Maj 11 | 5 Minuters läsning

Framgångsrika ingredienser för ditt välkomstmail

Vad framgångsrik e-postmarknadsföring är har länge debatterats, och man har vänt ut och in på det i oändlighet. Ett område som ofta uppmärksammas men som det verkar finnas få strategier för är nyhetsbrev.

Ett starkt nyhetsbrev kan vara ett utmärkt sätt att öka engagemang och utveckla effektiva kommunikationskanaler med kunder. Om du lyckas med ditt nyhetsbrev så kan det även hjälpa dig att behålla relevansen och öka vinsterna. Så varför skulle du inte vilja göra det lilla extra? 

Men om man inte har de rätta verktygen kan det bli en utdragen och ansträngande process. Med APSIS One kan du dock sitta lugnt i båten, och smidigt skapa enastående och effektiva nyhetsbrev.

Ett lyckats nyhetsbrev gör att du förblir relevant för dina kunder

Ett annat hinder kan vara om du saknar den rätta informationen, men det här blogginlägget löser det också.

Att skapa ett välkomstmail kan kännas som en komplicerad uppgift, men det finns några knep du direkt kan tillämpa för att förbättra dina utsikter. Kom ihåg att det här är det första intrycket som en ny kund får av ditt företag eller tjänst och det är ett värdefullt tillfälle att upprätta en kontakt med dem.

Det första intrycket måste vara perfekt - och det ansvaret vilar på dig som marknadsförare.

Grundrecept för ett välkomstmail

Innan vi dyker i, så är det viktigt att du bär med dig att varje kund som registrerar sig till ditt nyhetsbrev har avsatt tid från sin dag för att göra det - så gör det värt den tiden! 

Då kör vi:

  • Se till att du inkluderar ditt företagsnamn i ämnesraden.
  • Var artig, säg tack och ta dig tid att välkomna prenumeranter till ditt nyhetsbrev.
  • Kom ihåg att inkludera länkar till din hemsida så att nyfikna läsare kan få reda på mer.
  • Om prenumeranten har registrerat sig till din hemsida och har ett användarnamn och lösenord kan du ge dem en påminnelse om det i välkomstmailet.
  • Inkludera kontaktinformation i ditt välkomstmail. Det bör hjälpa dig att visa hur tillgänglig och öppen du är!
  • Skriv inte bara om dig själv, det är tråkigt. Nämn din nya prenumerant istället och visa hur du kan förbättra hens vardag.
  • Personalisera ditt välkomstmail. Alla vill känna att de är uppskattade - införliva den känslan hos dina prenumeranter.

Personalisering är även det ett viktigt verktyg för att öka vinster och kundlojalitet, men för att lyckas behöver du en framgångsrik marketing automation-plattform. Som tur är löser APSIS One det åt dig - kliv in här för att få reda på mer.

Skicka ut personaliserat innehåll till din målgrupp för bästa resultat

En nypa A/B-tester

E-postmarknadsföring behöver testas och justeras över tid för att nå ordentlig framgång, och där kommer A/B-tester in i bilden. Att gå på instinkt kan fungera bra, men hur håller du koll på om din instinkt börjar gå sämre?


Ett A/B-test gör att du kan tyda vad dina mottagare föredrar, och ge dig insikten du behöver för att skicka bästa möjliga välkomstmail. Det låter rätt så simpelt, och det är verkligen det - men det finns några aspekter du bör överväga för att effektivisera din uppgift.

Sätt upp mål

Du behöver ha klart för dig vad det är du vill uppnå med dina nyhetsbrev. Vill du att nya prenumeranter ska öppna dina nyhetsbrev, vill du att de klickar vidare till din hemsida, använder välkomstrabatten du erbjuder eller kanske öka aktiviteten på dina sociala medier? Listan över möjligheter är ändlös, men den behöver fokuseras.

För många användare är en ökad öppningsfrekvens det ultimata målet.

Bestäm dig för vad du ska testa

Men vad ska du då testa? Det finns en rad olika tester du kan göra - men se till att bara testa en aspekt åt gången så att du säkert kan veta vad som fungerar och vad som inte gör det. 

  • Du kan ändra ämnesrader
  • Byta design eller stil
  • Ge välkomsterbjudanden. Fungerar 10% rabatt lika bra som 25%? Ta reda på det!
  • Prova olika CTA:s för att mäta vilken inverkan de har

Och ha i åtanke att detta är en funktion som kommer finnas tillgänglig hos APSIS One i framtiden!

Tillsätt en generös mängd data i blandningen


Du kan nå stor framgång om du samlar in rätt data och lär dig mer om dina kunder och hur de historiskt tagit emot välkomstmail.

Användare kan integrera befintlig kunddata med plattformen som ser till att rätt kommunikation når kunden vid rätt tidpunkt. Hur knasigt vore det inte om du råkar skicka ett välkomstmail till en trogen kund!?

Detta gör att du kan ändra inriktning på dina nyhetsbrev, och i kombination med APSIS Ones smarta och användarvänliga emailverktyg har det en stor inverkan på dina resultat.

Skicka anpassade och personaliserade nyhetsbrev med APSIS One

Krydda med marketing automation

Här är ytterligare en möjlighet du bör ta vara på: ditt välkomstmail kan vara så mycket mer än bara ett väkomstmail. Du kan ta det ett steg längre och använda dig av marketing automation och skapa ett välkomstflöde. Ett Välkomstflöde är en serie emails som skickas till nya prenumeranter som en del av drip marketing.

Målet är att presentera dig själv för nya prenumeranter och berätta allt om er som företag. När det görs på rätt sätt hjälper välkomstflöden till med att uppfylla prenumeranters förväntningar och driva konversationen framåt. Och för att lyckas behöver överväga att:

  • Planera 30 dagar med välkomstmail.
  • Skapa intressanta, relevanta, korta och koncisa mail. Och spamma inte nya prenumeranter! Fem till sju mail räcker.
  • Använd dig av A/B-tester för att hålla koll på hur dina kampanjer presterar.
  • Justera din kampanj beroende på resultaten.

Voila! En femstjärnig e-postmarknadsföring

Som vi redan vet kan e-postmarknadsföring vara klurigt, och det gäller även välkomstmail. Men med lite kreativitet och smarta arbetssätt som inkluderar A/B-tester och datainsamling kan du skapa ett mycket vinstgivande välkomstmail.

 

Det här var en riktig snabbgenomgång av välkomstmail, data, marketing automation och välkomstflöden. Kom igång genom att ladda ner vår marknadsföringskalender-mall, och tveka inte att kontakta oss eller boka en gratis provperiod om du vill gå ner på djupet!