Så designar du en värmande julkampanj till dina prenumeranter
Det är den tiden på året igen! Dags att damma av tomtedräkten, klä granen och komma på nya julrim för din digitala marknadsföringskampanj.
Det är den högtiden då kunderna är villiga att slå på stort, de uppskattar motiverande meddelanden och är redo att öppna sina plånböcker (och hjärtan). Det betyder att det är dubbelt så viktigt att din julkampanj sticker ut och får kundera att välja dig.
Kruxet är att alla företag lägger i en högre växel för den här högtiden. Konkurrensen är hård även om annonserna förutspås sjunka med 10% på grund av förlusterna kopplade till COVID-19.
Det betyder att det är viktigt att du planerar din strategi ordentligt, inklusive designen av dina emails, eftersom många av dina mål kan nås med hjälp av e-postmarknadsföring.
Så skapar du de perfekta kampanjerna för julen
Det finns några vitala delar för en lyckad julkampanj. Marketing automation är absolut en stor del, men maskinerna behöver även en mänsklig touch för att nå sin fulla potential. Här är några sätt du kan förbereda dig, din hemsida och dina medarbetare på.
Kartlägg dina kampanjidéer
Om du vill få ett perfekt slut på året måste du först och främst ge dig tillräckligt med tid för att planera och implementera en komplett strategi. Ha bra framförhållning, sätt upp dina mål och jobba mot dem.
Skapa julstämning
Sopa bort alla spår av Grinchen och välkomna julens varma känslor! Det här är en utmärkt chans att visa massor av personlighet, goodwill och entusiasm för julen som vi alla älskar.
Varumärken som inte förmedlar julglädje kommer snabbt ignoreras av kunderna som vill komma i julstämning och spendera pengar på varumärken som känner likadant som dem.
Ett utmärkt sätt att visa världen hur mycket du omfamnar julen är genom sociala medier. Det är viktigt att julen genomsyrar din visuella varumärkesprofil; från hemsida och e-postsignaturer till profilbilder - allt!
Det kan dessutom vara en bra idé att visa bilder från ert kontor med medarbetare där julstämningen infunnit sig. Slutligen så kan du överväga att donera pengar för ett gott ändamål som ligger kunderna varmt om hjärtat. Varför inte dela en enkät där du frågar dem vilken förening de vill att ni donerar till?
Använd dig av gåvor
Det här är gåvornas tid, och därför bör du ha en strategi för gåvor. Skapa meddelanden som ger befintliga kunder möjlighet att ge en prenumeration hos dig i julklapp till deras familjer och vänner.
Dessa prenumeranter har potential att bli dina bästa varumärkesambassadörer - de känner till fördelarna med att registrera sig för din produkt eller tjänst och de vet vilka i deras bekantskapskrets som skulle kunna ha nytta av ditt utbud. För att uppmuntra detta kan du erbjuda en referensbonus till medlemmen som hänvisar och en säsongsrabatt till de som registrerar sig efter att ha hänvisats av en befintlig medlem.
Du kan göra det här genom att utforma en skräddarsydd kampanj som når ut till befintliga prenumeranter med ditt erbjudande och påminner dem om att det kan vara den perfekta gåvan till någon av deras vänner eller familjemedlemmar.
Förverkliga dina kampanjidéer
Att bättra på din aktivitet på sociala medier, planera i förväg och skapa julstämning är bra, men utan verktygen för att förverkliga dina kampanjidéer kommer du misslyckas.
För att ge dig förutsättningar till succé är en omnichannel-plattform praktisk då den gör det möjligt för dig att koppla ihop en emailkampanj med en strategi för sociala medier och anpassade landningssidor.
Det finns några varumärken som erbjuder den här tjänsten:
- APSIS One. Den här plattformen kan ta dig från vision till strategi till implementering genom en flexibel datamodell, insamling av beteendedata i realtid och personaliserade kommunikationsalternativ.
- ActiveCampaign. De hjälper med att tillhandahålla en konsekvent upplevelse via email, SMS, sociala medier och landningssidor.
- Sitecore. De erbjuder en rad lösningar för olika branscher.
Pricka rätt med designen av ditt julmail
När du har kommit igång med din marknadsföringsplattform är det dags att börja tänka på hur du får till designen av ditt julmail. Med APSIS One kan man med bara några klick designa intuitiva och snygga emails med en layout som passar alla enheter!
Om du inte riktigt känner dig säker på designbiten eller inte har tillgång till en grafisk designer för att skapa ett email åt dig, då är mallar rätt väg att gå. Med mallar kan du skapa snygga och effektiva emails som matchar din varumärkesidentitet och når ut med ditt budskap - särskilt under den här tiden på året!
Till exempel har APSIS One en lista med fördefinierade mallar som är skapade för att passa en rad olika emailaktiviteter, samtidigt kan du skapa dina egna mallar och spara dem för framtida kampanjer. Något annat som är särskilt användbart för julperioden är urvalet av temabaserade och säsongsbetonade mallar. Kommer du ihåg att vi nämnde att du bör omfamna julen? Med de här verktygen gör du det till perfektion!
Använd de här tipsen för att skapa visuella kampanjer
Tänk efter hur du implementerar bilder
En del e-postklienter kan blockera bilder, vilket betyder att om du använder dem för att dela viktig information eller ett vitalt CTA, så finns risken att det inte syns hos mottagarna. Använd istället en knapp eller text för att se till att ditt viktiga content förmedlas.
Gör det enkelt
Ha ett tydligt budskap, undvik komplicerade element och använd en rutnätsstruktur för att visa ditt nyckelbudskap utan att det blir för plottrigt.
Använd ett webbaserat typsnitt
Ett webbaserat typsnitt säkerställer att ditt email levereras på ett konsekvent sätt i enlighet med din varumärkesprofil. Eftersom en del e-postklienter inte stödjer vissa typsnitt så bör du välja ett som är webbaserat.
Var en klok designer
Många emailverktyg har en förhandsvisningsknapp som låter dig se hur ditt email kommer visas på mobilen, datorn och i SMS. Testa, testa och testa igen för att verkligen vara säker på att alla ser ditt ståtliga email precis som det är tänkt!
Var noga med att du har en mobilanpassad version av ditt email eftersom de flesta av dina prenumeranter kommer läsa det på mindre skärmar.
Knyt ihop säcken
E-postmarknadsföring är bara halva pusslet. Med en bra marketing automation-plattform får du verktygen du behöver för att knyta ihop allt i en enda kampanj designad för flera enheter och kontaktpunkter.
Du kan skicka dina emails till potentiella prenumeranter om din underbara julrea eller kontakta befintliga prenumeranter med ett specialerbjudande du har just för dem. Men ifall de klickar på ditt CTA och skickas vidare till en dåligt formaterad och medelmåttig sida med dålig layout, så kommer de snabbt att bege sig vidare.
Skapa den perfekta landningssidan
Du bör sikta på att bygga fristående landningssidor som är fullmatade med julglädje! När detta är löst kan du vägleda dina läsare till en landningssida som uppmuntrar dem.
Landningssidor har även fler fördelar:
- Generera fler leads med hjälp av det nischade fokuset. De riktar sig direkt till en särskild kundgrupp, vilket ger högre konvertering.
- Du kan personalisera mer med olika content för olika kundgrupper. Som exempel kan du ha en emailkampanj för de som inte prenumererar och en annan för befintliga prenumeranter. Du kan bygga olika landningssidor för varje läsartyp som är skräddarsydd efter deras behov.
- Kan samla mer kvalitativ data eftersom du kan följa resultaten för varje sida och se vilka kanaler som ger bäst konvertering.
Skicka det där SMS:et
Har du skapat emailet? Designat landningssidan? Varför inte fortsätta med lite SMS-marknadsföring? Idag bär alla konstant runt på sina telefoner, därför är det en bra idé att kontakta dem där du vet att de är aktiva.
Du kan personalisera din SMS-kampanj, följa upp och analysera beteenden och använda data från flera kanaler för att leverera en sömlös kundupplevelse. Se till att du skapar mobilanpassade landningssidor som är helt optimerade för mindre skärmar, och kom ihåg att koppla ihop alla dina kanaler.
Fick det dig att känna julstämningen?
Om läsningen och möjligheterna som APSIS One erbjuder ditt prenumerationsföretag gjorde dig lika förväntansfull som en åttaåring på julafton - besök APSIS Ones sida för prenumerationsbaserade företag där du kan få reda på mer och boka en demo!