Jan 04
| 3 Minuters
läsning
6 e-handelstips för att överleva mörkret under januari
Julhandeln har passerat sitt crescendo och ett uppsving i köp har bytts ut mot produktreturer, tunna plånböcker och sporadiska kunder. Men hur kan du förvandla dippen i januari till ett Q1 på topp? Vi förklarar hur!
Klandervärda klappar leder till rekordhöga returer
Har du fått en oönskad julklapp? Du är knappast ensam. Januari brukar nämligen vara en månad som präglas av en dramatisk ökning i antalet returer. Detta innebär att julhandelns rungande försäljning delvis står i skuld till den ökade andelen returer under januari.
Lösning 1: Transparens minskar risken för returer
Genom att beskriva era produkter så detaljerat som möjligt med hjälp av bilder, produktdimensioner, material, kundrecensioner och storleksguider minskar du gapet mellan förväntning och verklighet. På så vis undviker du att returer sker på grund av fel storlekar eller missvisande materialval.
Lösning 2: Personaliserade produktrekommendationer kan rädda returer
En retur av en produkt behöver inte betyda att personen inte är intresserad av ditt produkterbjudande, utan kan bero på fler skäl än vad som kan räknas på både fingrar och tår. Genom personaliserade produktrekommendationer på hemsidan eller i e-postutskick kan kunden trilla över en intressant produkt när hen letar efter dina returvillkor. På så vis kan du förvandla en retur till ett nytt tillfälle för försäljning.
Kundens plånbok tunnas ut
Januari brukar kallas för årets fattigaste månad. Efter att tusentals kronor har spenderats på klappar till nära och kära och mellandagsrean har lockat med svårslagna erbjudanden tenderar kundernas plånböcker att tunnas ut. Men detta betyder inte att shoppingsuget dör…
Lösning 1: Vinn tillbaka övergivna varukorgar
Ett vanligt fenomen i e-handelns värld är övergivna varukorgar. Detta kan ske på grund av faktorer såsom brist på tid, fraktkostnader eller för att kunden skapar en önskelista för framtida köp. Det sistnämnda är särskilt relevant för den ekonomiska baksmällan efter jul och nyår.
Ett tips är därför att förvandla övergivna varukorgar till avslutade köp med hjälp av ett system för automatisering som skickar triggade e-postmeddelanden med de kvarglömda produkterna. På så vis blir det lätt för kunden att återvända när januarilönen närmar sig.
Lösning 2: Öka det genomsnittliga ordervärdet
En annan metod som förmildrar dippen i januari är att öka den enskilda kundens genomsnittliga köp. Genom upselling kan du rekommendera att kunden köper en produkt som är lite högre i pris än den kunden funderar på att köpa och genom att rekommendera relaterade produkter (cross-selling) kan du öka ordervärdet med små men betydelsefulla medel.
Sporadiska julhandlare
Januari följer en intensiv period av konsumtion med Black Friday, julhandel och mellandagsrea i backspegeln. Gemensamt för dessa högtider är att inaktiva kunder väcks ur sin dvala och du ser en tillströmning av nya kunder.
Lösning 1: Nya kunder? Smid medan järnet är varm
Dra nytta av din kunddata för att promota din e-handel till nya kunder. Faktum är att en kund är mer benägen att återvända till en e-handel inom 60 dagar efter en avslutad affär, så kan en liten boost i engagemang med hjälp av personaliserade produktrekommendationer, erbjudanden eller utskick efter köp omvandla en engångskund till en återkommande kund.
Lösning 2: Underhåll kontakten med kunder som väckts till liv av julhandeln
Om du har lyckats väcka en slumrande kund till liv under julhandeln är det viktigt att hålla kvar vid det uppvisade intresset. Detta kan du göra genom att exempelvis skicka ut produktrekommendationer baserat på individens kundprofil och skicka ut schemalagda utskick utifrån särskilda kriterier på aktivitet (såsom köp eller klick) om intresset börjar dvala.
Med hjälp av värdefull kunddata och automatiserade meddelanden möjliggörs en ny värld inom digital marknadsföring där du kan träffa rätt med personaliserade och relevanta meddelanden som konverterar. Även om januari brukar ses som en dipp i julhandelns kölvatten så finns det flertalet metoder som ökar din omsättning med små men effektfulla medel.
Vill du veta mer? Kontakta våra experter och kickstarta din resa med APSIS idag!