de nya förutsättningarna. Därför tenderar vi att leta efter lösningar som underlättar och hjälper oss att fortsätta så gott vi kan. Som marknadsförare bör du därför:

  • Erbjuda gratis hemleverans. Just nu känner sig få kunder sugna på att ställa sig i kön till det lokala postkontoret.
  • Personalisera kommunikationen för att leverera relevanta erbjudanden och innehåll. Den här metoden skapar en enkel genväg till konvertering genom att eliminera onödigt scrollande. 

                      Personaliserade produktrekommendationer är ett smidigt sätt att erbjuda relevans

                       – genom att skapa ett köpförslag baserat på beteende-, historisk eller demografisk data.

                    ◦ Kartlägg din webbsida för att få insikter om produktvisningar. Med spårningsskript för

                       cookie-godkännande på plats kan du kartlägga din webbsida och samla information om

                       vilka produkter som varje enskild kundprofil engagerar sig i.

                       Spana in APSIS One för mer information!

  • Automatisera för att skapa enkelhet genom att försäkra dig om att rätt budskap, når rätt person, vid rätt tidpunkt. Ett verktyg för automatiserad marknadsföring använder attribut eller beteendedata för att trigga en sekvens av kommunikation – som är anpassad till mottagarens intressen eller nuvarande status i kundresan.

Vill du lära dig mer eller inspireras av smarta exempel? Då bör du spana in våra handböcker om automatiserad marknadsföring: Marketing Automation för B2B och Marketing Automation för B2C.

Planera och producera innehåll som guidar kunden mot köp

I tider som dessa vill kunder att deras liv och vardag ska flyta på som vanligt. Detta innebär att du som marknadsförare eller innehållsskapare måste lägga extra vikt vid att stötta och vägleda dina kunder mot köp. 

En vanlig utgångspunkt är att skapa en karta över kundresan. Detta är ett bra sätt att få en överblick och förstå behov, kommunikativa sammanhang och identifiera möjligheter när kunderna rör sig genom säljtratten. Du kan antingen skapa en för varje målgrupp eller en som gäller för samtliga. 

Men om du är en datadriven expert kanske du redan har både kundprofiler och dataanalys på plats. Med hjälp av en marknadsföringsplattform som erbjuder beteendemässig tracking och analys av kampanjer kan du utläsa trender och nå insikter om hur du kan skräddarsy ditt innehåll till varje specifik publik, segment eller person.

Anpassa dina kreativa annonser till social distansering

När människor praktiserar social distansering behöver du anpassa dig efter de nya reglerna kring social kontakt – framförallt i dina annonser i sociala medier.

 


Så – hur påverkas egentligen dagens marknadsföring i form av videomaterial och bilder av den rådande situationen? Pattern89 har studerat 150 miljarder dataintryck och upptäckte följande inverkan på visuell reklam:

  • Sedan 12 mars 2020 har bilder eller videos som visar mänsklig interaktion i sociala medier minskat med 30%. Och det har också skett en minskning på 12% när det gäller visuellt innehåll som föreställer mänsklig kontakt i form av kramar, kyssar eller handhållande.
  • Under mars månad syns också en minskning på 54% av bilder på folkmassor och 19% färre skildringar av städer.
  • Just nu skildras elektroniska apparater i 39% av alla sociala annonser – vilket kan vara ett resultat av hur viktiga de är för oss i tider som dessa.

Situationen har också inverkan på tonalitet. Kantar gjorde en undersökning med 25 000 personer i över 50 länder för att samla in deras åsikter om kommunikationen under COVID-19. Och kanske är det inte helt förvånande att 75% tycker att det är fel att utnyttja situationen. Samma källa visar också att:

  • 70% vill ha en lugnande tonalitet i sina kommersiella meddelanden.
  • 40% tycker att varumärken ska undvika att använda humor under dessa dystra tider.
  • 77% förväntar sig att varumärken ska informera människor om vad företaget gör för att hjälpa till och minska smittspridningen.

Minska osäkerheten genom transparens

Transparens är avgörande för att skapa tillit. Bortsett från din tonalitet, bör du därför se över hur och varför du kommunicerar. I dagsläget befinner sig många människor och företag i ett klimat som präglas av osäkerhet, och då är det viktigt att framställa er som ett ärligt och ansvarsfullt företag som människor kan lita på. 

Men varför är det så viktigt att minimera osäkerheten? Jo, om du lämnar plats för ovisshet, kommer dina kunder fylla tomrummet med sina egna sanningar. Så – du behöver alltså eliminera subjektiva uppfattningar genom att kommunicera de ansträngningar du gör för att minska spridningen av COVID-19 och vilken inverkan det kan ha på ditt företag.

Optimera konverteringsgraden och få ut det bästa av din befintliga trafik

Driva trafik, konvertera och ro det i hamn. Så ser den magiska formeln ut, eller hur? Visst är det viktigt att generera ny trafik, men nu är det dags att lägga lite extra krut på att få ut mer av din befintliga trafik. Och det är här optimering av konverteringsgrad (CRO) kommer in i bilden. 

Kort sagt är optimering av konverteringsgraden den process då man finjusterar olika element på hemsidan för att öka konverteringsmöjligheten. I grund och botten ger det dig möjlighet att arbeta smartare – inte hårdare.

 


Och det finns många sätt att optimera din konverteringsgrad. A/B-test (splittest), “heat maps” som visar var på webbsidan aktiviteten är som störst och innehållsanalyser ger dig värdefulla insikter om hur du kan modifiera dina sidor för att öka din klickfrekvens. Men om du vill göra enkla ändringar nu på en gång, behöver du gå en mil i dina kunders skor och leta efter uppenbara missar som kan påverka din konverteringsfrekvens.

Ge extra uppmärksamhet till återkommande kunder

Det är lätt att lägga fokus på att förvärva nya kunder i tider av ökat kundbortfall och minskade inköp. Men kostnaden för kundförvärv (CAC) kan lätt springa iväg och det leder inte alltid automatiskt till ett växande kassaflöde.

Så – betyder detta att du ska strunta i att förvärva nya kunder? Inte alls! Att upprätthålla synlighet på din marknad är avgörande för långsiktig lönsamhet och fortsatt investering. Men vad du skulle kunna göra är att ge dina befintliga kunder lite extra kärlek. Kommunikationen med dina kunder efter ett köp är nästintill viktigare än kommunikationsinsatserna innan ett slutfört köp. I själva verket är det så att:

Kommunikationen efter ett köp kan vara det som avgör om du behåller eller förlorar dina kunder.

När du gör det lilla extra för att vårda relationerna med dina befintliga kunder skapas en positiv dominoeffekt. Alltså: När du tar hand om dina kunder kommer deras lojalitet att växa. Och när lojaliteten växer, ökar också kundens livstidsvärde. Så – vad betyder det egentligen? Exakt! Ett stadigt flöde av intäkter.

Men betyder inte mer kommunikation, mer arbete? Inte nödvändigtvis...

Automatiserad marknadsföring är överlägset det enklaste sättet att hålla igång den personliga kommunikationen och engagemanget, trots begränsade resurser – något som företaget Insinööriliitto kan intyga. Men hur kan detta marknadsföringsverktyg hjälpa till i bibehållandet av kunder? Jo, det använder attribut eller beteendedata för att automatiskt skicka ut e-postutskick som engagerar, marknadsför event eller erbjuder produktuppgraderingar.

 


Vi vet att du står inför tuffa tider. Vi är mitt i en global pandemi och det är en ny verklighet vi som marknadsförare måste förhålla oss till. Så – om du känner att du behöver lite extra hjälp på vägen finns våra experter här vid din sida, för att ge dig råd eller erbjuda information om vår lättanvända marknadsföringsplattform för avancerad personalisering.

 

Behöver du hjälp av våra digitala experter? Kontakta oss idag!