Feb 23 | 5 Minuters läsning

5 fördelar med automatisering av email

 

Marknadsförare är alltid upptagna. Det finns alltid nya deadlines, nytt innehåll att planera och nya strategier att verkställa. Marknadsförare är riktiga jonglörer, men tack vare automatiserade emails kan de uträtta otroligt mycket under arbetsveckan.

Marketing automation är numera bästa praxis. Metodens popularitet har skjutit i höjden under det senaste årtiondet, och det är inte så konstigt! Tiden som sparas genom att effektivisera komplexa processer är ren magi, och samtidigt får marknadsförare möjlighet att lägga mer krut på andra förbättringsområden.

Syftet med metoden är att förbättra kvaliteten på kundinteraktionerna , generera leads, förenkla steget från besökare till betalande kund och omvandla klick till klienter.

Nu när vi gett en liten försmak är det dags att duka fram huvudrätten! Så se till att huvudet är på skaft när vi djupdyker i fem fördelar med automatisering av email.

 

 

 

Håll dina kunder varma och motivera dem till köp

Email automation är avgörande för att kunna omvandla leads till kunder. Det är något vi lyft 2017 i ett blogginlägg från APSIS om marketing automation, men det är fortfarande relevant idag.

  • Du skickar en e-postinbjudan till en nischad kundlista och uppmuntrar dem att ladda ner ditt senaste whitepaper.
  • Sedan skickar du ett tackmail för att de visat intresse och laddat ner ditt whitepaper.
  • Några dagar senare skickar du ett nytt mail till de mottagare som valt att ladda ner ditt whitepaper och ger dem ett erbjudande.
  • Om de accepterar ditt andra erbjudande är sannolikheten stor att de kommer investera i dina produkter och tjänster. Nu är det dags för säljteamet att kavla upp ärmarna!

Vi vet hur viktig lead generation är för att nå framgång. Överväg att använda automatiserade emails för att skapa kampanjer som levererar ett flöde av emails till dina prenumeranters inkorgar.

Denna typ av kampanj säkerställer att du finns kvar i tankarna hos de som är intresserade av dina produkter och tjänster, men som inte riktigt är redo att genomföra ett köp ännu. Släpp lös kreativiteten i dina emails och växla format för att inte tråka ut dina kunder.

Här har du några tips:

  • Skapa ett FAQ-email som snabbt svarar på kundernas frågor, istället för att behöva kontakta dig.
  • Visa potentiella kunder hur dina produkter löser deras problem.
  • Dela blogginlägg med ett tydligt call-to-action i slutet.
  • Ge bevis på hur dina produkter löser problemområden inom deras bransch.

De här åtgärderna kommer hjälpa dig att hålla dina leads varma tills de är redo att ta steget och spendera pengar hos dig!

 

 

Automatiserade emails ger ditt säljteam en boost

Automatiserade emailflöden finns för att ta hand om dina leads, och det gynnar även ditt säljteam. Allt för länge har sälj och marknad setts som två separata team, fast de egentligen utgör grunden i alla organisationer.

Tillsammans samverkar dina marknadsförings- och säljteam för att mata din organisation med nöjda kunder för att den ska blomstra.

När marknadsavdelningen använder automatiserade emails kommer säljavdelningen att kunna se alla kampanjresultat och identifiera vilket innehåll som fungerar och vad som inte gör det.

Om en potentiell kund fyller i ett formulär kommer säljteamet meddelas och få ett bra underlag för hur de ska bemöta den individen.

Men innan du kan sätta igång med detta behöver du investera i en marketing automation-plattform. Som tur är kan vi rekommendera ett riktigt bra alternativ… du behöver bara klicka här.

Stör inte dina kunder

Det finns inget jobbigare än när en taktlös marknadsavdelning pumpar ut email efter email som översvämmar din inkorg med irrelevant skräp. Denna approach gör det definitivt svårt att generera återkommande kunder - gör inte det här misstaget!

Men med en plattform för email automation kommer detta aldrig att hända. Smarta organisationer använder automatiserade emails för att dela upp kunder i olika segment.

Det gör att företagen kan variera meddelanden och innehåll baserat på dessa segment, som vanligtvis grupperas efter demografi, plats eller köphistorik. Om ditt företag säljer ett brett urval produkter kan du skapa olika kundlistor baserat på hur deras köphistorik ser ut. 

Som ett exempel kommer ditt mail med en kastrull-rea få bättre respons från Person A (som köpt en slow cooker och en smörgåsgrill) jämfört med Person B (som köpt en häcksax).

Email automation gör det möjligt för dig att jobba smartare samtidigt som verktyget gör grovjobbet. Låter inte det som win/win för dig? Men lyssna inte bara på oss, här är statistik som backar upp våra ord:

  • Segmenterade emailkampanjer ger 100,95% högre klickfrekvens jämfört med ej-segmenterade emailkampanjer.
  • Segmenterade emailkampanjer kan ge så mycket som 760% ökad vinst.

Öka vinster med hjälp av email automation

Email automation är även ett briljant verktyg för att öka vinster. Du kan automatiskt skicka personaliserade email till besökare som utfört särskilda aktiviteter: som att ladda ner ett whitepaper, anmält sig till ditt nyhetsbrev eller besökt särskilda delar av din hemsida.

De här emailen innehåller vanligtvis information som en nedladdningslänk till ett särskilt whitepaper eller en viss produktinformation, men de kan även innehålla breadcrumbs i samband med köpprocessen för att uppmuntra kunder att spendera mer pengar.

Marknadsföringsexperter inkluderar små sektioner som rekommenderar produkter, eller en liten rabattkod för att tacka att man anmäler sig till ett nyhetsbrev.

Kundlojalitet är något du kan använda för att öka din vinst, och email automation är ett utmärkt tillvägagångssätt för att öka kundernas spenderande. Du kan använda de här verktygen för att automatisera feedbackförfrågningar, eller för att skicka personaliserade erbjudanden till dina mest värdefulla kunder eller lansera återaktiveringskampanjer till kunder som inte köpt något på ett tag.

Let’s realise your data-driven goals

 

Var personlig

Alla vill känna sig uppskattade, och hur lyckas du införliva den känslan? Använd namn! Email automation-verktyg är briljanta på att se till att kunder behandlas som kungar.

I det verkliga livet är sannolikheten mycket större att du litar på och respekterar någon som tilltalar dig vid ditt namn jämfört med någon som knappt bryr sig för fem öre. Detsamma gäller inom e-postmarknadsföring.

En kundlista kan innehålla tusentals namn, men lyckligtvis finns det program som automatiskt personaliserar varje email så att du inte behöver ägna dig åt det! Automatiserande program för e-postmarknadsföring har personaliserade fält som automatiskt fylls i med namn och företagsinformation - se bara till att du har angivit korrekt data i ditt CMS.

Den här approachen har en konkret effekt på din marknadsföring - ta bara en titt på den här statistiken!

  • Emails med personaliserade ämnesrader öppnas 26% mer sannolikt.
  • Personalisering av emails producerar 6x högre vinst och genomförda köp.

 

Med de uppenbara fördelarna som email automation ger, så bör du självklart lära dig mer! Ta en pratstund med de vänliga experterna hos APSIS, de kan hjälpa dig på traven mot automatiserad succé.