Okt 14 | 7 Minuters läsning

Hur får man prenumeranter som är lojala till sitt varumärke?

Det var på 80-talet som företagen aktivt började stärka sina kunders varumärkeslojalitet och först ut var flygbolagen med sina bonusprogram, vilket sedan snappades upp av andra branscher. Under 90-talet dök kundkortet upp, och syftet var att motivera kunderna till upprepade köp genom en form av lojalitetsprogram.

För prenumerationsbaserade verksamheter skiljer sig strategin, och vi vet alla hur utmanande prenumerationsbranschen kan vara. Balansgången mellan att bygga en varumärkeslojalitet samtidigt som man hittar nya kunder kan vara svår - och det kan bli ännu svårare om du inte använder de rätta verktygen.

Data utgör en enorm del av modern marknadsföring. Den tillåter dig att personalisera kundinnehåll, vara relevant i realtid och följa webbeteenden för att maximera din betalväggs lönsamhet, samtidigt som du optimerar flera datapunkter. Därför bör du använda data för att få fram prenumeranter som är lojala till ditt varumärke. Så häng med när vi belyser fem smarta sätt du kan använda för att lyckas med detta!

Grunderna i varumärkeslojalitet

Vad betyder varumärkeslojalitet?

Varumärkeslojalitet är när en kund hängivet förespråkar ett särskilt varumärke. Detta är en kund som återkommande köper från varumärkets produkter eller prenumererar på deras utbud, även om de kan hitta samma tjänst till ett lägre pris på annat håll.

En lojal kund kan även vara en stark ambassadör för din verksamhet som organiskt sprider ditt budskap via personliga interaktioner eller över internet.

Vad är varumärkeslojalitet i marketing management?

Prenumerationsbaserade företag kan blomstra genom att bygga förtroende hos sina kunder. Enligt LoyaltyLion säger 80% av kunderna att förtroende är en viktig faktor för deras köpbeslut. Ytterligare 76% säger att de behöver kunna lita på ett varumärke innan de kan rekommendera det till en vän. Därför är förtroende en stor del av varumärkesbyggandet. 

Det innebär att företag behöver behandla den personliga datan ansvarsfullt och på ett sätt som förbättrar kundens upplevelse. Det är inte alltid så lätt att använda data i marknadsföringen, men du kan minska hindren genom att tillämpa dubbel opt-in, samt respektera och ta hand om dina kunder.

Varför är det viktigt att stärka sitt varumärke?

Eftersom ditt varumärke påverkar kundernas syn på din produkt så är det viktigt att stärka det, och allt börjar med små detaljer som att se till att färger och logotyper matchar din kundtyp. Genom att stärka ditt varumärke ökar du även medvetenheten hos potentiella kunder, skapar kundlojalitet och höjer moralen och trivseln hos anställda.

Idag lägger företagen en stor vikt på att stärka sina varumärken då verksamheter som vet vilka de är och vilka kunder de vill rikta in sig på drar in större intäkter än de som inte har denna kunskap. Dessutom kommer varumärken som lyckas kommunicera varför de är bättre eller hur de skiljer sig från konkurrenterna hitta en mer naturlig ställning på marknaden.

Varför är varumärkeslojalitet viktig?

Varumärkeslojalitet kan hjälpa ditt företag att fortsätta växa efter en marknadsföringsinvestering. Utan lojalitetsinriktad marknadsföring kan du bli tvungen att spendera pengar på kampanjer som driver in nya prenumeranter. Du kan säkert locka dem med en gratis provperiod eller en galen rabatt, men om du inte erbjuder en kvalitativ upplevelse kommer de här prenumeranterna att lämna dig när smekmånaden är över.

Men om du investerar och genererar högkvalitativa produkter och tjänster kan du enklare omvandla nya kunder till lojala kunder, vilket väger upp den initiala kostnaden för att driva in dem. En stabil bas med prenumeranter som är övertygade om fördelarna med din produkt kommer generera ett intresse kring den, samtidigt som de effektivt sprider ett gott ord om dig.

Därför är varumärkeslojalitet viktig!

Kom igång med din loyalty marketing

Det bästa sättet att kommunicera er brand story och komma igång med din loyalty marketing är via email.

Data kan användas för att personalisera ditt utbud genom relevant, vältajmat content. Du kan få lojala kunder att känna sig extra uppskattade med rabatter eller gratisvaror som håller dem engagerade hos dig. Målet med denna metod är att bygga långvariga relationer med varenda prenumerant, vilket kan göras genom att visa dem hur dina värderingar stämmer överens med deras. Härnäst tar vi upp några sätt du kan göra det på.

Skapa ett starkt välkomstflöde

Välkomstflöden är en serie med emails som du skickar till nya prenumeranter. Den här metoden hör till konceptet drip marketing eller drip-kampanjer.

Syftet med dessa är att introducera ditt företag samtidigt som du presenterar extra produkter och tjänster. Det hjälper dig att bygga er varumärkesidentitet som gör att nya kunder kan bygga en djupare relation med ditt varumärke.

Välkomstflöden är även effektiva då de bygger på det arbete du utfört genom att övertyga kunder att registrera sig till din maillista - förhoppningsvis med en dubbel opt-in. De gör att du kan etablera känslan du förmedlar med dina prenumeranter, uppfylla deras förväntningar och bygga kundrelationer.

Så här skapar du framgångsrika välkomstflöden:

  • Planera för 30-dagars kommunikation.
  • Se till att du skickar maximalt sju emails - skickar du fler riskerar du att trötta ut dina prenumeranter.
  • Använd din branschkunskap för att avgöra hur ofta du ska nå ut till dina nya prenumeranter.
  • Granska och följ upp dina kampanjers prestationer. Använd informationen för att modifiera kommande emails. Fortsätt att justera din kampanjer baserat på dina insikter.

Använd marketing automation för att driva in nya profiler i din emailtjänst, använd datataggar och segmentering för att skapa personaliserade välkomstemails som ökar dina chanser att lyckas och smarta timers som skickar iväg emails på förinställda tider.

Alla de här verktygen kan hittas genom att kontakta en ledande marketing automation-plattform.

Använd lojalitetsflöden

En annan utmärkt metod är lojalitetsflöden. Dessa flöden behöver inte vara exklusiva för VIP-medlemmar - om du redan har kunder som gillar det du erbjuder så måste du ta till alla knep du kan för att få dem att känna sig som hemma. På så sätt kan du motivera nöjda kunder att stanna  hos dig en lång tid framöver.

LIVELY är ett företag som använder lojalitetsflöden riktigt bra. De skickar regelbundet ut belöningsmail och har ett bonusprogram som engagerar kunderna genom att bland annat dela inbjudningar till exklusiva event och tidig tillgång till nya produkter.

Lojalitetsemails hjälper företag att säkerställa att kunderna inte försvinner efter att de genomfört sina köp. Det gör att du kan hålla kontakten med dina prenumeranter under hela kundcykeln och de kan till och med användas till att meddela dem om alla dina bonusar eller gåvor du har på lager.

Till exempel kan du skapa ett flöde som skickar en exklusiv produkt till alla som har varit prenumerant i sex månader. Du kan dela en särskild rabatt för prenumeranter som når milstolpen 1 år, eller ge dem möjlighet till förköp av event du anordnar. LIVELY är mycket bra på att skicka ut konsekventa meddelanden som hjälper dem att locka nya kunder, vilket i sin tur skapar varumärkesambassadörer som organiskt marknadsför ert företag.

Ett annat sätt som du kan dra nytta av lojalitetsflöden på är genom att ställa in ett automatiserat grattis-mail som skickas ut till varje prenumerant när de fyller år. Det är en kassaskåpssäker metod för att få dem att känna samhörighet med ditt varumärke! Överväg även att erbjuda en särskild rabatt eller en liten gåva som ett tecken på din uppskattning.

Utmaningar inom prenumerationsbranschen

Prenumerationsbranschen har flera utmaningar som datadriven marknadsföring kan hjälpa dig att lösa.

  • Långa implementeringstider
     

Man kan stöta på flera hinder under implementering, men det är något som kan lösas genom smart marketing automation. Har ni en bristande introduktionsprocess? Skapa ett välkomstflöde!

  • Bristande lojalitet

Om du har svårt att segmentera data från flera kontaktpunkter kan du missa möjligheter att bygga kundlojalitet genom flöden och automatisering.

  • Låg relevans

Beteendedata kan hjälpa dig att återengagera kunder och förbättra korsförsäljning och merförsäljning, särskilt om du erbjuder flera olika prenumerationsalternativ. 

  • Opersonlig kundkommunikation

Data som ligger undangömd i silos skadar din kundkommunikation. Samla all information och skapa personaliserat kundinnehåll som ökar vinster och lojalitet.

Börja stärka din varumärkeslojalitet idag

Vi har visat hur viktigt det är att bygga en varumärkeslojalitet och dela berättelsen om ert varumärke, och levererat några tips och tricks som hjälper dig att komma igång.

 

Det bästa sättet att optimera processerna i ditt prenumerationsbaserade företag är genom att prata med experterna hos APSIS - boka en demo här - eller läs vår handbok för email, ladda ner vår content kalender eller hitta mer information i vår handbok för drip-kampanjer här!