Sex kreativa tips för content writing
Det kan vara svårt att producera content, och alla vill så klart lära sig de senaste knepen som effektiviserar skrivprocessen. Fråga vilken professionell skribent som helst så kommer de berätta för dig hur krävande det kan vara. Skrivkramp är ett riktigt problem, och det är svårt att fortsätta skapa dag ut och dag in, samtidigt som marknadsföringsteamet ber om mer och mer för att hålla kunderna engagerade.
Men skrivandet kan även vara otroligt belönande. När allt fler företag ser copywriting som en viktig del i sina digitala marknadsföringsstrategier, så får även personerna som producerar det en viktigare roll.
Så om du behöver hjälp med din e-postmarknadsföring eller bara några tips för att maximera dina blogginlägg med personalisering, segmentering och marketing automation - då har du kommit till rätt ställe.
1: Rensa tankarna
Om det är något som verkligen skadar din text och kreativa process så är det ett trubbigt sinne. Jag vet, det kan vara riktigt svårt att komma in i zonen där orden bara flödar på.
Om detta stämmer in på dig är det bra att ha en plan innan du börjar skriva. Börja stort och fokusera sedan. Ifall du funderar på att skapa en bloggkampanj bör hitta ett brett ämne och utgå från det. Låt oss säga att du säljer månadsprenumerationer på kaffeboxar, och du håller på att presentera en ny espresso-blandning. Då kan espresso vara ditt huvudkoncept som du kan skriva ett övergripande inlägg om, där du kan lyfta vilka bönor som passar bäst för espresso och varför det är så populärt.
Nästa steg kan vara att fokusera på att skriva om din nya espresso-blandning. Du kan berätta om företaget som skapat blandningen, gå igenom hur den kom till och sedan gå in på detaljer om själva produkten.
Det var det! Från grumligt till klart, tack vare att du stakat ut din handlingsplan och hållit dig till den.
2: Koppla av… ibland
Det är utmattande att ständigt vara påkopplad - och det är även utmattande att ständigt skriva kreativt innehåll. Därför är det viktigt att du ger din gråa massa lite vila och chans att samla kraft.
Så om din hjärna sköljs av våg efter våg av ämnen, titlar, SEO-nyckelord och förfrågningar från marknadschefer, ta en 20-minuters paus från skrivandet. Släpp tankarna fria och låt din hjärna återställa sig. Du kommer förvånas över vad du kan komma på efter en liten kaffepaus eller bara en liten bensträckare utomhus.
3: Sätt dina läsare främst
Det är vitalt att veta vilka dina läsare det är du når ut till och varför du gör det. Du kan även skapa segment som representerar sektioner av dina prenumeranter, som hjälper dig att dyka djupare i de olika typerna av innehåll du behöver skapa för att tillfredsställa delade intressen.
Andra typer av segmentering du kan göra är:
- Geografisk. Det här är ett utmärkt verktyg för prenumerationsbaserade företag som verkar i olika länder och regioner. Du kan filtrera prenumeranter genom olika geografiska faktorer, vilket hjälper dig att behålla relevansen för alla dina prenumeranter. Du kan skapa innehåll på olika språk, eller till och med skicka olika erbjudanden till personer beroende på plats!
- Demografisk. Du kan filtrera prenumeranter baserat på ålder och kön, eftersom personer i olika skeden av livet är ute efter olika saker. När du filtrerar personer efter deras demografiska värden öppnas det upp en rad olika dörrar för att skapa meningsfullt och personaliserat content som kunderna kommer älska!
- Beteendebaserad. Denna segmentering gör det möjligt för dig att få insikt i hur prenumeranter interagerar med din verksamhet eller hemsida. Beteendebaserade segment ger dig en otrolig insikt i alla dina kunder, vilket hjälper dig att tillämpa datan du samlar in och dra fördel av beteendena i framtida marknadsföringskampanjer!
4: Segmentering gör det enkelt att skapa emails
Kreativt content är fint men du behöver leverera det på ett bra sätt för att göra det lönsamt - och segmentering är drivkraften bakom alla framgångsrika marknadsföringskampanjer.
Det är ingen mening att spendera massor av tid (troligtvis under press) på att skapa bländande emails om de ändå försvinner i internetgalaxens svarta mörker. Du måste leverera de här kreativa mailen i rätt inkorgar, och detta löser segmentering åt dig.
Med segmentering kan du effektivt planera marknadsföringskampanjer då du känner mottagarna. Du kan filtrera emailprenumeranter baserat på dina egna insikter, kundens agerande och beteende - vilket gör att du kan nå ut med content som är särskilt framtaget för en viss mottagare (eller en grupp med snarlika mottagare).
Ett snabbt exempel är nya prenumeranter och långvariga prenumeranter. Du kan skapa olika emailkampanjer med lika engagerande innehåll för var och en av grupperna, och skicka två uppsättningar av email baserat på de här olika segmenten.
Dessutom tillhandahåller APSIS One en funktion som heter Row Segmentation, den gör det möjligt att lägga till eller ta bort kunder från ett visst innehåll i ett visst email.
Det betyder att användare endast behöver skapa ett email! Sedan kan flera olika kundgrupper få samma email men se olika innehåll. Det är något som sparar otroligt mycket tid, och gör det möjligt för prenumerationsbaserade företag att forma content för olika kundtyper som:
- Inaktiva kunder
- Högspenderande kunder
- Nya kunder
Segmentering är ett utmärkt sätt att säkerställa att rätt meddelande landar i rätt inkorg, vilket ökar chanserna till en hög öppningsfrekvens och ökade vinster. Och med rätt produkt kan du även spara tid!
5: Personaliserade emailexempel
Personaliserade meddelanden är viktiga om du vill skapa effektiva digitala kampanjer, och som vi varit inne på hjälper segmentering dig att generera de resultaten du behöver. Detta är särskilt viktigt om du driver emailkampanjer då det leder till färre avregistreringar, ökad kundnöjdhet och större engagemang.
Så här kan segmentering vara fördelaktigt för dina kampanjer:
Skapa intresse och öka vinster
För att öka vinster, intresse och trafik behöver du motivera dina prenumeranter, och det gör du genom att följa deras beteenden och skapa segment som är anpassade efter deras intressen.
Du kan ta reda på vilka dina prenumeranter besöker och skräddarsy en emailkampanj som ger svar på deras nyfikenhet. Om du erbjuder olika prenumerationsalternativ eller prisplaner, så kan du basera dina emailkampanjer på det - med målet att uppgradera basprenumeranter till en lönsammare plan.
Det är viktigt att använda data klokt, vara uppmärksam på beteendeförändringar, och agera baserat på hur prenumeranter interagerar med ditt varumärke. Om du kan förmedla det genom effektivt content och emailkampanjer är mer än halva slaget vunnet.
Få din öppningsfrekvens att lyfta
Om prenumeranter inte öppnar dina emails, eller än värre, markerar dem som spam så kan ditt rykte falla. Men segmentering kan ge din e-postmarknadsföring vingar.
Nyckeln är att hålla en hög öppningsfrekvens, och segmentering löser det genom att se till att ditt content alltid motsvarar mottagarnas intressen.
6: Vassa CTA:s gör skillnad
När du listat ut vad dina kunder går igång på - vilket du kommer göra tack vare de smarta segmenten och genom att använda datan, så kan du börja fundera på ditt call-to-action. Det placeras oftast i slutet av blogginlägget eller mailet i syfte att få läsarna att bli nyfikna på mer, svara på din uppmaning och fortsätta sin kundresa.
Använd informationen du har. Om du vet att dina potentiella kunder älskar espresso, då kan du skicka det senaste och bästa inom den genren, tillsammans med en rabattkod för deras första prenumerationsbox. Det är ett riktigt bra exempel på call-to-action!
Dessutom kan row segmentation, som vi varit inne på tidigare, användas för att visa olika CTA:s till olika kundsegment. Du kan skräddarsy ett “Köp en prenumeration”-meddelande till potentiella kunder och ett “Förnya din prenumeration” till de som har låtit sin prenumeration löpa ut - allt inom samma email.
Men allt detta kräver marketing automation-teknologi och en bra content-kalender. Och det är definitivt inte en slump att APSIS One har både och - klicka in här för att hämta din content-kalender och ligg steget före dina konkurrenter!