14 enkla tips för att designa snyggare e-post
Vi har samlat några av de mest brinnande frågorna som dök upp under vårt webbinarium om e-postdesign. Håll till godo!
Vilka verktyg använder jag för att göra GIF:ar?
Helt ärligt så är det ganska lätt om du är en designer med tillgång till program som Photoshop, Keynote och After Effects. Vår rekommendation är att du frågar dina “in-house design superstars” för GIF-support. Om du själv vill göra dem så får du vara beredd på lite utmaningar, det handlar nämligen inte bara om mjukvaran utan också om att du måste ha ett "GIF mindset”. Du måste till exempel bestämma dig för om du ska göra GIF:ar av foton eller från filmer, storlek på filen, hur många animationer du behöver etc. Kolla in apparna; GIF Brewery, GIF Animator eller andra web-baserade GIF-appar. Vi kommer att hålla ett webbinarium om GIF:ar i början av 2016, där kommer vi att berätta om hur vi gör och ge dig personliga avvägda tips och tricks!
När kommer Gmail att kunna hantera responsiva mail?
- Den här frågan får vi ofta och vi tycker att det är tråkigt att vi fortfarande inte har något svar. Vi håller tummarna för att det kommer en lösning snart.
[Uppdatering!] Gmail kan (äntligen!) hantera responsiv e-post. Ta reda på vad detta innebär för dig!
Funkar emojis i ämnesraden?
- De vanligaste emojisen - som till exempel ★ ☀️ ❄ - stöds av alla de viktigaste e-postklienterna och fungerar i ämnesraden. För de mindre vanliga emojisarna så stöder oftast e-postklienterna sin egen version av emojis, så i vissa fall fungerar även dem. Vi föreslår att du testar - skicka genom olika klienter till dig själv och se vad som kommer fram. På det sättet kommer du få samma upplevelse som dina prenumeranter.
Vilka möjligheter finns att lägga till filmer i nyhetsbrevet?
- Hos de flesta e-postklienterna stöds inte filmer så vi rekommenderar inte att försöka lägga in dem i nyhetsbrevet. Det är mycket bättre att länka till en extern webbsida om det finns stöd. Eller varför inte omvandla en del av en film till en GIF med en uppspelningsikon, eller stillbilder, eller cinemagraphs som man kan klicka på så att man kommer åt filmen.
Vilka tips har ni för mer journalistiska vinklar i ett nyhetsbrev?
- Vi brukar vanligtvis föreslå att “less is more”. Varje artikel bör ha en kort och fångande rubrik och en kortare informativ ingress som gör läsaren nyfiken på hela artikeln och det gör det lättare för dem att se vad som är mest relevanta just för dem. Har du bara en artikel så behöver du inte länka till en separat sida utan kan inkludera den direkt i nyhetsbrevet. Lägg till klickbara bilder om möjligheten finns eftersom dessa skapar större intresse än ett omfattande flöde av text. En annan lösning är att använda sig av RSS som driver en XML-modul-lista med dina artiklar – men glöm inte att kolla att de är klickbara i mobilen!
Hur många tecken ska jag som mest använda i ämnesraden för att de ska synas i mobilen?
- Inte mer än 35 tecken, med blanksteg, för ämnesraden och inte mer än 85 för ingressen för att inte något ska falla bort. Det är viktigt att ha koll på att antalet tecken som korresponderar med vilken dator och operativsystem som dina prenumeranter använder. Tumregeln är att placera den viktigaste informationen högst upp och att kombinera ämnesraden med ingressen genom att använda ingressutrymmet för att skapa plats för fler tecken.
Är det lönt att göra A/B Split Tester för mobilen. Om ifall, vilken är den bästa tiden för att mäta resultaten?
- Att testa är alltid bra. Även om det gäller A/B split-tester eller andra typer av tester. På APSIS gör vi ofta A/B split-tester eftersom vi hela tiden strävar efter att nå bättre resultat med våra utskick. Vi testar till exempel vilken som är den bästa ämnesraden, något som verkligen är angeläget när det gäller mobilen. Försök att sätta dig in i dina kunders situation och se och hur deras arbetsdagar ser ut och när de tar emot e-post från dig, därifrån kan du avgöra om kunden kommer agera på ditt meddelande! Just utfallet i mobilen är extra viktigt att testa eftersom man kollar den ca 150 gånger om dagen, så att testa ämnesrader, utskickstider och layouter. Det är avgörande för att optimera dina utskick. Dessutom är det så att mottagaren kan se ett mail i mobilen utan att öppna det (till exempel “25 % rabatt på alla barnkläder idag i butiken!”). Även om meddelandet inte öppnas har informationen gått fram och personen kan agera på den.
Kan jag ändra textstorleken i APSIS redigeringsverktyg?
- Ja, det finns möjligheter att ändra texten i APSIS Pro. Om inte den möjligheten är aktiverad i ditt konto och du vill använda den, hör bara av dig till APSIS och fråga efter “Font tools”-funktionen.
Vilka är de fem V:na när man skapar ett mail?
- De fem V:na för att skapa ett mail är:
- Vem ska du sända det till?
- Varför skickar du det?
- Vad vill du att mottagarna ska göra?
- Vilken är den bästa tiden att skicka?
- Var kommer mottagaren att läsa det?
Hur skapar man animationer i e-post? Med Flash?
- Liksom med GIF:ar så är enkla animationer inte svårt att göra för den som har erfarenhet av design men det kan vara en utmaning för den som inte har kunskap om animationer. Vad det gäller tekniska detaljer: somliga mobilklienter erbjuder möjlighet till CSS-animationer (till exempel iOS Mail), men själva stödet är inte så bra för närvarande. Oavsett, så kan det vara värt att lägga tid på mindre CSS-animationer eftersom de adderar en hel del till nyhetsbrevets helhet. Försök dock att undvika Flash – det har inget stöd i iOS och är en förlegad teknik.
Ni har sagt att “flat design” är framtiden. Hur tror ni att det kommer att utvecklas?
- “Flat design” är inte framtiden, den är redan här. Självklart kommer den att utvecklas, mycket tack var att den fokuserar på enkelhet och scannability vad gäller innehållet. Det är alltid bra att hålla ett öga på materialup.com, Awwwards and CSS Awards om du vill hålla dig ppdaterad med det senaste. I framtiden tror våra designers att vi i högre utsträckning kommer att se mer skuggor och lutningar nästa år, men att vi fortfarande kommer se vita ytor och texter i stora punkter. Om du är ute efter att skapa mail med “flat design” som står sig över tid så är det vägen att gå. Att hålla koll på utvecklingen av webdesign och de senaste trenderna och hur man anpassar dem så att kundens upplevelse blir så komplett som möjligt är en smart väg att gå – då har man också möjlighet att spegla samma sak på sin egen hemsida.
Hur många tecken ska man använda i själva huvudtexten innan man lägger till en “läs mer-länk” i de olika modulerna (om vi har flera olika ämnen i vårt nyhetsbrev)?
- För det första så är det inte alltid så effektivt med en “läs mer-länk”. Prova istället att ha en väl utformad CTA-knapp, till exempel: “Här får du tio tips” eller “Se vad som är nästa grej” med en förklaring av vad som händer om du klickar. Eller så ser du till att allt - bilder, rubriker, länkar och knappar - är klickbara. Gå sedan igenom dina siffror för att se vad som har den högsta klickfrekvensen. Vad det gäller antalet tecken så bör du ligga mellan 200-300 – beroende på textstorlek och vilket typsnitt du använder.
Det verkar som om ingen klickar på ikonerna för Instagram, Facebook or Twitter på vår sida (för närvarande placerade i foten av sidan). Har ni några tips för hur vi ska lyfta fram våra sociala medie-kanaler i våra mail?
- Att få innehåll delat i sociala medier är alltid svårt. Många “gillar” framför att dela – något som är en utmaning för oss e-postmarknadsförare. En enkel lösning är att skapa en modul som går att placera på olika ställen i ditt nyhetsbrev, möjligen kompletterad med en text som förklarar vad som händer när man klickar på någon av ikonerna (till exempel: “Dela den här artikeln med dina vänner”). Ge läsaren en anledning att följa dig! Skapa erbjudanden, exempelvis möjlighet att i realtid få vara med backstage vid produktlanseringar och andra nyheter släpps. Släpp inte samma innehåll i alla kanaler, anpassa det efter var det fungerar bäst.
Du kan också testa med ett specifikt social media-utskick och lyfta fram en speciell kanal, till och med alla. Inkludera ditt mest aktuella material eller dina bästa bilder för att öka intresset och fråga dig själv: skulle jag klicka på det här? Det hjälper dig. Du måste också bestämma dig för om du strävar efter att öka din bas av följare eller om du vill öka antalet klick per inlägg. Att använda sociala medier-ikoner i dina utskick är endast en markering för att du använder de kanalerna. Frågor som “Vad tjänar jag på det här? Varför ska jag klicka?” hjälper dig att visa för dina läsare vad de får ut av att följa dig.