Jul 28 | 3 Minuters läsning

5 sätt att minska din bounce rate

Vi vill vara säkra på att dina meddelanden når fram!

 

 

När du gör utskick till hundratals eller tusentals mottagare är det ounvikligt att några adresser är ogiltiga. För att ange hur många e-postmeddelanden som faktiskt når fram används måttet bounce rate, en låg bounce rate kan i slutändan vara avgörande för utfallet av din kampanj. 

Att minska och bibehålla en låg bounce rate är inte raketforskning. Men om du inte underhåller dina mottagarlistor och gör utskick till gamla eller felaktiga adresser kan e-postklienterna börja klassificera dina meddelanden som spam.

En svartlistad avsändaradress ställer till stora problem, så låt oss minimera riskerna tillsammans.

Här kommer 5 enkla knep som håller dig på god fot med e-postklienterna och som säkerställer att dina meddelanden landar i inkorgen. 

1. Skicka inte till gamla adresser

Se att dina e-postadresser är up-to-date! Om du märker att många adresser studsar kan det vara läge att uppdatera kontaktlistorna. Någon har kanske ändrat klient från Yahoo till Gmail, fått ett nytt jobb, efternamn eller liknande. Det bästa sättet att minska antalet hårda studsar (när ett meddelande avslås från den mottagande servern) är att ha rätt adress. Låt oss därför titta närmare på några verktyg som säkerställer detta.

Läs mer om leveransbarhet i vår populära infographic!

2. Dubbel registreringsprocess

För att vara helt säker på att mottagaren fyller i rätt adress kan du kräva att adressen måste bekräftas av prenumeranten. Med funktionen ”dubbel opt-in” skickas ett automatiskt bekräftelsemail till den som fyller i ditt registreringsformulär. Då hamnar adressen på din mottagarlista först när mottagaren bekräftat att adressen verkligen stämmer. Den här funktionen stöds bland annat i APSIS Pro där adressen först hamnar på en väntelista innan den är konfirmerad vilket gör att du kan ta bort adresser som inte svarar på bekräftelsen. (Psst! Dubbel opt-in är också ett bra skydd mot spambots!)

Kontakta oss för en fullständig guide om dubbel opt-in! 

3. Utnyttja automatisering

I APSIS Pro finns en funktion som automatiskt raderar hårda studsar från din lista. Därmed undviker du att göra onödiga leveransförsök och ser till att hålla dig skyddad mot spam-klassificeringar. Gå till fliken ”Konto” och scrolla ner till "Övriga inställningar" för att ange regler för hårda studsar.

Men tänk på att hårda studsar kan uppstå på grund av tillfälliga driftstörningar i e-postservern, då kommer mottagarens adress tas bort även om adressen är giltig. Vi rekommenderar därför att du anger att en adress ska studsa 3 gånger innan den tas bort från listan. Om du vill göra en större rensning kan du tillfälligt ställa in regeln till 1 studs.

Är du intresserad av APSIS Pro? Boka en kostnadsfri och personlig demo!

4. Skicka en vänlig påminnelse

Att skicka så kallade "re-opt-ins" är ett utmärkt sätt att rensa ut felakatiga adresser. Detta innebär helt enkelt att du genomför ett utskick till alla prenumeranter där du frågar om de fortfarande är intresserade av att motta dina utskick. I kombination med detta kan du exportera en lista med alla studsar och ta bort dem permanent från mottagarlistan.

Den här typen av påminnelser är också ett riktigt bra sätt att samla mer data om dina mottagare. Passa på att fråga prenumeranten om dennes intressen och använd sedan dina data för att göra utskicken än mer relevanta.

5. Samla mer data

Se till att samla och spara alla uppgifter om dina prenumeranter. Om du vet när varje prenumerant lagts till på listan, kan du undvika att skicka påminnelser om att förnya kontaktuppgifter till nya prenumeranter. Kontrollera också när prenumeranterna senast öppnade ett utskick, det hjälper dig att filtrera bort prenumeranter som inte längre är aktiva.

Vill du ha mer hjälp med att undvika leveransproblem? Kontakta APSIS Support via e-post eller telefon – vi hjälper gärna till.

Det här inlägget är skrivet av Ingela Jensen, Technical Writer på APSIS.