Vad är en RSS-kampanj?
Innan vi fördjupar oss, så ska vi gå igenom några grundkoncept - som exempelvis vad en RSS-kampanj är för något. Den här typen av kampanj kopplas direkt till din blogg och ditt kreativa content, och ser till att det senaste innehållet på din hemsida automatiskt återspeglas i ditt email. Det betyder att marknadsförare kan spara tid när man inte behöver sköta det manuellt, utan istället låta RSS-flödet skicka nytt content till särskilda fält i en emailmall - hur smart är inte det?
RSS-flöden skapas med XML-kod, och dessa kodrader innehåller all huvudsaklig information om blogginläggen. För att skapa en RSS-kampanj behöver du ha ett RSS-flöde på din hemsida. Om du ger regelbundna uppdateringar som läsare älskar, då är det här något du verkligen borde överväga att investera i.
Vad står RSS för?
RSS står för Rich Site Summary, och det används för att leverera webbinnehåll som ofta uppdateras, som exempelvis nyhetssidor. Det är en användbar funktion för läsare som vill ha ny information direkt i inkorgen, istället för att de ska behöva söka upp det själva. Du kan även manuellt ställa in frekvensen på dina uppdateringar så att du får ett passande content-flöde.
Därför är det viktigt att du börjar med RSS-kampanjer
E-postmarknadsföring och att skapa content går hand-i-hand, men vad händer ifall ingen känner till dessa briljanta, unika och innovativa videorna och blogginläggen du producerar? Det är lite som onlineversionen av ett träd som faller i skogen - ifall ingen hörde det, hände det verkligen då?
Om vi zoomar ut ur det analoga för en stund, så kan denna metod hjälpa dig att personalisera dina email och lösa dina utmaningar bättre och effektivare än någonsin tidigare.
Detta är en otroligt viktig del av e-postmarknadsföring, och när du designar dina kampanjer behöver du kunna anpassa ditt content. En prenumerant från Europa vill inte få ett mail som marknadsför en sommarrea i januari, då det är varmt på det södra halvklotet.
Är RSS något för mig?
RSS-emails är praktiska då de är automatiserade, vilket lyfter ett stort ok från dina axlar och ditt marknadsteam. Om du skapar massor av bländande content och investerar en hel del pengar i din strategi så bör du definitivt inkludera RSS i ditt emailflöde.
Det är din chans att utveckla personliga relationer med dina kunder, och på ett billigare sätt än genom annonsering på sociala medier.
RSS-kampanjer inom e-postmarknadsföring
Då har vi gjort en kort genomgång av vad RSS handlar om, dess användningsområden och varför det kan vara ett bra verktyg. Vi fortsätter in på hur du kan implementera RSS i din e-postmarknadsföring: skapa en emailmall med RSS-fält, då kommer detta content automatiskt att fyllas i ditt email. Du kan till och med ta det ett steg längre och anpassa kampanjen för två separata kundsegment med ett och samma email:
Tänk dig att du är ett eventföretag som erbjuder ett brett urval av upplevelser, allt från bungee jumping i Schweiz till stillsammare flodkryssningar längs Donau-floden. Efter att ha gjort din egen marknadsundersökning har du tagit reda på vilka åldersgrupper som föredrar adrenalinfyllda aktiviteter och vilka som hellre tar det lugnt. Normalt skulle det vara en knepig uppgift att nå ut till två olika åldersgrupper med en kampanj, men med en RSS-kampanj kan det göras automatiskt! I slutändan får du ett bättre resultat och sparar tid.
Nu har du lyckats nå ut till två olika profiler med samma kampanj, men som tilltalar varje enskild individ på ett personligare sätt. Bra jobbat!
Med rätt emailverktyg kan du ladda content från dina egna flöden i dynamiska resurser och hålla dina meddelanden uppdaterade med ny produktinformation, nyhetsartiklar och annat relevant innehåll.
Tveka inte att ställa frågor
Ju mer data du har om dina profiler desto bättre är det. Så när nya prenumeranter registrerar sig till din maillista bör du inte tveka att fråga om deras favoritämnen. Företag som sysslar med resor, underhållning och event har en fördel här, eftersom ni säljer just upplevelser! Människor gillar att prata om nöjen eller drömma om nästa roliga upplevelse, så när du frågar om vad de är förtjusta i har du större sannolikhet att få ett positivt svar.
Föreställ dig att du säljer biljetter till nästa STCC-race på Mantorp. Då vore det helt meningslöst att dela det här eventet med någon som bara gillar veteranbilar - men om du frågar om den här informationen innan kan du undvika detta.
Med denna taktik kan du skapa personaliserade emails med dynamiskt innehåll som baseras på kundbeteenden och dessutom uppdateras i realtid. Det är något som kommer förbättra din öppningsfrekvens, öka vinster och stärka företagets relation med kunderna.
Pain = no gain
Om ditt företag tappar prenumeranter kan det bero på att ditt budskap är för generellt. RSS-kampanjer kan lösa detta och många andra sorters utmaningar som du kan drabbas av under din emailkampanj.
Som vi nämnt tidigare finns det ingen anledning att skicka en viss typ av content till prenumeranter som är intresserade av något helt annat. Det fungerar inte, utan kommer bara stöta bort dem.
Segmentering av prenumeranter är metoden som kan fixa det, och den baserar sig på olika typer av data som intresse, kön, beteende och plats. Denna information kan du sedan använda som input i din content-strategi, för att kunna dela rätt content till rätt personer på ett smidigt sätt. RSS-flöden och dynamiskt content är även briljanta tidsskapande medel som ger dig möjlighet att fokusera på annat.
Säg att dina prenumeranter visar intresse för den senaste friluftsryggsäcken. Då kan du skapa en ryggsäckskategori för dina emailmallar med adderade RSS-fält och sedan skicka ut den till de som uttryckt sitt intresse för just det ämnet. RSS och dynamiska resurser sparar tid, och de gör det enkelt för marknadsförare att skapa dynamiska fält med en länk till specifikt RSS-content och mata iväg emailkampanjer med deras senaste upplevelser eller tjänster!
Skapa en komplett strategi för din e-postmarknadsföring
Allt det här borde vara en del av din emailstrategi. Det är ett stort ämne, och det finns många vägar du kan ta för att nå dina mål.
Men som tur är stöttar APSIS One dig. Klicka här för att ladda ner vår uppdaterade emailhandbok och lås upp de hemliga knepen helt gratis! Missa inte heller att boka en demo för att se hur dynamiska resurser fungerar i praktiken!