6 enkla steg för att lyckas med dina e-postutskick
E-post-kampanjer är en mycket effektiv marknadsföringsmetod för att såväl upprätthålla redan befintliga affärer, som att attrahera nya kunder. Och det bästa av allt – personerna du kommunicerar med via denna kanal har redan, sedan tidigare, gett medgivande om att de vill få information från dig och ditt företag. Så, därför bör du ta tillfället i akt och bevisa att informationen du skickar är kvalitativ, intressant och anpassad efter varje mottagare.
Men hur skapar man egentligen en vinnande e-postkampanj? Ta del av våra sex enkla steg!
1. Maxa öppningsfrekvensen med en slagkraftig ämnesrad
A och O för att överhuvudtaget få en mottagare att öppna din e-post är att skriva en klockren, stark och attraktiv ämnesrad. Öppnar ingen ditt e-postutskick, då spelar resterande punkter i det här blogginlägget inte någon roll. Men vad bör en slagkraftig ämnesrad innehålla, egentligen?
Sträva efter att:
- Använda 40-50 tecken
- Skapa en känsla av att det du vill säga är viktigt och/eller brådskande
- Hålla det så enkelt det bara går
- Väcka nyfikenhet
- Ta hänsyn till mottagaren
Ovanstående tips kan vara bra att ha i åtanke när du skriver din ämnesrad, men glöm inte bort att verkligen fundera på vad det är du vill säga med din ämnesrad och att inte tappa bort din egen, personliga ton. Ytterligare ett tips som kan skjuta din öppningsfrekvens i höjden är att A/B-testa din ämnesrad. Mer om detta senare!
Exempel på ämnesrader som bjuder in till läsning:
- Ett “ironiskt” påstående eller en fråga: Du gör inte dessa GDPR-misstag, eller hur?
- Trycka på måste-veta-aspekten: 4 av 5 marknadsförare gör detta misstag. Gör du?
- En oväntad jämförelse: Det här har katter och marknadsförare gemensamt
- Ett skämt: Vad sa giraffen till e-postmarknadsföraren?
- Trendbaserade ämnen: Det här kan Eurovision Song Contest lära oss om PR
- En lista: 5 CRM-misstag du inte visste om att du gör
- Ett tidsbundet erbjudande: Detta tillhör inte vanligheten, men idag kör vi
- En varning: Hör upp! 5 marknadsföringsfällor du bör undvika
Dessa 50 tecken kanske inte ser mycket ut för världen – men, de kan faktiskt vara avgörande för om ditt utskick blir lyckat eller ej.
2. Skriv en iögonfallande preheader
Även om ämnesraden är avgörande för att få en mottagare att öppna ditt e-postutskick, får du inte glömma bort att skriva en iögonfallande preheader. Preheadern syftar till den korta, sammanfattande texten som ofta står efter ämnesraden i inkorgen.
Du har säkerligen fått ett mail i din inkorg som ställer frågan: Ser detta mail konstigt ut? Klicka här för webbversion. Det har jag – fler gånger än vad jag kan räkna på fingrar och tår. Men varför är detta en miss? Jo, för att avsändaren har, i dessa fall, missat chansen att väcka mottagarens intresse.
Faktum är att även denna spelar en stor roll för om ett utskick öppnas, eller ej. Därför bör du helt enkelt se denna text som nyckeln till en högre öppningsfrekvens.
Dina e-postprenumeranter spenderar tre till fyra sekunder på att besluta sig för om de vill öppna ditt utskick eller inte. Så, för att lyckas med denna korta, men ack så viktiga, text bör du se till att den matchar din ämnesrad; alltså att den knyter an till ämnet och och fångar essensen av ditt e-postutskick.
En optimal preheader bör innehålla mellan 85 till 100 tecken, men en bra tumregel är att alltid försöka hålla den så kort det går.
3. Segmentering är nyckeln till relevans – och ROI
Känner du till begreppet segmentering i e-postmarknadsföringssammanhang? Att segmentera innebär att man delar upp e-postutskick i mindre segment baserat på uppsatta kriterier. Detta används som en personaliseringsteknik med syfte att leverera mer relevant marknadsföring till dina prenumeranter baserad på bland annat geografiskt läge, demografi, intressen och köphistorik.
Genom att segmentera ser man, som marknadsförare, till att utforma anpassat innehåll, istället för att skicka massutskick till samtliga mottagare Detta leder till bättre genomslag, fler konverteringar och högre ROI.
Exempel på tillvägagångssätt för segmentering:
- En vanlig förekommande metod för segmentering är att utgå från någon form av demografisk data. Du behöver veta något grundläggande om dina mottagare, som till exempel var de bor, vilken könstillhörighet de har eller om de arbetar eller studerar. Därefter väljer du att skicka olika varianter av dina utskick till olika grupper.
- Ett annat tillvägagångssätt är att utgå från mottagarnas tidigare beteenden. Exempelvis kan det handla om tidigare inköp eller tidigare besök på din hemsida. Baserat på detta styrs vilket utskick den enskilde mottagaren ska få.
- En annan metod bygger på personliga intressen. Statistiken finns ju tillgänglig, så varför inte utnyttja den? Om en viss grupp mottagare alltid läser om exempelvis hudvårdsprodukter, bör denna typ av information vara dominerande i deras e-post. Gruppen som hellre föredrar att läsa om hårvård kan då slippa ta del av de senaste trenderna inom hudvård och får istället läsa om saker som intresserar dem.
Visste du att APSIS One skapar knivskarpa segment genom att sammanföra data till kundprofiler? Läs mer om hur det fungerar här!
4. Optimera dina call to actions för att öka din klickfrekvens – och dina konverteringar
Ett e-postutskick utan call to action är som kärlek utan kyssar. Tänk så här – vad är egentligen syftet med att skicka e-post som handlar om produkter och erbjudanden, om du inte gör det lätt för dina mottagare att läsa vidare om, och agera på, innehållet?
Varje e-postutskick bör därför ha en tydlig call to action (CTA). Denna kan innefatta olika uppmaningar som att till exempel be mottagaren att klicka på en länk till din hemsida, att fylla i en undersökning eller att genomföra ett köp.
Förutom att att skapa copy med en tydlig uppmaning, bör du även se över hur du kan få din call to action att sticka ut med hjälp av grafik. Du kan till exempel skapa en layout med fokus på CTA-knappen eller ta hjälp av visuella hjälpmedel, såsom iögonfallande färgklickar, för att leda läsaren rätt.
Målet med e-postmarknadsföring är att väcka engagemang och vidare intresse för dig och din produkt, och därför bör inte själva e-postutskicket vara ändhållplatsen i sig.
5. A/B-testa för att omvandla åsikt till insikt
Men hur vet man då att en e-postkampanj är lyckad? Jo, precis som med allt annat måste man testa sig fram och ta vara på de lärdomar man får på vägen. Detta för att i slutändan kunna identifiera mönster för vilken typ av innehåll som genererar klick och engagemang.
Det första du bör bestämma dig för är vad du faktiskt vill testa. Och vill du testa flera olika aspekter, är det viktigt att du bara testar en sak åt gången för att få exakta resultat. Men vad är egentligen väsentligt att testa? Här är ett par exempel:
- Ämnesraden
- Din call to action
- Layouten på mailet
- Brödtexten
- Bilderna
- Eventuella erbjudanden
- Landningssidan
- Schemaläggningen
Var och en av ovan nämnda aspekter har en inverkan på konverteringsgraden. Exempelvis kan ämnesraden ha effekt på hur många som öppnar utskicket, medan din call to action kan ha direkt inverkan på hur många som faktiskt köper din produkt eller klickar sig vidare till din hemsida.
Så – hur ska du då gå tillväga för att testa om ditt utskick är bra eller mindre bra? Jo, en metod är att göra ett A/B-test (också kallat split test). Det innebär att man skapar minst två olika versioner av det som ska testas. Dessa sänds sedan ut till slumpmässigt utvalda mottagare med lika många mottagare i varje lista. Resultatet vägs sedan upp mot värdet du testar, till exempel klickfrekvens.
Genom att analysera mottagandet på de olika utskicken kommer du kunna utläsa värdefull information, som du, eller ditt e-postverktyg, kan agera på direkt. Det bäst presterande utskicket skickas således till resterande mottagare på din lista.
6. Snabba på kundresan med hjälp av automatiserad marknadsföring för leadsbearbetning
Det går inte att frångå det faktum att målet för varje företag och marknadsförare är att konvertera intressenter till kunder. Processen är inte helt enkel då den ofta innebär lång bearbetning och hårt arbete för dig som marknadsförare – i synnerhet inom B2B.
Det är dock många som tror att leadsgenerering enbart är en säljaktivitet, men faktum är att processen startar långt tidigare än så. Den börjar faktiskt redan vid den allra första interaktionen en intressent gör med ditt företag, exempelvis via sociala medier. I detta arbete är bearbetning av dina leads centralt.
Som marknadsförare är det därför viktigt att förstå, och ta vara på, hela kundresan – det vill säga att inse att samtliga marknadsaktiviteter du utför kan leda till att ett lead i slutändan blir en kund.
I dina kampanjer är det därför viktigt att:
- Personalisera kommunikationen till dina leads genom att anpassa innehållet och erbjudandet utefter personen eller segmentet. En person som har laddat ner en handbok om Volvo vill sannolikt inte få information om Fiat.
- Använda dig av en smidig lösning för automatiserad marknadsföring för att stötta din leadshantering med tidsmässig relevant och passande komplexitet. Med hjälp av verktygets beteendetriggers och datapunkter kan du försäkra dig om att rätt information når mottagaren vid bästa tidpunkt.