Aug 19 | 10 Minuters läsning

E-postlista: samtycke är sexigt!

Jämfört med allt det tunga arbete som annonsörer var tvungna att göra för att nå ut till målgrupper för ungefär två decennier sedan känns modern e-postmarknadsföring som ett lotteri. Det enda du behöver göra är i princip att skriva ett e-postmeddelande och sedan trycka på "skicka"-knappen. Räckvidden är obegränsad, konverteringsgraden är hyfsad och inte minst — det kostar nästan ingenting.

Men det är ändå inte helt enkelt. För att e-postmarknadsföringskampanjer ska lyckas måste du ha ett högt engagemang i form av öppningsfrekvens och klickfrekvens från dina prenumeranter. För att hålla prenumeranterna på din lista engagerade, lojala och köpvilliga finns det några regler att följa.

För det första kommer kvaliteten på din lista oundvikligen att sjunka. Även om du är noggrann med att hålla den uppdaterad och ren kan du ändå se en nedgång i kvaliteten.

När dina kontakter byter roll på olika företag kommer deras e-postadresser att ändras. Och eftersom inte alla prenumeranter kommer att bli kunder kommer andra att välja bort din e-postkommunikation. Därför måste du ständigt uppdatera dina listor med värdefulla kontakter som har visat något slags intresse för det du erbjuder.

Att hålla sig på rätt spår när det gäller att bygga upp din e-postlista innebär en effektiv blandning av strategi, rutiner för e-postlistan, bästa praxis och vad du får och inte får göra. I det här inlägget ger vi dig en inblick i vad en vinnande strategi innebär — en strategi som ger dig en högkvalitativ pool av e-postprenumeranter.

Men först är det värt att gå igenom några saker du bör göra och inte göra:

Gör så här

Få alltid samtycke med dubbla opt-in-funktioner.

Inom EU känner alla e-postmarknadsförare till GDPR och de förändringar som skett sedan lagen trädde i kraft 2015. Ett av de största kraven på e-postmarknadsförare är att få samtycke från prenumeranter innan de hamnar på ens sändlistor.

Även om det kan tyckas krångligt kommer din strategi att bli bättre för det — du släpper halvintresserade och ointresserade kontakter som en varm potatis! Hur? Med dubbla opt-in-funktioner måste prenumeranterna först ange sina e-postadresser på din webbplats eller någon annanstans där de hittade inbjudan, varefter de fortsätter att ge ytterligare samtycke (om de är intresserade) när de får ett bekräftelsemail.

Genom att ge prenumeranterna möjlighet att bekräfta att de har gett sitt samtycke till att ta emot dina meddelanden ser du till att endast de prenumeranter som vill ta emot dina meddelanden anmäler sig. Dessa högkvalitativa leads är mer köpbenägna, eftersom det krävs mer än ett klick för att hamna på listan.

Dessutom gillar ingen att bli spammad. Och när för många prenumeranter skickar din e-post direkt till skräppostmappen kan du bli svartlistad av e-postleverantörer. Genom att inhämta samtycke med dubbel opt-in kan du verifiera att det är samma person som gav samtycke som äger e-postadressen.

APSIS dubbla opt-in-funktioner har en e-postredigerare med anpassningsbara mallar. Utformningen av ditt e-postmeddelande och din bekräftelsesida spelar en stor roll för att dina kontakter ska förstå att bekräftelsen kommer från dig. Du kan anpassa dessa mallar i enlighet med riktlinjerna för ditt varumärke.

Ta regelbundet bort inaktiva prenumeranter

Även efter att du har fått dubbelt opt-in från dina prenumeranter måste du ständigt övervaka engagemanget för att identifiera inaktiva prenumeranter. Om du skickar e-post direkt till kontakter med en inaktiv inkorg eller adress kan det leda till att du blir svartlistad. Du kan också bli svartlistad om dina e-postmeddelanden får många klagomål om skräppost.

Dessutom är det inte särskilt kostnadseffektivt att spendera pengar på att skicka e-post till e-postadresser som inte längre används. När en prenumerant inte har öppnat dina e-postmeddelanden på ett tag kan du skicka ett e-postmeddelande för att meddela dem eller erbjuda dem några incitament för att få dem att återvända. Om de inte gör det kan du stryka dem från listan.

Segmentera dina e-postprenumeranter

Eftersom människor reagerar bättre på marknadsföringsmeddelanden som är riktade till dem, hjälper segmentering dig att få högre engagemang och konverteringsfrekvens än vad du normalt skulle få med osegmenterad annonsering. Genom att skicka rätt meddelande till rätt personer vid rätt tidpunkt kan du få högre öppningsfrekvens, klickfrekvens och konverteringar.

Ett av de bästa sätten att segmentera din e-postlista är att använda taggar. Med hjälp av taggar kan du kategorisera dina prenumeranter utifrån deras intressen, beteende eller andra kriterier. På så sätt kan du skicka mer riktade och relevanta meddelanden till dem som sannolikt kommer att konvertera.

Ett sätt som APSIS hjälper dig att nyttja segmentering, är genom vår funktion för radsegmentering som gör att du kan skapa olika versioner av ett enda e-postmeddelande som skickas till flera olika målgrupper. Genom att inkludera och exkludera segment och skapa innehåll som är skräddarsytt för vart och ett av dem kommer olika kontakter att få riktade e-postmeddelanden som är mer relevanta för deras behov vilket ökar konverteringsgraden.

Slutligen kan du också segmentera din e-postlista manuellt genom att skapa olika grupper eller listor utifrån särskilda kriterier. Du kan till exempel skapa en lista med prenumeranter som bor i samma land eller som har gjort ett köp från dig under de senaste sex månaderna.

Ha tålamod

Förlorar du prenumeranter? Ge inte upp än! Precis som kunder, så kommer och går e-postprenumeranter. Att skapa och sköta en väldigt lönsam e-postlista innebär visserligen en hel del tvära kast som kan vara långvariga.

Dessutom är det vanligt med "avregistreringar" och lågt engagemang; vi vill alla ibland minska antalet e-postmeddelanden som vi får varje dag. Och även om detta ibland kan kännas oroväckande, är det i stort sett grunden för en framgångsrik strategi.

Man skulle kunna säga att avregistreringar förbättrar kvaliteten på din lista. Eftersom det är troligt att folk hellre avbryter prenumerationen än rapporterar ditt e-postmeddelande som skräppost, kan det förhindra att du hamnar på en svartlista. Ett högt antal avregistreringar hjälper dig också att ta reda på vilket innehåll som fungerar bra och vilket innehåll som inte når fram till din kontakt.

I allt detta måste du bara vara tålmodig, positiv och klar i din strategi, samtidigt som du anpassar dig till förändringar i situationen när det behövs. En sak som du dock ständigt måste hålla ögonen öppna för är ett överväldigande antal prenumeranter, vilket kan vara ett tecken på en svaghet i din strategi.

Ta alltid kontakt så snart som möjligt

Du måste nå ut till prenumeranterna så snart som möjligt efter att de har registrerat sig på din lista. Om du når ut för sent är det möjligt att de har tappat det intresse och den nyfikenhet som fick dem att prenumerera från början.

En modern digital marknadsföringslösning som APSIS löser det här problemet med verktyg som gör att du kan skapa och skicka automatiska men personliga välkomstmejl efter att dina kontakter har bekräftat sin prenumeration.

email marketing

Gör inte så här

Köpa en e-postlista? Glöm tanken

Om du tror att det är bäst att köpa e-postprenumeranter bör du tänka om. Förutom risken att du bryter mot dataskyddslagstiftningen (GDPR) riskerar du att uppfattas som ännu en internetmarknadsföringsrobot — vilket inte är det bästa intrycket för dina kontakter.

GDPR har visserligen inte gjort det direkt olagligt att köpa e-postlistor. Men det är helt enkelt inte tillrådligt. Här är anledningen: GDPR kräver att du ska få ett uttryckligt samtycke från enskilda personer innan du skickar e-post.

Ofta ger köpta kontakter inte sitt samtycke till att köparen kontaktar dem. Du skulle alltså bryta mot GDPR om du gjorde det. Att du har köpt uppgifterna från ett välrenommerat företag hjälper inte. Du måste fortfarande göra viktiga kontroller innan du skickar e-post till de köpta kontakterna på din lista. I slutändan skulle du göra din strategi mycket nytta om du på ett naturligt sätt sammanställde en e-postlista där varje prenumerant valde att vara med i den.

Det är inte många som reagerar positivt på att plötsligt få e-post från en avsändare som de aldrig har prenumererat på.

Dessutom tenderar många av e-postadresserna på listor som säljs att vara av låg kvalitet. Om du kan köpa det kan du tänka dig att andra marknadsförare också kan göra det. Och människor låter sig bara utsättas för en oändlig ström av marknadsföringsmeddelanden från konstiga avsändare ett litet tag innan de rapporterar din e-post som skräppost eller avregistrerar sig. Dessutom tillåter många e-postleverantörer inte att man använder köpta e-postlistor; det är ett av de snabbaste sätten att bli svartlistad.

Skicka aldrig innehåll av dålig kvalitet

Det finns knappast något snabbare sätt att få dina prenumeranter att trycka på avregistreringsknappen än att överösa dem med innehåll av låg kvalitet. När människor registrerar sig på e-postlistor vet de att de kommer att få reklammeddelanden. Gör det relevant och värt deras läsning, uppmärksamhet och tid.

Så i stället för att sätta ihop ett collage av reklambanners bör du fylla dina e-postmeddelanden med så mycket högkvalitativt innehåll som möjligt. Det finns inget som gör människor nöjdare än information som de tycker är bra. På så sätt kommer de prenumeranter som till slut kommer till annonserna att vara mer mottagliga för dina uppmaningar till handling.

Bästa praxis för att skapa en e-postlista

email marketing adress list

Använd lead-magneter

Om du vill utöka din e-postlista snabbt är ett säkert sätt att erbjuda något av värde. Det kan vara en gratis e-bok, en exklusiv rabatt eller tillgång till värdefullt innehåll som de inte kan få någon annanstans.

Oavsett vad det är, se till att det är något som kan få folk att anmäla sig till din lista. När du väl har ett erbjudande på plats bör du marknadsföra det flitigt på din webbplats och i alla dina sociala mediekanaler. Gör det lätt för folk att hitta det och se till att de vet exakt vad de får i gengäld när de registrerar sig.

Det ligger också i människans natur att reagera positivt på incitament. Det behöver inte vara något särskilt dyrt. Men bara genom att ge ut billiga gratiserbjudanden som tidig tillgång till nya lanseringar, gratis frakt och bonuspoäng kan du få dina prenumeranter att känna sig speciella och på så sätt öka engagemanget.

Det första du behöver göra är att skapa själva lead-magneten. När du har din lead-magnet klar är nästa steg att lägga till den på din webbplats genom ett formulär som besökarna kan fylla i för att ladda ner din lead-magnet.

Utöver de få tips som vi har listat i den här artikeln finns det många andra strategier som du bör tänka på om du vill skapa framgångsrika e-postkampanjer. Vi utforskar allt och lite till i vår senaste 120-sidiga handbok, som du kan få gratis här. Ladda ner vår fullständiga guide om E-postmarknadsföring idag.

Använd tydliga utgångsknappar

Ingen vill tappa prenumeranter. Men vet du vad som är ännu värre? Att slösa bort dina ansträngningar på människor som inte bryr sig om vad du har att erbjuda och som inte ens skulle öppna dina e-postmeddelanden. För en framgångsrik e-postmarknadsföringskampanj måste din e-postlista ha en så låg andel ointresserade prenumeranter som möjligt.

Även när de inte köper något ger prenumeranterna ständigt viktig feedback som du kan använda för att förbättra dina produkter och strategier. Om du fyller din målgrupp med ointresserade personer kommer du bara att förvirra denna feedbackloop. Gör det därför alltid klart att de har möjlighet att avsluta sin prenumeration. GDPR kräver också att du placerar denna knapp någonstans där de lätt kan hitta och komma åt den.

Testa, testa, testa

Testa alltid dina e-postmeddelanden innan du skickar dem till en större publik. Detta inkluderar att testa saker som ämnesrader, layout och innehåll för att se vad som fungerar bäst. Du kan använda verktyg som A/B-testning, som hjälper dig med detta.

Se dessutom till att korrekturläsa dina e-postmeddelanden innan du skickar ut dem. På så sätt kan du försäkra dig om att det inte finns några stavfel eller grammatiska fel.

Uppmuntra till svar

E-postkommunikation går i två riktningar. Du vill väl att dina mottagare ska svara på dina e-postmeddelanden? Så gör det enkelt för dem.

E-postadresser som donotreply@yourcompany.com dämpar den inledande spänningen hos dina potentiella läsare när de öppnar ditt e-postmeddelande. Detta gäller särskilt för småföretag eftersom det ger läsaren en känsla av att du verkligen inte bryr dig om vad de tycker, eller ännu värre, att du är ett ansiktslöst företag som bara bryr dig om att sälja något till dem.

Använd i stället en e-postadress som uppmuntrar till svar, t.ex. info@yourcompany.com eller contactus@yourcompany.com. Denna enkla förändring kommer att göra ett stort intryck på dina läsare och kan leda till mer ömsesidig kommunikation.

Slutsats

E-postmarknadsföring är ett av de mest kraftfulla verktygen som en digital marknadsförare kan ha. Men det finns inga genvägar för att bygga upp en e-postlista — du måste lägga ner arbete på den.

Men när allt kommer samman får en e-postlista av hög kvalitet dina marknadsföringskampanjer att fungera som en väloljad maskin och ger dig konverteringar till en minimal kostnad. När du kan hålla dig till de regler som nämns ovan kan du räkna med att snabbt se resultat.

Föredrar du att se det i action? Låt oss visa dig hur vår digitala marknadsföringslösning kan hjälpa dig att samla in opt-in-kontakter på ett GDPR-vänligt sätt medan du fokuserar på att knyta kontakter genom personliga e-postmeddelanden och automatiserade kampanjer.

Boka en demo idag!