Apr 15 | 5 Minuters läsning

Personalisera din kundupplevelse - få dina kunder att känna sig uppskattade

Dina medlemserbjudanden kan innehålla världens bästa content, men om du inte levererar en personaliserad kundupplevelse till dina medlemmar så kommer de inte känna sig motiverade eller uppskattade.

Det behöver inte krävas mycket för att få en medlem att känna sig speciell, och ibland är det de små grejerna som gör störst skillnad. Utan dessa blir dina medlemmar mindre aktiva i din community och de tar i mindre utsträckning del av ditt content och loggar inte in lika ofta på din hemsida. I slutändan blir det en ond spiral där dina medlemmar tappar intresse och du tappar medlemmar - allt på grund av en liten grej som kunnat lösas med en gnutta personalisering.

Det finns flera olika sätt att få dina medlemmar att känna sig uppskattade på. Ett varmt välkomnande kan göra underverk, hitta nya sätt att engagera dina främsta användare kan vara otroligt värdefullt, och att fira små framgångar gemensamt på din plattform kan motivera medlemmarna att komma tillbaka.

 

Personalisering, personalisering, personalisering

Kunder älskar att höra sitt eget namn då det får dem att känna sig viktiga. Uppvakta nya medlemmar som registrerar sig, uppmärksamma att de nu är en del av din community och visa din uppskattning för att de tar del av ditt utbud.

Men hur gör vi verklighet av det? CMS-integrationer och marketing automation är kraftfulla verktyg som hjälper dig att nå ut till rätt personer vid rätt tidpunkt.

Dessa kraftfulla verktyg kan integreras med ditt CMS och användas tillsammans med kundsegmentering för att forma en personaliserad kundupplevelse till varje enskilt segment. När du kombinerar detta med smarta välkomstflöden som använder profildata för att trigga en rad personaliserade emails till nya medlemmar då skapar du optimala förutsättningar till snabba och smidiga konverteringar.

Även om CMS-system är lysande så har många medlemsorganisationer det kämpigt att omvandla den mängd data de samlar in till användbara insikter. Men med synergin mellan CMS och personaliseringsverktyg kan man smidigt skapa smarta segment, automatisera kommunikation och få nya insikter. 

Kraftfulla integrationer mellan ditt CMS, CRM och din marknadsföringsplattform ger dig en bättre insikt i vilka dina medlemmar är och hur du som marknadsförare kan ge dem en mer enhetlig upplevelse av ditt varumärke. APSIS möjliggör allt detta och öppnar nya dörrar för ökad försäljning och bättre marknadsföringskommunikation.

Skapa anledningar att fira

Marketing automation är ett oerhört effektivt verktyg för att personalisera din kundupplevelse och få dina medlemmar att känna sig uppskattade, men det betyder inte att det är den enda vägen till en trevlig och varm atmosfär.

Du bör sträva efter att skapa en medlemskultur som firar alla framgångar. Livet är för kort för gå runt och tjura, så se till att ni är en plats som lyfter människor och inte sänker dem. Det är något som kan ha en positiv påverkan på hela din community då ni visar er uppskattning vilket uppmuntrar medlemmarna att vara aktiva. Så oavsett om du använder en kolumn på din hemsida, ett särskilt nyhetsbrev eller en Facebook-sida - se till att du blåser en fanfar både för veckans stora och små vinnare!

Målen kan vara en bra prestation i gymmet, ett finansiellt mål som uppnås eller att ni fått in en bra recension - möjligheterna är många, så slå på trumman och sätt ett leende på dina kunders läppar. Som en positiv bieffekt kan detta leda till högre engagemang i dina sociala kanaler eller högre öppningsfrekvens av ditt nyhetsbrev. För vem gillar inte goda nyheter och att dela sin framgång med vänner och familj?

Kunder älskar uppmärksamhet, så uppmärksamma deras handlingar och få dem att känna sig speciella.

Var uppmärksam 

En annan viktig punkt som relaterar till ämnet om att fira små framgångar är att hålla koll på vilka dina kärnmedlemmar är - alltså de fans som alltid kommenterar i dina grupper, är aktiva på dina forum och stöttar ditt varumärke i vått och torrt.

Eftersom dessa medlemmar utgör hjärtat av din medlemsbas behöver du vara uppmärksam på ifall de börjar glida iväg och tappa intresset. Nå ut till dem och berätta att du märkt att de varit borta och att du saknar dem. Och om du spelar dina kort rätt kan du motivera dem att bli ännu aktivare.

Personaliserade emails kan ge en hjälpande han här också. Marketing automation-plattformar kan registrera när en användare inte loggat in eller besökt ditt medlemsområde på ett tag, och då kan du berätta att du saknar dem, eller kanske till och med dela en motivationshöjare för att de ska bli aktiva igen.

Lägg ner energi på att ge det lilla extra till dina kunder, som skräddarsydda erbjudanden

 

Gör det lilla extra

I vardagen älskar vi när någon uppmärksammar småsaker - som kan vara viktiga för en särskild individ men kanske inte för alla. Sätt dig själv i en av dina medlemmars situation - vad tycker hen om? Finns det någon liten grej du skulle kunna göra för att få just denna medlem att känna sig speciell?

Det finns massor av olika lösningar som kan införliva den här känslan hos kunderna. Du kan skicka skräddarsytt erbjudande baserat på deras köpvanor, eller förutspå deras behov baserat på tiden på året eller deras senaste surfhistorik på din hemsida.

Allt detta kan förverkligas genom smarta marketing automation-verktyg som använder all data du samlat för att skapa personaliserat innehåll.

Skapa dina personaliserade kundupplevelser

En personaliserad kundupplevelse behöver inte kosta skjortan, ta upp all din tid eller ens kräva en besvärlig process, detsamma gäller äventillvägagångssättet för att få kunderna att känna sig uppskattade.

Om ni är ett företag som är beroende av era medlemmar då erbjuder ni dem så klart redan något de värderar. Men marknaden är full av distraktioner, inklusive de lockelser som kan driva dina lojala kunder till en rival.

Marketing automation hjälper dig att personalisera ditt utbud och få dina medlemmar att känna sig speciella. Optimera användningen av din data och nå på ett effektivt sätt en hög grad av personalisering genom att använda dig av kundenrs namn, ge exklusiva rabatter, välkomna nya medlemma till organisationen, eller ge produktrekommendationer anpassade efter besökshistorik.

Vid sidan av alla tekniska lösningar kan små mänskliga inslag göra skillnad. Använd din plattform för att fira även de minsta framgångarna och se till att du fångar upp och stärker banden med de som överväger att lämna dig.

 

Gillade du läsningen, men är osäker på hur man kommer igång? Ladda ner vår Content Marketing Kalender eller Chatta med de hängivna experterna hos APSIS och boka din provperiod av marketing automation-verktyget idag!