Mar 23 | 5 Minuters läsning

Kan marketing automation skapa den perfekta kundupplevelsen inom retail?

Inga personer är exakt likadana (såvida inte fullständig kloning har uppfunnits och jag inte fått nys om det ännu). Därför är det viktigt att varje person erbjuds en personlig upplevelse av ditt varumärke.

Alla dina kunder kommer ta olika vägar, varför skulle du då erbjuda dem samma resa? Ingen femstjärnig restaurang har endast en rätt på menyn!

Men misströsta inte. Automatiserade plattformar hjälper dig att ta hand om alla dessa soloresenärer, samtidigt som du kan fokusera på helheten istället för på detaljerna. 

Marketing automation handlar om att vara medveten och uppmärksam på varje kundresa och alltid vara proaktiv och reaktiv. Det kanske låter som en svår uppgift, men med de bästa verktygen för marketing automation lyckas du enkelt.

Marketing automation-verktyg skapar en vinnande dynamik

Pricksäkra upplevelser med marketing automation gör både dig och dina kunder till vinnare

Med de rätta verktygen för marketing automation kan du skapa pricksäkra upplevelser för dina kunder genom automatiserade flöden. När väl dina flöden är uppsatta och flyter på kan du följa dina kunders resor och följa deras status i realtid.

Den perfekta upplevelsen inom retail består av en perfekt balans mellan ge och ta, därför är det viktigt att du ger svar på dina kunders förfrågningar när de är som mest aktuella. Marketing automation löser det åt dig - låter inte det smidigt?   

Automatiserade flöden skapar affärer

Här är några konkreta metoder du kan använda för att skapa den perfekta upplevelsen för dina kunder:

✅ Ett välkomstflöde för nya kunder

Välkomstflöden är din chans att ge ett utmärkt första intryck. De hjälper dig att sätta tonen och driva den otroligt viktiga konversationen framåt.

Planera ett flöde för 30 dagar, och var noggrann med att inte trötta ut dina kunder med för mycket information, utan använd dig av branschstandard. Det ger dig förutsättningar att fatta rätt beslut för hur du ska kommunicera med dina nya prenumeranter - följ sen upp resultat, analysera och justera.

✅ Skicka produktrekommendationer

Produktrekommendationer är något som fungerar mycket bra när de är synkade med alla delar av din kundresa. Faktum är att du kan öka din försäljning med 11% tack vare detta praktiska verktyg. Vem skulle inte vilja utforska det mer?

En annan metod är att skapa rekommendationer baserade på demografi eller beteendedata. Detta kan generera mer välfyllda kundvagnar, större beställningsbelopp och längre besök på din hemsida, vilket i sin tur kan förbättra din Google-ranking.

✅ Tacka kunder för deras lojalitet

Detta betyder inte att du ska skapa en VIP-sektion på din hemsida för dina allra mest värdefulla kunder, utan du bör istället ge varje kund speciell uppvaktning och uppskattning! Lojalitetsflöden kan verkligen inspirera dina kunder att köpa mer, och ifall det inte är tillräckligt för den ultimata upplevelsen för retail så vet vi inte vad som är det!

Alla dessa leende kunder som checkar ut från din butik kan omvandlas till återkommande kunder som delar fina recensioner av ditt varumärke med sina vänner och kollegor. Med lite extra generositet och omtanke kommer du långt!

Få igång konversationen via email

Nästan varannan person vill bli kontaktad via email

Real Madrids 13 Champions League-titlar eller världens mest fascinerande naturkrafter kan slänga sig i väggen - email är en dominant utomjordisk kraft som är här för att stanna.

När det handlar om vilken kanal som kunder vill få varumärkesinformation igenom så överträffar Email allt annat med bred marginal. En studie har visat att 47% av kunder vill kontaktas via email, jämfört med 17% via digital reklam, 14% via SMS, 12% via appar och 10% via sociala medier.

Du kan använda marketing automation-verktyg för att dela upp dina kunder i segment, som du sedan kan rikta relevanta e-postmarknadsföringskampanjer till. De här kampanjerna kan skräddarsys så att dina kunder tilltalas vid namn, och information som kundernas senaste köp eller deras födelsedag kan användas för att skapa perfekta personaliserade upplevelser.

Klicka här för att läsa mer om fem fördelar med automatiserad e-postmarknadsföring!

Skapa imponerande och inspirerande omnichannel-upplevelser

Spetsa öronen och fokusera blicken, för det här är viktigt att ta med sig: Alla dina företags kontaktytor och kanaler kan synkas för att erbjuda bästa möjliga upplevelse inom retail genom en inspirerande omnikanal-upplevelse.

Det stämmer! Och allt du behöver är de bästa verktygen för marketing automation och en gnutta ambition. De rätta funktionerna och integrationerna kan hjälpa dig att förverkliga din vision och implementera den perfekta omnikanal-upplevelsen för dina kunder.

Med en omnikanal-närvaro ger du dina kunder en sömlös shoppingupplevelse samtidigt som ditt företag kan lägga all energi på att skapa enhetlig i kommunikation, upplevelse och budskap.

Det är avgörande att du identifierar beröringspunkter och system, så se till att du har koll på ert erbjudande.  Efter det kan du skapa en helhetsbild och få djupare insikt i vilka dina kunder är och hur du lyckades rekrytera dem från första början.

Genom att integrera datakällorna kan du fokusera på nuet och framtiden samtidigt som du erbjuder den perfekta upplevelsen för retail i alla kanaler.

Omnikanaler kräver en viss ansträngning

För att kunna erbjuda den omnikanal-upplevelse som dina kunder förtjänar behöver du förbereda några grejer:

  1. Samla anonym besöksdata med spårningskod.
  2. Integrera dina system med marketing automation-verktyg.
  3. Följa upp dina kanaler för att få ut det mesta av datan du samlar.

Tveka inte att skicka det första SMS:et

Sms-marknadsföring har en hög CTR vilket gör det slagkraftigt när du vill nå dina kunder

SMS-marknadsföring är ett annat sätt som du kan använda marketing automation på för att skapa en perfekt kundupplevelse. Rapporter visar att öppningsfrekvens för SMS är runt 98%, vilket blåser emails 20%-iga öppningsfrekvens av banan.

Den här metoden ökar i popularitet då 75% av kunderna säger att de gärna kontaktas via SMS och 65% av marknadsförare anser att det är mycket effektivt. 

Men varför gillar kunderna SMS? Bokningspåminnelser, tackmeddelanden och specialerbjudanden är innehåll som alltid uppskattas och meddelandet läses med största sannolikhet om du skickar det direkt till telefonen.

Detta hjälper dig att vinna kundernas hjärtan och generera återkommande köp. Ett enkelt knep som att skicka länkar till särskilt mobilanpassade landningssidor kan ge kunden en smidigare upplevelse och öka dina vinster. Så tveka inte - SMS:a!

Marketing automation kan skapa den perfekta kundupplevelsen för retail

När du nu har fått all den här informationen om marketing automation, varför inte ta en titt på de bästa verktygen som gör det möjligt för dig att erbjuda dina kunder den perfekta upplevelsen?

Marketing automation är till för alla. Oavsett om du är ett litet, mellan eller stort företag kan du använda det för att skapa en fantastisk kundupplevelse - med allt från enkla knep som supereffektiva flöden till mer omfattande lösningar som omnichannel-upplevelser.

 

Innan du kliver in i denna spännande värld bör du låta experterna hjälpa dig. Hämta din gratis provperiod och läs mer om marketing automation direkt på APSIS hemsida!